شهرکرد؛

ضدعفونی آبشخور حیات وحش برای جلوگیری از طاعون نشخوارکنندگان کوچک

بیش از ۱۵۰ آبشخور حیات وحش و ۷ استخر ذخیره آب در مناطق حفاظت شده استان چهارمحال و بختیاری برای جلوگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ضدعفونی شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، در پی شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در برخی مناطق کشور، بیش از ۱۵۰ آبشخور حیات وحش و ۷ استخر ذخیره آب در مناطق حفاظت شده این استان با همکاری اداره کل دامپزشکی ضدعفونی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری دراین باره گفت: این اقدام باتوجه به شروع فصل چرا و ورود دام های اهلی عشایر دارای پروانه چرا به مراتع مناطق حفاظت شده، همچنین شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در برخی مناطق کشور و با هدف ایمن سازی و جلوگیری از بروز این بیماری صورت گرفته است.

شهرام احمدی با بیان اینکه این بیماری در سنوات گذشته به تعداد محدود در چهارمحال و بختیاری گزارش شده بود، افزود: اما امسال تاکنون گزارشی مبنی بر بروز این بیماری در حیات وحش استان دریافت نشده است.

وی اضافه کرد: طبق بررسی های صورت گرفته، مناطق حفاظت شده تنگ صیاد و شیدا از حساسیت بیشتری برخوردار بودند که با تلاش مأموران یگان حفاظت محیط زیست و حمایت دامپزشکی استان کلیه دا‌م های اهلی موجود در این مناطق واکسینه شدند.

«طاعون نشخوارکنندگان کوچک» (PPR) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته می شود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک می باشد که عمدتاَ گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می شوند.

از علایم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده ها و اسهال است که در نهایت منجر به مرگ حیوان می شود.

این بیماری صرفاً از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل می شود.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام اهلی با روش واکسیناسیون، قرنطینه، معدوم سازی دام های آلوده و بعضاً معدوم سازی تمام دام های یک گله کنترل می شود اما به دلیل عدم امکان زنده گیری و واکسیناسیون جانوران وحشی، درمان این بیماری در حیات وحش عملاً میسر نیست. بهترین روش پیشگیری از بروز این بیماری در حیات وحش، جلوگیری از ورود دام اهلی آلوده به مناطق حفاظت شده و زیستگاه های حیات وحش و واکسیناسیون دام های اهلی در حاشیه زیستگاه ها می باشد.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.