اسکن فراصوت برای ایمنی بیشتر تلفن همراه

محققان امیدوارند که این فناوری بتواند در حوزه‌های دیگر مانند نظارت بر سلامت شخصی یا حتی ابزارهای تشخیص پزشکی به کار گرفته شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خببرنگاران جوان  محققان آمریکایی موفق به ساخت اسکنر مینیاتوری فراصوت اثر انگشت شده‌اند که انگشت دست خود را به صورت سه بعدی اسکن می‌کند.

با کوچک کردن ابزار تشخیص پزشکی سونوگرافی موفق به ساخت اسکنر سه بعدی شدند که می‌تواند امنیت بهتری را نسبت به اسکنرهای انگشت موجود در تلفن‌های همراه به ارمغان آورد.

اگر چه اسکنرهای موجود در تلفن‌های هوشمند فعلی دقت مطلوبی دارند اما استفاده از شیوه فراصوت سه بعدی قطعا تاثیر شگرفی بر افزایش دقت آنها داشته و امنیت اطلاعات کاربران را تضمین می کند.

پروفسور دیوید هورسلی سرپرست این تحقیقات در مورد ضعف سیستم های اسکنر همراه می‌گوید: متاسفانه در اسکنرهای موجود در تلفن‌های همراه هوشمند مانند سامسونگ ضعف‌هایی وجود دارد و در واقع عمل اسکن در این تلفن‌ها تنها با تهیه یک عکس دو بعدی محقق می‌شود و این ضعف زمانی نمایان می‌شود که با قرار دادن یک نسخه‌ چاپی از اثر انگشت فرد، می‌توان اسکنر را فریب داد.

محققان یک حسگر تولید کردند از فراصوت عمق کم برای تصویربرداری از پستی و بلندی سطح اثر انگشت و بافت زیر آن به شکل سه بعدی استفاده می‌کنند. اگرچه این دستگاه از تجهیزات پزشکی پیچیده الهام گرفته اما اسکنر مذکور بسیار جمع و جور بوده و تنها به 1.8 ولت برق برای کار نیاز دارد که آن را به گزینه مطلوب برای استفاده در دستگاه‌های الکترونیک قابل حمل تبدیل کرده است.

پروژه ساخت اسکنر مینیاتوری سه بعدی که از فناوری فراصوت استفاده می‌کند از سال 2007 میلادی آغاز شده است که در آن زمان محققان آرایه ای از مبدلهای فراصوت میکرو ماشینی پیزوالکتریک را تولید کردند که بعدها مشخص شد، می‌تواند به عنوان حسگر اثر انگشت مورد استفاده قرار بگیرد.

محققان برای ساخت تصویرساز این اسکنر آرایه‌های pmvt را درون یک تراشه قرار داده و آن را در سیستم‌های میکروالکترومکانیکی مشابه انواع مورد استفاده در تلفن‌های هوشمند امروزی که برای ساخت میکروفوت، ژیروسکوپ و شتاب سنج مورد استفاده هستند، قرار دادند.

محققان امیدوارند فناوری در کنار اسکن اثر انگشت بتواند در آینده در حوزه‌های دیگر مانند نظارت بر سلامت شخصی یا حتی ابزارهای تشخیص پزشکی ارزان بکار گرفته شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار