در نشست خبری جشن خانه سینما مطرح شد؛

آکادمی جشن خانه سینما را ارزانتر از سال گذشته برگزار می‌کنیم

دبیر جشن هفدهم خانه سینما گفت: جشن امسال با اعمال برخی اصلاحات در آیین‌نامه و توجه ویژه به صرفه‌جویی در برگزاری جشن به دلیل شرایط فعلی سینما و تنگناهای مالی اهالی سینما برگزار می‌شود.

راه‌اندازی آکادمی جشن خانه سینما /جشن را ارزانتر از سال گذشته برگزار می‌کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ همایون اسعدیان دبیر هفدهمین جشن خانه سینما در نشست خبری جشن سینمای ایران گفت: در شرایط فعلی سینمای ایران و جایی که اهالی سینما در تنگناهای مالی هستند قرار بر این است که جشنی را با هزینه پایین برگزار کنیم که در شأن خانه سینما و اهالی سینما باشد و هم حساسیت ایجاد نکند و از طرفی هم آورده‌ی مالی برای اهالی سینما را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: همه‌ی ما می‌دانیم که آیین‌نامه‌ با اشکالات اساسی رو به رو است و امسال درصدد این هستیم که آکادمی جشن خانه سینما که سال‌های قبل وجود نداشت را راه‌اندازی کنیم و با طراحی آیین‌نامه‌ی واقعی و اجرایی این آکادمی، از سال آینده به مرحله‌ی اجرا بگذاریم.

اسعدیان عنوان کرد: پایه‌ی آیین‌نامه حفظ می‌شود اما پاره‌ای اصلاحات در آن ایجاد شده که با شکل سریع‌تری اعمال می‌کنیم و می‌توان گفت که بدترین نوع آن در سال قبل بود که فیلم‌های داوران کاندید هم می‌شدند که به دنبال آن اگر فیلم‌هایی که لیاقت جایزه را داشتند هر کدام از داورها در ساخت آن مداخله می‌کردند شائبه و ذهنیت زد و بند ایجاد می‌کرد.

وی افزود: امسال 11 صنف برای بخش داوری در نظر گرفته شده و از هر کدام از آن‌ها 5 نفر انتخاب شده که جمعاً 55 داور وجود دارند و این 55 نفر داور نمی‌توانند در هیچ بخشی فیلم داشته باشند. فقط برای یک صنف آن هم جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری استثنا قائل شدیم و اگر آن‌ها نتوانند 5 داور تأمین کنند، شاید بپذیریم. 

اسعدیان تصریح کرد: نکته دوم توافق بین شورای سیاست‌‌گذاری خانه سینما این بود که سعی کردیم مسائل و مشکلات را با تفاهم، راهنمایی و مشاوره به پایان برسانیم. به جز 3 مورد تمامی کاندیدهای 11 صنف حتما باید عضو یکی از صنوف سینما باشند چون صحیح نیست که بدون عضویت در خانه سینما کاندید شوند و بتوانند تندیس را بگیرند.

وی اظهار داشت: 3 مورد استثنا برخی بازیگران، کارگردانان اول و فیلم‌نامه‌نویسان هستند چون ممکن است قبل از حضور در صنف کار شاخص و حرفه‌ای از آن‌ها سر نزده اما در یک فیلم کار خوب و قابل بحثی را از خود ارائه داده باشند پس درباره این 3 مورد به خاطر ویژه بودن صنف‌هایشان صلاح را بر این دیدیم که برای آن‌‌ها استثنا قائل شویم.

اسعدیان تصریح کرد: تغییر دیگری که در آیین‌نامه امسال جشن خانه سینما اعمال می‌شود‌، به بخش کارگردان‌های اول اختصاص دارد که پیش از این در این بخش دو تندیس اهدا می‌شد اما امسال فقط به یک نفر به عنوان استعداد جوان تندیس داده می‌شود.

وی افزود: از دیروز انجمن فیلم کوتاه و مستند شروع به کار کردند و فیلم‌هایی که از تیرماه سال گذشته تا پایان خرداد امسال اکران شدند می‌توانند در جشن شرکت کنند تنها یک فیلم «امروز» رضا میرکریمی به خاطر درخواست کارگردان و شادمهر راستین و سمتی که خود میر کریمی دارد، از جشن کنار گذاشته شد.

اسعدیان در خصوص داوری فیلم‌های هنر و تجربه گفت: ضوابط بررسی و پذیرش فیلم های هنر و تجربه را به شورای سیاست‌گذاری منتقل کردیم که دوستان متولی هنر و تجربه نیز در آنجا حضور داشتند ولی هنوز به نتیجه‌گیری دقیق نرسیده‌ایم و فعلاً 7 فیلم از فیلم‌ها که پروانه داشتند از جمله «پرویز»، «ماهی و گربه»،‌ «انارهای نارس»، «دختر مادر دختر»، «روز مبادا» و «مردی اسب شد» انتخاب شده است.

وی در خصوص احتمال اکران فیلم‌های اکران نشده در جشن خانه سینمای امسال گفت: ما نگرانی بابت برخی فیلم‌ها که به هر دلیلی اکران نشده نداریم و وظیفه جشن خانه سینما نیست که آن‌ها را اکران کند اگر یک روز در هر دوره‌ای در آیین‌نامه این موضوع گنجانده شد وظیفه‌ی مسئولان وقت است که آن را اجرا کنند.

اسعدیان در خصوص هزینه‌های جشن خانه سینما گفت: شورای سیاست‌گذاری دستمزدی نمی‌گیرند و پس هزینه‌های جشن خانه سینما به آن‌ها مربوط نمی‌شود چون ما فقط به عنوان وظیفه مشغول به کار هستیم. اما باید این را در نظر گرفت که در یک پروسه زمانی طولانی مدت که یک هیئت انتخاب 100 نفره در صدد برگزاری کارهای مختلف جشن خانه سینما هستند، قاعدتاً هزینه در بر خواهد داشت.

در ادامه مازیار میری دبیر اجرایی جشن خانه سینما همچنین در خصوص هزینه‌های جشن خانه سینما افزود: این یک پروسه چهار ماهه است که طی آن 500 نفر درگیر کار می‌شوند. چنین پروژه‌ای هزینه‌های زیادی را در بردارد و این هزینه‌ها یک سوم جشن‌های رایج ده روزه در کشور هم نیست.

وی افزود: سال گذشته 410 میلیون تومان خرج شده و سال‌های گذشته هم با همین قیمت جشن برگزار شده است و امسال نیز ارزانتر از سالهای گذشته برگزار خواهیم کرد.

میری در خصوص حمایت از اهالی رسانه در جشن امسال گفت: برای اهالی رسانه و عکاس‌ها هم محل مشخصی را در نظر گرفتیم و سعی می‌کنیم که ارتباطات بهتری نسبت به سال‌های قبل با آن‌ها داشته باشیم.

وی در خصوص حمایت اسپانسرها از جشن امسال گفت: با اسپانسرها مشغول مذاکره هستیم ولی تا زمان قطعی شدن نامی از آن‌ها برده نمی‌شود و قرار نیست بودجه جشن را از بودجه خانه سینما تأمین کنیم.

میری افزود: هدف ما این است که با صرف هزینه‌های کمتر شأن سینما، سنت‌های پیشین و آورده‌هایی را به دنبال داشته باشیم و قرار است این آورده‌ها را صرف خود اهالی سینما از جمله بیمه و... کنیم.

میری گفت: دبیرخانه‌ی جشن هفدهم خانه سینما یک ماهی است که فراخوان داده و آغاز به کار کرده است. 61 فیلم بلند واجد شرایط در جشن امسال هستند که این‌ها جدا از سینمای هنر و تجربه است برای 61 فیلم بن فرستادیم و هنوز برخی از آن‌ها به دست ما نرسیده و 17 مرداد بخش اول داوری در سالن سیف‌الله داد شروع به کار می‌شود.

وی در پایان گفت: هیئت انتخاب در بخش مستند بیستم تیر ماه شروع به کار کرد و  108 فیلم پدیرفته شد که از میان آن‌ها 40 فیلم انتخاب شدند. در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی و تجربی نیز 361 فیلم متقاضی داشتیم که 360 فیلم آن روز گذشته توسط هیئت انتخاب در سالن نعمت حقیقی کار خود را شروع کردند و از این بین 40 تا 60 فیلم اعلام می‌شود و داوری آن در مرداد ماه صورت می‌گیرد. در بخش انیمیشن نیز 104 فیلم به دست ما رسیده که از 3 مرداد هیئت انتخاب راجع به آن شروع به کار می‌کند. 8 شهریور جشن انیمیشن، 11 شهریور جشن فیلم کوتاه، 14 شهریور مستند، 17 شهریور مراسم نکوداشت و بالاخره 20 شهریور جشن خانه سینما را برگزار می‌کنیم.

میری درباره داوری فیلم «خانه پدری» در جشن پانزدهم و خارج شدن آن به تصمیم کارگردان از جشن اشاره کرد و گفت: در این باره شورای سیاست‌گذاری باید تصمیم گیری کند که با توجه به اینکه این فیلم توانست اکران محدود یک روزه داشته باشد و نیز با توجه به حضور آن در جشن پانزدهم و خروجش چه اتفاقی می‌تواند برای آن بیفتد.

در بخش پایانی این نشست همایون اسعدیان درباره داوری بدل‌کاران در جشن خانه سینما و نیز بزرگداشت پیشکسوتان و ستاره‌های قدیمی سینما مورد سوال قرار گرفت که در این باره گفت: این موضوع طراحی پیچیده‌ای دارد چون باید بررسی شود که آیا یک حرکت تیمی باید بررسی شود یا یک اکت فردی. زنده یاد پیمان ابدی در این حوزه کار را به یک حرکت سیستماتیک تبدیل کرد و نمی‌شود آن را به شکل فردی نگاه کرد. به همین دلیل باید بررسی کنیم چند تیم در این حوزه در کشور فعال هستند تا ببینیم می‌توان از سال‌های بعد این قضیه را به شکل گروهی در جشن لحاظ کرد یا خیر.

وی همچنین درباره بزرگداشت‌هایی که برگزار می‌شود بیان کرد: امسال در شب کانون کارگردانان می‌خواستیم از یک کارگردان تجلیل کنیم اما او اجازه نداد چون گفت که این گونه مراسم‌ها با عزرائیل هماهنگی ویژه‌ای دارد و از آنجا که نگرانی زیادی برای این موضوع داشت از برپایی بزرگداشت خودداری کردیم اما در جشن امسال از چهار چهره تقدیر می شود که در آینده اعلام می‌شود.

در این نشست همچنین گفته شد که از پوستر جشن که توسط آرش صادقی لواسانی طراحی شده تا بیست روز آینده رونمایی می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار