ارومیه؛

واکسیناسیون 17 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در تکاب

سرپرست شبکه دامپزشکی تکاب گفت: امسال 17 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان واکسینه شدند.

واکسیناسیون 17 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در تکاببه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از ارومیه؛ علی گردعلی اظهار کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مهم است که این بیماری در صورت کنترل نشدن می‌تواند سالانه جان بسیاری از دام‌ها را بگیرد.

وی با بیان اینکه این بیماری نوعی بیماری عفونی در دام‌ها است، از انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای مبارزه با بیماری تب برفکی خبر داد و تصریح کرد: در مواردی به این بیماری، بیماری دهان و پا نیز گفته می‌شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی تکاب با بیان اینکه عامل انتقال این بیماری ویروس است، افزود: این بیماری امکان دارد از طریق ویروس از دامی به دام دیگر انتقال یابد و دام بیماری سایر دام‌ها را نیز آلوده کند.

ویخاطرنشان کرد: در صورت مشاهده ابتلای یک دام به بیماری تب برفکی باید از تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه و البسه آلوده دوری کرد چرا که این بیماری با سرعت بیشتری منتشر می‌شود.

گردعلی با اشاره به علائم بیماری تب برفکی در دام‌ها، اظهار کرد: تب شدید، ایجاد تاول در دهان و پاهای دام مبتلا، لنگش، کم‌اشتهایی و در نتیجه مرگ دام از جمله علائم بیماری تب برفکی در دام‌هاست.

وی واکسیناسیون را بهترین روش پیشگیری از بیماری تب برفکی در بین جمعیت دامی اعلام کرد و افزود: تا زمانی که تمام دام‌های تکاب علیه این بیماری واکسینه نشده‌اند، اعزام اکیپ دامپزشکی به مراکز نگهداری دام ادامه می‌یابد.

سرپرست شبکه دامپزشکی تکاب مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه دام‌های مبتلا و اعمال محدودیت در خرید و فروش دام را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این خصوص اقدامات پیشگیرانه در دست انجام است.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در سال جاری، اظهار کرد: امسال 17 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در تکاب واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون سایر دام‌ها نیز ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.