رأی منفی یونان به اصلاحات اروپا و آغاز چالش‌های جدید ایالات متحده

رأی منفی مردم یونان در همه‌پرسی روز گذشته می‌تواند به تشدید بحران این کشور، آغاز تجزیۀ اتحادیه اروپا و تضعیف اقتصاد ایالات متحده بیانجامد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پولیتیکو، رأی قاطع مردم یونان به رد شروط وام‌دهندگان بین‌المللی در همه‌پرسی روز گذشته، علاوه بر اینکه ممکن است راه را برای خروج ناخوشایند این کشور از حوزه یورو هموار کند، موجب نگرانی‌هایی نیز برای دولتمردان کاخ‌سفید شده است.

دولت آمریکا در روزها و هفته‌های اخیر سعی داشت با میانجی‌گری میان سران اروپا و دولت "آلکسیس سیپراس" از پیامدهای ناگوار عدم دستیابی طرفین به توافق نهایی جلوگیری کند. واضح است که خروج یونان از حوزه یورو بر اقتصاد سایر اعضاء اتحادیه اروپا تأثیر می‌گذارد و متعاقب آن پس‌لرزه‌هایی را برای دولت باراک اوباما به دنبال خواهد داشت.

برخی از سیاستمداران و دولتمردان کاخ سفید معتقدند خروج یونان می‌تواند مقدمه‌ای بر نابودی کل حوزه یورو باشد. آنها بر این باورند که این حادثه تلخ با بی‌ثبات کردن شرایط بازار تجارت به اقتصاد ایالات متحده، با رشد سالانۀ دو درصد، صدمات جدی وارد خواهد کرد.

گرچه رأی دیروز مردم یونان دارای تأثیر مستقیم نیست، اما می‌تواند با جسور کردن دولت یونان که با پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی، مردم را به مخالف با شروط وام دهندگان ترغیب کرد، به وخیم‌تر شدن روابط این کشور با سران اروپا بیانجامد. در این میان نباید فراموش کرد که آمریکا از نفوذ بالایی در صندوق بین‌المللی پول، به عنوان یکی از طلبکاران یونان، برخوردار است.

نتایج همه‌پرسی دیروز اکنون مشکل تازه‌ای سر راه کاخ سفید قرار داده که همواره سعی داشته با ترغیب اروپا به اتخاذ تدابیر معقولانه‌تر از تشدید بحران یونان جلوگیری کند.

شرایط فعلی به گونه‌ای رقم خورده که در صورت خروج یونان از حوزه پولی یورو، آیندۀ مبارزات انتخاباتی "هیلاری کلینتون"، نامزد دموکرات انتخابات سال 2016 آمریکا نیز با چالش‌ جدیدی در صورت مواجهه با یک اقتصاد ضعیفِ ناگزیر روبرو خواهد شد.

تاکنون خروج یک کشور از یک حوزۀ پولی مشترک سابقه نداشته است و اگر یونان اولین مورد آن باشد، طبیعتاً با بالا رفتن بهرۀ اوراق قرضه در میان اعضای ضعیف‌تر یورو مانند اسپانیا و ایتالیا، این قبیل کشورها نیز به روزهای بحران اقتصادی خود باز خواهند گشت و ناگزیر به ترک این اتحاد خواهند شد. مسلماً آشفتگی بازارهای جهانی و حاکمیت رکود در سراسر اروپا، در نهایت از رغبت سرمایه‌گذاران و مشتریان برای ادامه فعالیت در ایالات متحده خواهد کاست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار