الجزيره گزارش داد؛

توافق با ايران، زمينه‌ساز تعامل درباره دیگر مسائل خواهد بود

الجزیره انگلیسی اعلام کرد؛ توافق هسته‌ای ایران با شش قدت جهانی، زمینه‌ساز تعامل درباره مسائل دیگر است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، «جیمز بیز» سردبیر دیپلماتیک شبکه در گزارشی از وین گفت: «گفتگوهای هسته‌ای ایران وارد هفته سوم شده است. هنوز گفتگوها ادامه دارد. در چند ساعت اخیر تحولات مهمی در این خصوص رخ داده است. یکی از این تحولات به سخنان لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه مربوط می‌شود که گفته حالا زمان تصمیم گیری فرارسیده است. 

فابیوس شب گذشته تا پاسی از نیمه شب در محل مذاکرات بود. اما حالا وی وین را ترک کرده است تا برای چند ساعت به پاریس برود و به فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در این خصوص گزارش بدهد و تا چند ساعت دیگر به وین باز می‌گردد. جلسه نیمه شب گذشته سبب افزایش گمانه زنی در این خصوص شده که پیشرفتهایی حاصل شده است. نکته قابل توجه دیگر این است که سرگئی لاوروف، وزیر اموخارجه روسیه و  وانگ یی، وزیر امورخارجه چین نیز احتمالا به وین می‌آیند. البته این خبر هنوز تایید نشده است. با همه این اوصاف، می‌توان گفت تا چند ساعت دیگر وقتیکه وزرای امورخارجه چین و روسیه و فرانسه به اینجا بیایند، همه وزرای امورخارجه حاضر در این گفتگوها در اینجا خواهند بود. البته این وضع لزوما به معنای نزدیک شدن به توافق نیست. اما نشانه‌ها گویای آن است که احتمالا تا چند ساعت دیگر، تحولی رخ خواهد داد.»

جیمز بیز در ادامه افزود: دیپلمات‌های ایرانی با عملکرد خود، حتی دیپلمات‌های دیگر کشورهای حاضر در میز مذاکرات را تحت تاثیر قرار داده اند. جان کری وزیر امورخارجه آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، روابط بسیار نزدیکی پیدا کرده‌اند و با هم به صورت تلفنی صحبت می‌کنند و پیام‌های الکترونیکی با هم رد و بدل می‌کنند. با این اوصاف باید گفت اگر در وین توافقی حاصل نشود، هیچکس نمی‌گوید که این روند کاملا از هم می پاشد. تنها راه حلی که باقی می‌ماند به تعویق انداختن توافق هسته ای است. البته هیچکس نمی خواهد این اتفاق رخ بدهد و همه می‌خواهند این روزها، روزهای آخر برای رسیدن به توافق هسته‌ای باشد. 

توافق هسته‌ای می تواند بستری برای پرداختن به مسائل دیگر باشد. هیچیک از دو طرف دراین خصوص صحبت نمی کنند اما این توافق می تواند پس از حل مسئله هسته ای،  زمینه ای برای پرداختن به حوزه های دیگر باشد. البته این اتفاق هنوز رخ نداده است و آنها به شدت تلاش می‌کنند تا به بخش نهایی توافق هسته‌ای برسند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار