سخنگوی وزارت ارشاد در حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

هدفمند کردن و شفاف کردن پرداخت یارانه های مطبوعاتی از افتخارات این دولت است

حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که میثاق ملی خوانده می شود ، برای مطبوعات و رسانه جایگاه رفیع و ارزشمندی قایل شده است .

به گزارشگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وی که در دیدار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصحاب رسانه  سخن می گفت با اشاره به پیروزی بزرگ و عزت مندانه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی و دفاع غیورانه تیم مذاکره کننده هسته ای از منافع ملی و عزت ایران اسلامی افزود: بی شک این پیروزی بزرگ با هدایت مقام معظم رهبری و مقاومت ملت رشید و سرافراز ایران اسلامی و تلاش شبانه روزی دیپلمات ها و تیم مذاکره کننده امین ، شجاع ، متدین و غیور و تدابیر ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی صورت گرفته است .

نوش آبادی در ابتدای سخنان خود از آیت الله هاشمی رفسنجانی، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام که با وجود مشغله فراوان فرصتی را در اختیار اصحاب فرهنگ و رسانه و مطبوعات قرار داده اند قدردانی و اظهار امیدواری کرد در این نشست صمیمانه، با بیان برخی مسایل در این حوزه، از رهنمودهای ایشان بهره مند شوند.

وی افزود: تصریح قانون اساسی بر آزادی مطبوعات ، مشروط بر حفظ مبانی اسلام و حقوق عمومی ، نشانه توجه بالای نظام جمهوری اسلامی به نقش مسئولانه و بی بدیل مطبوعات و نشریات در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و ارتقای سطح بینش و تنویر افکار عمومی در سطح جامعه است .

به گفته نوش آبادی ،قانون اساسی علاوه بر اصل بیست و چهارم که تاکید بر آزادی مسئولانه مطبوعات دارد ، در اصل سوم ، دولت را موظف به بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی می داند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: حق دسترسی آزاد به اطلاعات ، یکی از حقوق بنیادین بشر است که در اسناد ملی و حقوق بین الملل به رسمیت شناخته شده است . هر شهروند ایرانی حق دارد با استفاده از مطبوعات و سایر رسانه ها به درست ترین اخبار و اطلاعات داخلی و خارجی و تحولات جهانی دسترسی داشته باشد.

بنا به گفته وی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در بیان اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که به تصویب این شورا رسیده است به ضرورت حمایت از مطبوعات و کمک به گسترش و ارتقاء کمی و کیفی مطبوعات و دست یابی آنها به شیوه های مطلوب و جامع در انتشار اخبار و مطالب و نظرات منطقی مختلف با رعایت اصول استقلال و آزادی در چارچوب قوانین تاکید می کند و مطبوعات را یکی از ابزارهای فرهنگی که مداقع و نشر دهنده ارزش های فرهنگ اسلامی ایرانی است بر می شمارد.

نوش آبادی تصریح کرد: پاسداری از حریت و امنیت و کرامت انسان ، تقویت قدرت نقادی و انتخاب ، در عرصه تلاقی و تعارض افکار ، مقابله با تحجر و جمود فکری و ظاهر گرایی ، گسترش روحیه نقد و انتقاد پذیری و مقابله باحرمت شکنی ، قانون شکنی ، پرده دری و جوسازی به عنوان یک وظیفه دینی ، انقلابی و ملی و اهتمام به تعاطی افکار و تبادل آراء و مبارزه با عوام زدگی ، عوام فریبی ، ریاکاری ، نفاق و تملق اصولی است که در سیاستهای فرهنگی کشور بر آن تاکید شده است .

وی در ادامه سخنان خود به بیان برخی اقدامات و فعالیتهای وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در حوزه مطبوعات و رسانه در دولت تدبیر و امید پرداخت و بیان داشت: توجه به بازسازی ، نوسازی ، تجهیز و توسعه ظرفیت های مطبوعات و استفاده از فن آوری جدید ارتباط جمعی و به روز نگه داشتن توانائی های فنی و ابزاری رسانه ها ، گسترش مبادلات خبری و مطبوعاتی با کشورها و سازمانهای منطقه ای و بین المللی، تقویت نمایندگی های مطبوعات در خارج از کشور  و انجام تحقیقات علمی در باره مطبوعات و رسانه ها و سنجش میزان تاثیر فعالیت آنها در افکار عمومی از جمله مسایل و موضوعاتی است که در حوزه رسانه به آن توجه شده است .

نوش آبادی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد 6604 نشریه اعم از روزنامه ، هفته نامه و ماهنامه و فصل نامه در کشورمان فعالیت می کنند که از این تعداد 1761 مورد آن در دولت یازدهم موفق به اخذ مجوز شده اند از میان 971 خبرگزاری و پایگاه خبری که دارای مجوز فعالیت می باشند 797 مورد آن در دولت یازدهم مجوز دریافت کرده اند. (یعنی بیش از دو سوم ) همچنین تعداد 286 خبرنگار خارجی و 145 رسانه خارجی که دارای مجوز هستند در کشور در حال فعالیت هستند.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه علاوه بر پرداخت یارانه به مطبوعات و نشریات به خبرگزاریها و سایت های غیردولتی هم یارانه پرداخت می کند افزود: هدفمند کردن ، شفاف کردن پرداخت یارانه های مطبوعاتی از افتخارات این دولت است.

وی در پایان افزود: جناب آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ وارشاد اسلامی به دلیل همزمانی جلسه دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبری با این مراسم نتوانستند شرکت کنند ،بدیهی است تمام این تلاش ها با حمایت ها ، پیگیریها و زحمات جناب آقای وزیر و حمایت های ریاست محترم جمهوری به سرانجام رسیده است .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار