رایس مدعی شد:

اگر ایران اجازه بازرسی را ندهد، تمام توافق نقض می‌شود

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد اگر ایران اجازه بازرسی از سایت‌های هسته‌ای در هر زمان و هر مکانی را ندهد این نقض تمام توافق است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز؛ "سوزان رایس،" مشاور امنیت ملی آمریکا، درباره توافق هسته‌ای با ایران اظهار داشت: اجازه بدهید یک زمینه کلی را ارائه کنم. در مورد اول تمامی تاسیسات اتمی شناخته شده ایران به صورت مستمر و 24 ساعته و 7 روز هفته تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود. این نکته نخست است. در گام بعدی بازرسان بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی مستمر به کل زنجیره تامین برنامه اتمی ایران خواهند داشت. این موضوع معادن اورانیوم، کارخانه و تاسیسات تولیدی و کارخانه‌های تولید سانتریفیوژ و همچنین تاسیساتی که سانتریفیوژهای در حال چرخش در آنها موجود باشد را در بر می گیرد. بنابراین تمامی زنجیره تامین به طور مستمر تحت نظارت قرار دارد.


رایس در ادامه : بنابراین آنچه که ما درباره آن صحبت می‌کنیم و باید این سوال را بپرسیم این است که اگر ما اطلاعاتی درباره اماکن اعلام نشده و مشکوک داشته باشیم آنگاه جریان تحقیقات درباره آن اماکن چگونه خواهد بود؟ اجازه بدهید این موضوع را توضیح دهم. در نخستین مورد برای مثال آمریکا اطلاعاتی را جمع آوری می‌کند که نشان می‌دهد یک مکان مخفی و مشکوک وجود دارد. ما این اطلاعات را به آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌دهیم و آنگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره آن تحقیق می‌کند. آژانس به ایران خواهد رفت و درخواست بازدید آن مکان را خواهد داشت و با بررسی آنجا و جمع آوری نمونه‌های خاک و زیستی آنها را درباره وجود رادیو اکتیو مورد آزمایش قرار خواهند داد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه گفت: اگر ایرانی‌ها گفتند شما اجازه بازرسی از این مکان را ندارید خواه نظامی باشد یا نباشد آنگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌تواند خواهان دسترسی به آنجا شود. هیچ محدودیت درباره نوع تاسیساتی که باید به آنها دسترسی باشد وجود ندارد؛ اما باید دلیلی برای مشکوک بودن وجود داشته باشد. اگر ایران نتواند بازرسان آژانس را راضی کند این موضوع به کمیته مشترک خواهد رفت. این کمیته مشترک از تمامی امضاء کنندگان توافق یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه ،آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ایران تشکیل شده

 است. اگر پنج عضو از هشت عضو این کمیته مشترک بگویند نه ما نگرانیم و باید درباره این مکان تحقیق شود ایران باید اجازه دسترسی را بدهد و اگر این اجازه را ندهد و هنوز امتناع کند آنگاه این نقض تمام توافق خواهد بود. تمامی این مراحل باید در مدت 24 روز و یا کمتر به نتیجه برسد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار