هاشمی مطرح کرد:

الزام مقاوم سازی ساخت و سازها در شهر تهران

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: با اهمال در مقاوم سازی ساختمان ها در شهر تهران 50 درصد ساخت و ساز ها در برابر زلزله مقاومت ندارند..

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، سیدمهدی‌هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نود درصد سکونتگاه‌های ما در معرض خطر بلایای طبیعی قرار دارد، اظهار کرد: هفتاد درصد آن با خطر زلزله مواجه است.

وی با اشاره به اینکه تهران  کلانشهر و پایتخت ایران اسلامی با چهل و سه بلایای طبیعی  به ویژه  زلزله آن را تهدید می‌کند گفت: متاسفانه مقاوم‌سازی درستی نیز در ساخت و سازها صورت نگرفته و بسیاری از ساخت و سازهای ما در سطح شهر تهران مقاوم نیستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از بیست درصد بافت شهر تهران فرسوده است، تصریح کرد: پنجاه درصد این ساخت و سازها در برابر زلزله مقاوم نیستند به طوری که اگر زلزله کم ریشتری هم بیاید دچار سانحه‌های بزرگی خواهیم شد.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه با وجود این آسیب‌ها هنوز نوسازی بافت‌های فرسوده در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است و به طور جدی به این مساله پرداخته  نمی شود.

وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل ستادهای نوسازی در شهرهای کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: قرار است در تهران نیز این ستاد با حضور دستگاه‌های مختلف و با مسئولیت شهرداری تهران شکل بگیرد تا شاهد فعالیت‌های جدی در نوسازی بافت‌های فرسوده باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد با فعالیت مشترک و هم افزایی بین دستگاه‌های دولتی و شهرداری تهران شاهد رونق در نوسازی بافت‌های فرسوده باشیم.

هاشمی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر مشترکی که بین شورای شهر و شهرداری تهران برگزار شد شاهد اهتمام دوستان در این زمینه بودیم، گفت: امیدواریم نوسازی بافت‌های فرسوده در سطح شهر تهران الگویی برای سایر کلانشهرهای  شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ضرورت مقاومت سازی ساخت و سازها در تهران اشاره و تصریح کرد: البته باید این موضوع در تمامی ساخت و سازها و به ویژه در ساختمان‌های عمومی با حساسیت و جدیت بیشتری دنبال شود.

این نماینده  با بیان این مطلب که به هیچ عنوان نباید اجازه داده شود ساخت و سازها در سطح شهر تهران غیراستاندارد باشد،گفت: نباید فرسوده‌سازی‌ها تکرار شود .

به گفته رئیس عمران کمیسیون مجلس شورای اسلامی، تسریع در روند نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند فرهنگ‌سازی در این خصوص است.

هاشمی افزود:  باید خسارت‌های جانی و مالی غیرقابل جبرانی که از این طریق به مردم وارد می‌شود به آنها گوشزد شود.

وی ادامه داد: امیدواریم هم مردم و هم مسئولان و همچنین سایر دستگاه‌های دخیل در نوسازی بافت‌های فرسوده نسبت به این موضوع حساس شده و نوسازی را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

هاشمی بسته جدید تشویقی سازمان نوسازی شهرداری تهران را  اقدام شایسته و در خور توجه ارزیابی کرد و گفت: البته باید با در نظر گرفتن تسهیلات مالی کافی انگیزه لازم را برای مجریان نوسازی بافت‌های فرسوده ایجاد کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید برای افرادی که وارد نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شوند معافیت‌ها و تسهیلات ویژه مالی در نظر بگیریم به طوری که آنها  را تشویق و ترغیب به این امر کند.

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هرچند اقدامات تشویقی نسبت به گذشته برای ترغیب شهروندان به نوسازی بافت‌های فرسوده صورت گرفته اما این امر کافی نیست. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار