کرمانشاه؛

طاق بستان باز هم بی آب شد

بعداز خشک شدن ناگهانی چشمه های طاق بستان عصر روز گذشته چشمه‌های طاق بستان به یکباره فوران کردند و بعد از ساعتی مجددا فروکش کرده و خشک شدند تا تعجب و شگفتی همگان از داستان این روزهای طاق‌بستان دوچندان شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه که از این موضوع به شدت نگران است با تاکید بر اینکه خشک‌شدن چشمه‌ تاق‌بستان ضربه مهلکی به بدنه گردشگری استان است، در پاسخ به این سوال که آیا خشک شدن چشمه های طاق بستان می تواند بر روند ثبت جهانی شدن این مجموعه اثر بگذارد، گفت: اثر این موضوع تا آن حد است که حتی می تواند پرونده ثبت جهانی شدن طاق بستان را ببندد.

علی فعله گری با اشاره به اظهارنظر مسئولان آب منطقه‌ای که خشک شدن چشمه های طاق بستان را طبیعی و به علت خشکسالی دانسته‌اند، افزود: ما نباید خودمان را گول بزنیم. همه ما بچه‌های کوهستان هستیم و به خوبی می دانیم که سیر خشک شدن یک چشمه چگونه است. چگونه ممکن است که یک چشمه 1700 ساله به یکباره و در مدت یک شب فروکش کند و خشک شود؟

فعله گری گفت: نگران این هستیم که طاق بستان هم به سرنوشت سراب نیلوفر دچار شود. سراب نیلوفری که با گذشت چند سال از خشک شدن فصلی آن (به دلیل حفر بی اندازه چاه‌های عمیق در دشت های اطرافش) دیگر مسئله خشک بودن آن برای هیچ شخص و یا مسئولی حساسیت ندارد.

وی افزود: ما این موضوع را به سازمان مرکزی گزارش کرده‌ایم و آنها نیز از طریق وزارت نیرو و دیگر نهادهای مسئول پیگیر ماجرا هستند.

فعله‌گری افزود: ساعت 6 صبح پنجشنبه 25 تیر ماه بازدید مجددی از طاق‌بستان داشتم که چشمه‌های آن به حدی پُر آب شده بود که در حال لبریز شدن بودند، اما بعد از گذشت تقریبا نیم ساعت به یکباره تمام آب چشمه مجددا فروکش کرد و بازهم خشک شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان این شرایط را بسیار عجیب خواند و افزود: با هماهنگی‌هایی که با سازمان میراث فرهنگی کشور به عمل آورده ایم مقرر شده به زودی گروه مشاورین آب طرح ساماندهی تاق بستان این موضوع را مورد بررسی کارشناسانه قرار دهند.

فعله‌گری در پایان تاکید کرد: موضوع خشک شدن یک شبه چشمه های 1700 ساله طاق بستان و پس از آن فوران یکباره آن آنقدر برای میراث فرهنگی کرمانشاه و کشور حائز اهمیت است که اگر لازم باشد کارشناسانی از خارج کشور برای بررسی موضوع بیاوریم.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: کرمانشاه ، کلاف ، تاق بستان ، آب ، باز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.