شرمن: دنيا نمی‌تواند تا زمان بررسی توافق ايران در کنگره، معطل شود

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت دنیا نمی تواند برای تصمیم گیری کنگره آمریکا در زمینه توافق هسته ای، منتظر بماند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه وزارت امور خارجه آمریکا،"وندی شرمن،" معاون وزیر امور خارجه آمریکاف گفت دنیا نمی تواند برای تصمیم گیری کنگره آمریکا در زمینه توافق هسته ای با ایران، منتظر بماند.

وندی شرمن، روز شانزدهم ژوئیه در نشست خبری خود گفت: ما همواره گفته ایم که نبود توافق از توافق بد بهتر است و ما باید به توافق درست برسیم؛ اکنون معتقدیم این، توافق بسیار خوبی است. این توافق به چارچوب توافق جامع که در لوزان حاصل شد، عمل می‌کند و حتی از جهاتی نیز فراتر از چارچوب است.

وی افزود:این توافق، همه مسیرهای ایران به سوی مواد شکافت پذیر لازم برای تسلیحات هسته ای را مسدود می‌کند؛ همچنین بازرسی های شدید و شفاف سازی لازم را برای تأیید صحت آنکه ایران قادر نخواهد بود برای رسیدن به سلاح هسته ای تلاش کند، تضمین می کند؛ توافق همچنین تضمین کننده بازگشت آنی تحریم ها در صورت نقض توافق از سوی ایران خواهد بود. این همچنین توافقی بلند مدت است و برخی اجزاء آن دائم خواهد بود. 

 شرمن اضافه کرد: در ادامه راه، قرار است گفتگوهای جدی با کنگره آمریکا و شرکایمان در اسرائیل و خلیج (فارس) داشته باشیم. مسئله (هسته ای ایران) را دنیا در (قالب) گروه 5+1 حل کرد و اتحادیه اروپا نقش تسهیل کننده داشت؛ اکنون قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که سامانتا پاور دیروز آن را مطرح و گروه 1+5 در تصویب آن همراهی کرد، پشتیبان آن خواهد بود؛ امیدواریم قطعنامه با همراهی تک تک اعضای شورای امنیت سازمان ملل، اوایل هفته آینده تصویب شود. دنیا تلاش زیادی کرد تا این مسئله را با شیوه صلح آمیز حل و فصل کند. 

خبرنگاری پرسید: مک کول، نماینده کنگره آمریکا، امروز از دولت این کشور خواست تا پایان زمان شصت روزه بررسی توافق در کنگره، برای صدور قطعنامه سازمان ملل اقدام نکند. آیا قصد دارید قطعنامه دربرگیرنده توافق را در سازمان ملل معلق نگه دارید تا کنگره رأی گیری کند؟ اگر چنین کاری کنید، آثار آن چه خواهد بود؟

شرمن پاسخ داد در ساختار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، دوره موقت شصت تا نود روزه وجود دارد که بررسی (توافق در) کنگره را لحاظ می‌کند. از سوی دیگر، زمانیکه همه اعضای گروه 1+5 قصد دارند برای دریافت حمایت از توافق به سازمان ملل مراجعه کنند، از آنجایی که این محصول فرآیندی در سازمان ملل خواهد بود، برای ما اندکی دشوار است که بگوییم:« ببخشید، دنیا باید منتظر کنگره آمریکا بماند.»

وی اضافه کرد: بنابراین ما فرآیندی را ایجاد کردیم که زمان و فضای لازم را برای بررسی (توافق) در کنگره آمریکا پیش از اجرایی شدن، فراهم می‌کند. ممکن است دیگر نهادهای قانونگذاری نیز بخواهند موضوع را بررسی کنند. بنابراین، قطعنامه ضمن اینکه دوره ای برای بررسی پیش بینی کرده، به جامعه بین المللی نیز اجازه داده است که نظرش را ابراز کند. 

خبرنگار درباره لغو تحریم های تسلیحاتی است پرسید: از آنجایی که این موضوع به مسئله هسته‌ای بی ارتباط است، چه لزومی داشت که آمریکا با آن موافقت کند؟ همچنین هدف از تعیین جدول زمانی برای این کار چیست؟

شرمن پاسخ داد: با تصویب قطعنامه 1929 ، تحریم های تسلیحاتی ایجاد شد که واقعاً تحریم نیست؛ بلکه تحریم های محدود کننده در زمینه های تسلیحاتی و موشکی؛ اما عمدتاً تسلیحاتی است که واقعاً نتیجه رفتار ایران در زمینه پرونده هسته ای محسوب می شد و قرار بود پیامد دیگری برای اقدامات این کشور باشد.

وی در ادامه گفت: اگر شما قطعنامه 1929 را به دقت مطالعه کنید در آن قید شده است که وقتی ایران وارد راه حل مبتنی بر مذاکره شود تا نشان دهد که برنامه اش ماهیت صرفا صلح آمیز دارد. در این صورت معنی اش این است که تحریم ها باید قطع شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار