با استنشاق ژن‌های سالم مرگبارترین بیماری ریوی را مهار کنید

یکی از مرگبارترین و لاعلاج‌ترین بیماری‌های ریوی را می‌توان با استنشاق ژن‌های سالم برای ایجاد تغییرات در بدن مهار کرد و این به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ علم پزشکی در دنیا مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان پزشکان اعلام کرده‌اند به روش منحصر به فرد درمانی برای کمک به افراد مبتلا به بیماری فیبروز سیستیک دست یافته‌اند که در آن از ژن‌ درمانی برای درمان عملکرد ریه بیماران استفاده خواهد شد.

گفتنی است بیماری فیبروز سیستیک هر ساله بر روی 10 هزار فرد در کشور انگلستان اثر می‌گذارد و متاسفانه هیچ راه حل درمانی برای آن وجود ندارد.

دانشمندان ژن معیوب cftr را عامل اصلی بروز عفونت‌های قفسه سینه در این افراد می‌دانند.
در روش درمانی جدید قرار است با تزریق ژن‌های سالم به درمان و تعمیر ژن‌های معیوب cftr پرداخته شود.

بیماران در این روش به استنشاق ماده دارویی از طریق یک nefuliser که حاوی ژن سالم است می‌پردازند و این ژنها به اصلاح ژن‌های معیوب می‌پردازند.

افراد مبتلا به فیبروز سیستیک دچار عفونت مداوم قفسه سینه می‌شوند و بیماران حتی تا 4 بار در روز باید تحت فیزیوتراپی فشرده برای تحریک ریه به انجام عملکرد خود بپردازد.

اغلب افراد مبتلا به این بیماری تا قبل از 40 سالگی جان خود را از دست می‌دهند.

این شیوه نوین درمانی نتیجه همکاری دانشمندان دو دانشگاه آکسفورد و امپریال کالج لندن است و نتایج آن کامل در مجله لارنست تنفسی پزشکی منتشر شده است.

البته کارشناسان اعلام کرده‌اند این شیوه درمانی هنوز در مراحل اولیه قرارداد و بر روی تعدادی محدودی داوطلب تست شده است اما می‌تواند سبب عملکرد صحیح مخاط ریه و افزایش عملکرد طبیعی آن شود.

در حال حاضر درمانهای دارویی منحصر به فرد برای این بیماری وجود دارد که از جمله آنها داروهای حاوی آنزیم پروتئین و یا استنشاق مواد حاوی نمک‌های خاص درمانی از طریق nebulisers برای کمک به خونرسانی کامل به بافت‌های مختلف ریه است.

به کمک روشهای نوین درمانی امید به زندگی افراد مبتلا به این بیماری از زیر ده سال در سال 1960 به 40 الی 50 سال در مبتلایان امروزی رسیده است.

کارشناسان اثر مفید ژن درمانی را بر روی بیماران در دو گروه که به گروه اول ژن و به گروه دوم دارونما داده بودند اندازه‌گیری کرده‌اند.



انتهای پیام/
برچسب ها: فیبروز ، ریه ، عفونت ، تنفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار