مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه تأکید کرد؛

ضرورت پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل در ماه رمضان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه ضمن تشریح نکات تغذيه‌ای در ماه مبارک رمضان بر لزوم پيروی از برنامه غذايی متنوع و متعادل تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر زهرا عبداللهی گفت: مهم ترین نکات تغذیه ای در ماه مبارک رمضان توجه به پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل، تقسیم وعده های غذایی به حداکثر ممکن، صرف غذای سبک و مختصر به هنگام افطار (شیرگرم، فرنی و سیربرنج)، استفاده از سبزي ها و ميوه ها در هنگام افطار و همچنين عدم زیاده روی در مصرف مواد غذایی شیرین در فاصله زماني بين افطار و سحر است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: مهم ترین نکات تغذیه ای در ماه مبارک رمضان توجه به پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل، تقسیم وعده های غذایی به حداکثر ممکن، صرف غذای سبک و مختصر به هنگام افطار، استفاده از سبزي ها و ميوه ها در هنگام افطار و زیاده روی نکردن در مصرف مواد غذایی شیرین در فاصله زماني بين افطار و سحر است.

وی با اشاره به برخی عادات نادرست غذایی مردم در این دوران، اظهارداشت:  يكي از عادات غذايي نادرست روزه داران اين است كه به دليل تشنگي زياد افطار را با آب سرد و یا نوشیدنی های سرد شروع مي كنند که توصيه مي شود افطار را با  نوشیدنی های گرم و يا ولرم مانند آب ولرم، چاي کمرنگ و شیر گرم آغاز كنند.

 وی افزود: پس از آن مي توانند از خرما يا كشمش استفاده كنند زيرا مصرف اين دو سبب كنترل اشتها مي شوند و از پرخوری به هنگام افطار ممانعت مي كنند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد اســـت بنابراین تـــوصيه مي شود كه در وعده افطار حتي المقدور 3 تا 5 عدد خرما مصرف شود به گفته عبدالهی خرما منبع خوبي از مواد مغذي، قند، فيبر و پتاسيم است و از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني ها باید پرهيز شود.
 دکتر عبداللهی توصیه کرد : در وعده هاي سحر و افطار باید از پرخوري اجتناب شود و تا حد امکان به جاي مصرف انواع شيريني ها مثل زولبيا و باميه كه فقط حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي از جمله ويتامين ها و مواد معدنی هستند، از مواد غذايي طبيعي شيرين مثل خرما، كشمش و انواع ميوه استفاده شود. چرا که افراط در مصرف انواع شيريني به هنگام افطار چاقي و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: مصرف آب زياد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي شود. بعد از صرف سحري نيز بســـياري از همــوطنــان از بيــــم تشنــــگي در طول روز به مقدار فراوان آب مي نوشند كه عادت صحیح غذایی نيست.

وی بیان داشت: از نوشيدن بيش از اندازه چای در وعده سحري اجتناب نمائيد چون باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني كه بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد مي شود.
 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه ابراز داشت: روزه داران از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار تا سحر پرهيز كنند. اين قبيل مواد دير هضم هستند و سبب مي شوند كه به هنگام سحر به دليل پري معده ميل به غذا كاهش پيدا كند.

 وی گفت: همچنين، مصرف مـــواد غذايي سنگين، دير هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نيست. به طور كلي توصيه مي شود به جاي غذاهاي چرب و سرخ کرده از غذاهاي آب پز و بخارپز استفاده شود.

دکتر عبداللهی درباره روزه گرفتن بدون سحری، خاطرنشان کرد: بهتر است بدون سحری روزه نگیریم. به خصوص درنوجوانان ، روزه بدون سحری توصیه نمی شود.زیرا این امر سبب افت شدید قند خون و تحلیل عضلانی می گردد که بسیار زیان آور است. در حقیقت شام کامل در آخر شب به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین سحری شود.

وی مصرف کربوهیدرات های مرکب در سحر که مدت طولانی تری هضم می شوند را باعث کمتر گرسنه شدن روزه داران دانست و گفت: حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهائی است که دیر هضم می شود، خرما یک منبع عالی قند، ‌فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیوم است، مغزها  غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را داراست و موز نیز یک منبع خوب پتاسیم، منیزیوم و کربوهیدرات است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار