سوء تغذیه مشکلی شایع در مبتلایان به بیماری‌های تب دار است

بر طبق شواهد موجود برخی از اقدامات و باور‌های نادرست موجب بروز سوء تغذیه در مبتلایان به بیماری‌های تب دار شده که این موضوع مشکلی در افراد دچار بیماری تب دار است.

نریمان سعادتی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تغذیه صحیح در بیماران مبتلا به بیماری‌های تب دار موضوعی بسیار مهمی است چرا که هم می‌تواند به پیشگیری از بروز عوارض و تشدید بیماری کمک کند و هم می‌تواند امکان درمان مناسب‌تر را افزایش دهد.

وی گفت: اصول غذایی در اغلب موارد رعایت نمی‌شود و در حال حاضر مشاهده می‌شود که اغلب افراد جامعه رژیم غذایی برای خود انتخاب می‌کنند که چندان متناسب با شرایط و نیاز بدن نیست.

سعادتی افزود: متاسفانه اظهار نظر‌های شخصی و غیر علمی در خصوص مصرف یا پرهیز از مصرف انواع مواد‌غذایی صورت می‌گیرد و وقتی فردی دچار یک بیماری نظیر بیماری تب دار شد، اظهار نظر‌های شخصی و غیرعلمی بیشتر نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری تصور می‌کنند که فرد مبتلا به بیماری تب‌داری نظیر حصبه باید رژیم غذایی خود را محدود کند، اظهار داشت: این طرز فکر کاملا اشتباه است چرا که بیمار مبتلا به بیماری تب‌دار به دلیل از دست رفتن انرژی بیشتر و تضعیف قدرت دفاعی بدن، نیاز بیشتری به غذا دارد.

سعادتی تاکید کرد: بر طبق شواهد موجود برخی از اقدامات و باورهای نادرست موجب بروز سوء تغذیه در مبتلایان به بیماری‌های تب‌دار شده که این موضوع مشکلی شایع در افراد دچار بیماری تب‌دار است.

وی یادآور شد: یکی از تفکرات غلط در مورد بیماران تب‌دار این است که نباید به این بیماران از جمله به فرد مبتلا به حصبه یا تیفوئید نان داد که این تصور نادرست موجب می‌شود که نیاز عمده بدن به کربوهیدرات‌ها نادیده گرفته شود.

سعادتی افزود: اگر بخواهیم بر بیماری تب‌داری نظیر حصبه غلبه کنیم، باید بیمار را از نظر غذایی تقویت کنیم که در این صورت حتی با ندادن دارو نیز بیمار پس از گذشتن دو یا سه هفته خوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: محروم کردن فرد بیمار از مصرف نان، گوشت، میوه، سبزی و هر ماده غذایی دیگری کار کاملا نادرستی است و برعکس باید تا جائیکه می‌شود بیمار را از نظر غذایی تقویت کرد تا احتمال بهبودی او افزایش یابد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار