تبریز؛

بهترین اعمال شبهای احیا

لیالی قدر در راه است و این شبها فرصتی دوباره برای عروج روح به سمت خالق هستی و پاک شدن از بار گناهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ شب قدر در آیات قرآنی برتر از هزار ماه شمرده شده است ، شبهایی که فرصت خاصی برای نزدیکی به خداوند متعال است.



بهترین اعمال شبهای احیا


برنامه های مختلفی در شبهای قدر در جای جای میهن اسلامی برگزار می شود و مومنان در این شب ها با پشت سر گذاشتن تمایلات نفسانی قدم در وادی الهی می گذارند و با معبود خود راز و نیاز می کنند.

اما یکی از پرسش‌های جوانان در این شب‌ها این است که بهترین ذکرها و عبادتها در این شبها چیست؟ و بهتر است در این لیالی از خداوند متعال چه چیزی طلب کنیم؟

 

 بهترین اعمال شبهای احیا



غفلت از شب قدر زیانی جبران ناپذیر است

حجت الاسلام غفار پور ، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در تبریز با اشاره به  فضیلت لیالی قدر بیان کرد: یک سوره از قرآن کریم به نام قدر است و در این سوره کوچک فضیلت شب قدر به زیبایی بیان شده است.

وی ادامه داد: اینکه خداوند متعال خطاب به نبی مکرم اسلام می فرماید : تو چه میدانی که شب قدر چیست نشان از عمق فضیلت این شب می باشد چرا که نبی مکرم اسلام عالم به علم الهی است و سینه ایشان ظرف علم نامنتها است و این خطاب الهی به ایشان ناشی از عظمت بی انتهای شب قدر دارد.


بهترین اعمال شبهای احیا


غفارپور یادآور شد: در قرآن کریم به طور مستقیم این شب برتر و بهتر از هزار ماه شمرده شده و در یک ضرب و تقسیم ساده این شب برتر از 300 سال است و با توجه به عمر عادی انسانها در یک بازده زمانی 60 ساله این شب برتر از 5 برابر عمر یک انسان است.

این استاد حوزه و دانشگاه غفلت از فظیلت شب قدر را یک زیانکاری آشکار دانست و گفت: اگر یک انسان تمام عمر خود را به عبادت بگذارند اما از شب قدر غافل باشد بنا به تعبیر قرآنی فرصتی عظیم را از دست داده است.

وی گفت: البته سه شب در تشیع به نام شب قدر نامگذاری شده و علاوه بر شبهای 19 ، 21 و 23 شب 27 نیز احتمالا شب قدر باشد و لازم است مومنان از این 4 شب غفلت نکنند.


بهترین اعمال شبهای احیا

 
استغفار و دعا برای سلامتی بهترین اعمال  لیالی قدر است

حجت الاسلام موسی کاظم پور ، امام جماعت مسجد صاحب العصر (عج) تبریز با اشاره به حضور جوانان در برنامه های لیالی قدر مساجد گفت: متاسفانه برای جوانان روشنگری لازم در مورد اهمیت و اعمال این شب صورت نمی گیرد و برخی جوانان فقط به شب زنده داری در این شبها می پردازند و از ذکر و عبادات خاص این شبها غافل هستند.

وی گفت: استغفار و دعا برای سلامتی بهترین اعمال  لیالی قدر است و در نگاهی به روایات و نیز اعمال وارد شده در این شبها این موضوع متجلی است.

وی تاکید کرد: دعای جوشن کبیر در این شبها وارد شده که سراسر ذکر نام خدا و استغفار و پناه بردن به خداوند متعال از آتش دوزخ است.


بهترین اعمال شبهای احیا


حجت الاسلام  کاظم پور یادآور شد: در روایاتی در مورد بهترین اعمال شب قدر دعا برای عافیت و سلامتی در طول سال وارد شده و اینکه از خداوند متعال برای خود و دیگران عافیت و دوری از بلایای مختلف را خواستار شویم.

وی افزود: از سویی دیگر در این شبها جوانان نباید به شوخی و شادی مشغول باشند و هرچند در اسلام شادی جایگاه خاص خود را دارد اما لهو و لعب در این لیالی شاید موجب محرومیت از فضایل لیالی قدر گردد.

خلوت و انس با حضرت حق در لیالی قدر می تواند سکوی جهش انسانی به سمت معنویت و کمال باشد ، در شبهای قدر هرچند در مجالس حاضر می شویم اما باید بتوانیم خلوت درونی با حضرت حق را ایجاد کنیم.



بهترین اعمال شبهای احیا



شبهای قدر فرصت یادآوری گذشته تاریک خویش و امید به آینده روشن در پرتو عفو الهی است و در این شبها ذکر احوال مسلمین آسیب دیده در جای جای جهان یک رسالت عمومی برای مومنان است.

برنامه های احیا شب قدر اگر صرفا به یک شب زنده داری محدود شود نخواهد توانست آن فضیلت مورد نظر را منتقل کند و در لیالی قدر باید کمی از خواسته های نفسانی فاصله گرفت و برای خواسته های بلندتر و عمیق تر به درگاه خداوند متعال انابه کرد.

بی تردید این شبهای محدود از عمر انسان همانند شبها و روزهای دیگر سپری خواهد شد و عدم استفاده از این شبها شاید یک فرصت جبران ناپذیر باشد.

به هر ترتیب توفیق درک این شبها برای بسیاری از مومنان در سالهای گذشته فراهم شده بود و امسال این عزیزان چهره در نقاب خاک کشیده اند و شاید این شبها آخرین شبهای قدر عمرمان باشد که می توانیم ندای لبیک العفو های خود را از بارگاه کبریایی بشنویم.

گزارش سید مرتضی احمدپور از تبریز 

انتهای پیام/د 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.