شیراز؛

از دست رفتن زاگرس را جدی بگیرید

نشست هم اندیشی محیط زیست و منابع طبیعی برای طرح حفاظت و توسعه ی پایدار کوهستان زاگرس مرکزی برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ حمزه ولوی مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به این مطلب که زاگرس متنوع ترین اکو سیستم زیستی و انسانی را دارا است گفت:رشته کوه های زاگرس در بین استان های فارس ،اصفهان،خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد گسترش یافته و بزرگترین جنگل های بلوط کشور را در خود جای داده است و مهم ترین مشکل محیط زیستی تخریب بی رویه ی جنگل های زاگرس مرکزی است.

مهم ترین دلایل از بین رفتن جنگل های زاگرس را می توان به تخریب پوشش گیاهی ،ریزگرد ها ،چرای بی رویه دام ،گردشگری نا پایدار ، بوته کنی و فرسایش نام برد.

مدیر کل محیط زیست استان فارس افزود: مهم ترین فعالیت محیط زیست استان کنترل و خاموش کردن آتش هایی است که با عوامل انسانی یا غیر انسانی روشن شده اند.

ولوی ضمن انتقاد از طرح های عمرانی که ارزیابی نشده اند گفت: طرح های عمرانی هستند که برای ساخت جاده تعداد بسیار زیادی از درختان ناحیه زاگرس را قطع کرده اند و با تغییر نقشه ی ساخت اتوبان 9 کیلومتر تغییر مسیر داشته اند و بدون ارزیابی زیست محیطی در تلاش هستند تا تغییر مسیر داده و میزان بیشتری از جنگل های این ناحیه را قطع کنند.

استان فارس با تعداد زیاد تشکل های مردمی (NGO) و مراکز دولتی آگاهی رسانی کوهستان بایستی به حفاظت و توسعه ی پایدار کوهستان زاگرس مرکزی کمک شایانی کنند زیرا در سرزمینی زندگی می کنیم که بیش از 90 درصد آن خشک و نیمه خشک است و به همین دلیل باید با یک برنامه ریزی صحیح و خردمندانه پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشورمان را بر پایه حفاظت از اندوخته های جنگلی استوار سازیم.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: دست ، رفتن ، زاگرس ، جدی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.