ارومیه؛

راه اندازی نهمین انجمن میراث فرهنگی کشور در آذربایجان غربی

دبیر انجمن های میراث فرهنگی کشور از راه اندازی و آغاز به فعالیت نهمین انجمن میراث فرهنگی کشور در آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، سید رحمت الله رئوف گفت: تاکنون انجمن میراث فرهنگی در استانهای گلستان، یزد، فارس، هرمزگان، مازندران و اردبیل فعال و راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: مقرر شده است تا این انجمنها در همه بخشهای سیاسی استان ها فعال شوند و به ترتیب استانداران نسبت به انتصاب اعضای انجمنها در شهرها، بخش‌ها و روستاها اقدام کنند.

وی اضافه کرد: اهداف انجمنها در اساسنامه مشخص است و چیز جدیدی اضافه نشده و خود اعضای انجمن و استانداران در هر منطقه با توجه به نیازهای منطقه تصمیماتی را اخذ می کنند که اهداف انجمن را محقق کند.

رئوف ادامه داد: بودجه های انجمن از طریق ستاد سازمان و خود مراکز سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین می شود و ما برای تشویق همکاری مردم با انجمنها مجبور به برگزاری کلاسهای آموزشی و میتینگهای علمی هستیم و استانداران و سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استانها انجام اقدامات لازم در این زمینه را برعهده دارند.

دبیر انجمن های میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: مردم همیشه یار و یاور سازمان میراث فرهنگی بوده اند و نسبت به این موضوع که باید مردم محلی خود آثار تاریخی را اداره کنند ، آگاهی دارند چرا که معیشت ، اقتصاد ، روابط اجتماعی و سیاسی مردم به این مسایل گره خورده است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی کشور به طور مطلوبی به مردم معرفی نشده است ، گفت: هم مسوولان و هم مردم نسبت به موضوع میراث فرهنگی توجیه نیستند و دلیل این ادعا نیز عدم پیگیری مردم و بی تفاوتی آنها نسبت به اقدامات افراد سودجو در این زمینه است.

رئوف افزود: در حوزه معرفی آثار و جذب مخاطبان بسیار ضعیف عمل شده و فرهنگ گردشگرپذیری هنوز در کشور نهادینه نشده و آموزش ، ترویج و حفاظت از میراث فرهنگی توام با تامین امنیت برای آثار در این زمینه باید به صورت گسترده در کشور وجود داشته باشد.

وی گفت: در کشور بیش از یک میلیون اثر تاریخی وجود دارد که تمام این ها نیازمند مطالعه ، پژوهش ، مرمت و معرفی هستند و برای انجام این اقدامات نیازمند بهره گیری از ظرفیت و توان انجمن های میراث فرهنگی هستیم.

دبیر انجمن های میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در نگهداری این آثار از دستبرد سودجویان و نیز از تخریب داشته باشد ولی هیچ گونه هماهنگی بین یگانهای حفاظتی دستگاه‌ها در کشور وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نباید در این زمینه دیدگاه صنفی داشت و می توان با همپوشانی توسط نیروهای دستگاه های مختلف بخش وسیعی از چالشهای موجود را کنترل و تحت نظارت کرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.