نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

نظام پزشکی باید نظارت بر حیطه کار خود داشته باشد

رستمیان با اشاره به اینکه همه کارهای اجرایی در دست وزارت بهداشت نیست؛ گفت : نظام پزشکی به عنوان یک سازمان صنفی باید نظارت بر حیطه کاری خود داشته و تمامی اصول را رعایت کند.

عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه نظارت بر سلامت آحاد جامعه بر عهده همه ارگان های ذیربط است؛ اظهار داشت : علاوه بر وزارت بهداشت باید بیمه ها و معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی نیز بر امور بهداشت و درمان نظارت کافی داشته باشند و نظام پزشکی نیز به عنوان نماینده جامعه پزشکی با رعایت اصول به حیطه کاری خود نظارت لازم را داشته باشد.

وی با  اشاره به اینکه وزارت بهداشت متولی و سیاستگذار سلامت در جامعه است، افزود: وزارت بهداشت باید با تفویض اختیار به نظام پزشکی در جهت منافع کشور و مردم گام بردارد و خود بر کار این سازمان و واحدهای تشکیلاتی و ساختاری نظارت داشته باشد.

 دولت برای تعیین تعرفه ها فاصله بین درآمد و هزینه های مردم را در نظر می گیرد

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تعرفه های درمانی سال 94 اذعان داشت : تعرفه گذاری برای مردم است و باید توان پرداخت آنها و میزان پوشش بیمه ای خدمات را در نظر گرفت لذا دولت برای تعیین تعرفه ها فاصله بین درآمد و هزینه های مردم را حساب کرده و به آن توجه دارد تا فشاری بر مردم وارد نشود.

وی افزود: سطح درآمد مردم و نبود پوشش بیمه ای مناسب از جمله فاکتورهای موثر در تصمیم گیری برای تعیین تعرفه ها بوده است و بطور کل باید هیات دولت،بیمه ها و سازمان نظام پزشکی در یک تعامل دو جانبه به سمت تعیین و تصویب تعرفه های واقعی حرکت کنند.

رستمیان در خصوص نارضایتی جامعه پزشکی از تعرفه های اعلامی بیان داشت :باید دلایل افزایش تعرفه برای مسئولان بازگو شده و در واقع قانع سازی انجام شود تا در جهت واقعی شدن تعرفه ها اقدام شود.

وی با اشاره به پوشش نامناسب ویزیت سرپایی از سوی بیمه ها ابراز داشت : ویزیت سرپایی پوشش چندانی از سوی بیمه ها ندارد وباید به سمت واقعی شدن آن گامی برداشته شود.

 اخذ زیرمیزی در شان جامعه پزشکی نیست

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان با زیرمیزی و پرداخت های غیرمتعارف موافق نیستم، خاطرنشان کرد : در شان پزشکان حاذق و طبیب ایرانی نیست که از بیمار زیرمیزی بگیرند و در صورت مشاهده چنین امری باید با آنها برخورد شود.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی اخلاق مدار بوده و شاید تعداد اندکی دست به این اقدام بزنند افزود: کتاب ارزش نسبی خدمات به منظور واقعی شدن تعرفه ها و از بین رفتن علت زیرمیزی تدوین شد بنابراین پزشکان حق ندارند زیاده خواهی کنند.

رستمیان با اشاره به اینکه اگر جامعه پزشکی اعتراضی دارد باید به دولت اعلام کرده و به بیمار فشاری وارد نیاورد ادامه داد : بعد از تعیین ارزش نسبی خدمات تعرفه ها با مشارکت متخصصان اصلاح شد و اگر اشکالی در تعرفه ها مشاهده می شود، باید به سمت اصلاح آن حرکت کرد نه گرفتن زیرمیزی و فشار برجیب بیمار.

به گفته وی رشوه یا زیرمیزی فرقی با هم ندارد، زیرا هدف بازی با کلمات نیست بلکه واقعیت از بین رفتن این تخلف و حفظ حقوق بیمار و پزشک به منظور ایجاد یک رابطه سالم در  چرخه درمان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد : هدفمندی یارانه ها به منظور کمک به درمان مردم صورت گرفت تا توان پرداخت هزینه های درمانی از سوی بیمار افزایش یابد و اصلاح بودجه سلامت و تعرفه ها گامی درجهت کاهش پدیده زیرمیزی بوده است.




انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار