قزوین؛

بیماری تب مالت در استان قزوین رو به افزایش

کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از افزایش یماری تب مالت خبر داد.طایفه گفت: این بیماری به عنوان مسأله ای بهداشتی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

بیماری تب مالت در استان قزوین رو به افزایشبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از قزوین؛ طایفه تعداد بیماران مبتلا این بیماری در سال گذشته را 451  نفر اعلام کرد و گفت : بیشترین موارد ابتلا در محدوده سنی 20 تا 40 سال است .

وی اضافه کرد : پارسال بیشترین موارد تب مالت در شهرستان آوج با 124 مورد و کمترین موارد در شهرستان های البرز و بویین زهرا با 28 مورد  گزارش شده است .

 وی، تب، لرز، تعریق، ضعف، خستگی، درد کمر، مفاصل و عضلات و سردرد را از علایم تب مالت ذکر کرد .

طایفه اضافه کرد : این علایم می تواند پس از چند هفته تا چند ماه از بین رفته و مجدد عود کند.

طایفه با بیان اینکه تب مالت، شایع ترین بیماری مشترک انسان و حیوان در کشور است،افزود: مصرف لبنیات غیر پاستوریزه همچنان اصلی‌ترین دلیل ابتلاء به این بیماری در استان است.

وی اضافه کرد : سال گذشته  78 درصد بیماران استان از فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه استفاده کرده اند.

طابفه  با اشاره به اینکه مردم از مصرف فراورده های لبنی غیرپاستوریزه پرهیز کنند، گفت :  چنانچه افراد، شیرخام  را از ماست بندی های سطح شهر و یا دامداری ها تهیه می کنند، قبل از مصرف سه تا پنج دقیقه آن را بجوشانند .

وی افزود : مردم از مصرف بستنی های غیرپاستوریزه و سُنّتی، بویژه زمانی که از شیر و خامه غیرپاستوریزه تهیه می شود، خودداری کنند .

 به گفته کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با توجه به اینکه حذف و ریشه کنی بیماری تب مالت در انسان، مستلزم حذف و ریشه کنی آن در دام ها است ، افزایش آگاهی دامداران و روستائیان در مورد واکسیناسیون دام ها ضروری است .

انتهای پیام/ح
برچسب ها: تب مالت ، قزوین ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.