تبریز؛

اجرای خاک ورزی حفاظتی و گذر از کشاورزی سنتی

استاد گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: ترویج خاک ورزی حفاظتی سبب تقویت خاک و کاهش فرسایش خاک در اراضی زراعی می شود و به عنوان راهی برای گذر از کشاورزی سنتی به سمت صنعتی است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  محمدرضا نیشابوری  افزود: حفظ خاک و تهیه بستر بذر برای رشد گیاه را باید از مزایای خاک ورزی حفاظتی بدانیم.

وی تصریح کرد: افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک را مهم‌ترین عامل تولید در محصولات دیم و باقی ماندن بقایای گیاهی بر روی سطح خاک بوده و همچنین افزایش مواد آلی خاک، کاهش نیروی کار و انرژی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری از دیگر مزایای خاک ورزی حفاظتی است.

نیشابوری ادامه داد: کشاورزی پایدار، تولید پایدار، تولید محصول باکیفیت، امنیت غذایی و حفظ خاک در دراز مدت در گرو خاک ورزی حفاظتی است. استاد گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: کشاورزان باید کاهش تردد ادوات خاک ورزی در سطح مزرعه و صدمه کمتر ساختمان خاک را از مزایای مهم خاک ورزی حفاظتی بدانند.

وی افزود: عدم کنترل علف های هرز به دلیل کم زیر و رو شدن خاک تنها مشکل خاک ورزی حفاظتی است که با روش های تلفیقی یعنی مکانیکی و شیمیایی قابل برطرف شدن است.

نیشابوری تاکید کرد: بهبود کارآیی مصرف آب با توجه به حفظ و ذخیره آب در بقایای نگه داشته شده در مزرعه از مزایای خاک ورزی حفاظتی است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.