اصفهان؛

طرح پایش بهاره بیماری‌های زنبور عسل در استان اصفهان انجام شد

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از انجام طرح پایش بهاره زنبورستان‌های استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 700 هزار کلنی در زنبورستان‌های استان موجود است .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از اصفهان، شهرام موحدی با بيان اينکه در حال حاضر 700 هزار کلني در زنبورستان هاي استان وجود دارد، افزود: اين طرح با هدف بررسي و شناسايي ميزان آلودگي کندوها به بيماري هاي لوک اروپايي، لوک آمريکايي، جرب واروا، کنه آکاراپیس وودی و انگل نوزما در بهار امسال اجرا شد.

وی با بیان اینکه طرح پایش بیماری‌ها درمرحله پائیزه نیز اجرا می‌شود، در مورد اقدامات بهداشتی دامپزشکی در زنبورستان‌ها در طرح بهاره بیان کرد: در بازدیدهای به عمل آمده توسط کارشناسان شبکه های دامپزشکی از این مراکز پرورش، تعداد 3600 نمونه زنبور و شان زنبور اخذ شد.

موحدی افزود: بر روی نمونه های اخذ شده آزمایشهای متعددی انجام گرفت و مشخص شد؛ زنبورستانهای استان دارای 42% آلودگی خفیف به مایت واروا ،31% آلودگی به انگل نوزما ، 11 درصد آلودگی به لوک آمریکایی ، 22% آلودگی به لوک اروپایی و خوشبختانه هیچ گونه آلودگی به کنه آکاراپیس وودی مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به 3580 واحد زنبور داری در استان وضرورت حمایت بیشتر از صنعت پرورش زنبور عسل در استان تصریح کرد: مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به زنبورداران همواره یکی از اهداف دامپزشکی بوده است که در این راستا برنامه های دقیق پایش و مراقبت و نظارت قرنطینه ای در زنبورستانها انجام می شود.

وی با توجه به این مطلب که استان اصفهان از دیرباز نقش مهمی را درتوسعه زنبور داری نوین در کشور داشته تا آنجا که به پایتخت زنبور داری کشور مشهور بوده افزود: همکاری و تعامل بیشتر بین زنبور داران و شبکه های دامپزشکی می تواند نقش مهمی در جهت شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری های زنبور عسل و همچنین حفظ این جایگاه در کشور ایفا نماید.

وی در پایان به زنبور داران توصیه نمود برای تولید محصول سالم و پایداری زنبورستانها از مصرف سموم و داروهای مجاز و با مجوز دامپزشک استفاده نمایند و از هرگونه مصرف انتخابی و سلیقه ای داروهای دامپزشکی مخصوصا داروهایی غیر مجاز جدا خودداری نمایند.  

انتهای پیام/ز

برچسب ها: طرح ، پایش ، زنبور عسل ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.