از سوی 3 مرجع تقلید؛

میزان زکات فطره امسال اعلام شد

مراجع معظم تقلید، نظر خود را پیرامون میزان و مبلغ زکات فطریه اعلام کردند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نظر  حضرات آیات مکارم شیرازی،صافی گلپایگانی، و شبیری زنجانی بیدن شرح است:

نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بر اساس فتوای  حضرت آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ شش هزار تومان (6000 تومان) و در شهرستان مبلغ پنج هزار تومان (5000 تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ پانزده هزار تومان (15000 تومان) اعلام شده است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله 1492 رساله توضیح المسائل این مرجع تقلید ، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

نظر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران محترم، به اطلاع مؤمنين گرامی می‌رساند؛ با توجه به اين‌كه قيمت گندم در شهرهای مختلف، متفاوت می‌باشد، لذا روزه‌داران عزيز لازم است قيمت سه (۳) كيلوگرم گندم يا برنج (قوت غالب) را بر طبق قيمت محلّ زندگی خود محاسبه نموده و به عنوان فطريّه پرداخت نمايند.

 نظر آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

عضو  واحد استفتائات دفتر  حضرت آیت الله شبیری زنجانی درباره مبلغ زکات فطره بر اساس نظر این مرجع تقلید در سال جاری گفت:  این مرجع تقلید مبلغ 6000 تومان بابت فطریه هر نفر به حساب گندم و مبلغ 18000 تومان را برای پرداخت زکات فطره به حساب برنج تعیین کرده است.
حجت الاسلام کاظمی افزود: کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به‌حساب گندم 900 گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مبلغ 1500تومان به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد. این مبلغ برای افطار عمدی 90000تومان تعیین شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار