انجمن های ورزشی در آرزوی فدراسیون شدن

فدراسیون ورزش‌های همگانی 24 انجمن دارد که با وجود قدمت بیش از 15 سال هیچ‌کدام به فدراسیون تبدیل نشده‌اند چرا این موضوع علت سوالی را در ذهن ما ایجاد کرد که به دنبال پاسخ آن رفتیم.

انجمن های ورزشی در آرزوی فدراسیون شدنبه گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فدراسیون ورزش‌های همگانی تا سال 1358 عنوان فعالیت‌های عمومی و ورزشی به نام بازی و ورزش محلات زیر نظر سازمان تربیت‌ بدنی بود، اما از سال 1371 و با راهنمایی کمیته ملی المپیک این فعالیت‌ها به طور مستقل و با نام فدراسیون ورزش‌های همگانی زیر نظر وزارت ورزش و جوانان آغاز به فعالیت‌ کرد.

فدراسیون ورزش‌های همگانی 24 انجمن شامل نهادها و ادارات ورزش‌های آبی بازی‌های کودکان چوگو، ماهیگیری طناب‌زنی گردشگری ورزش‌های پینت بال، طبیعی، برای تونیک، کانتک،‌ پرواز، بادبادک‌ها، بازی‌های الکترونیک،‌ یوگا، پیلاتس، ورزش آتش‌نشانان، کتل‌بل می‌شود.

بیشتر این انجمن‌ها بیش از 15 سال سابقه فعالیت دارند و در حد یک فدراسیون مشغول به کارند، از این بهتر رئیس انجمن‌ها معتقدند قابلیت تبدیل شدن به فدراسیون را دارند و پیشرفت خود را مدیون تغییر وضعیت خود می‌دانند.

*انجمن ورزش‌های طبیعی 
این رشته ورزشی از قدیم در دل طبیعت انجام می‌گرفته و تا کنون ادامه دارد و مسابقات خاص و مدال ندارد و بسیار کم هزینه و خرج بوده و نیازمند وسایل و امکانات خاص نیست و بیشتر با هدف ایجاد شادابی و نشاط پر کردن اوقات فراغت آن‌ها بوجود آمده است.

*انجمن ورزش بزرگسالان
این انجمن از دهه 50،‌ اغلب دولت‌ها و حکومت‌ها ورزش‌های سالم و کم هزینه مثل پیاده‌روی، دو آهسته، بدمینتون، تنیس روی میز، دچرخه‌سواری، ورزش‌های صبح‌گاهی برای آقایان و بانوان بالای 45سال را مطرح کردند،‌ و معتقد بودند این رده سنی به دلیل سن بالا به ورزش و شادابی روحی بیشتری نسبت به جوانان نیاز دارند.

*انجمن گردشگری ورزشی
این انجن در سال 1911 در سازمان ملل ایجاد و تعریف شده و گردشگری به فردی گفته می‌شود که به 44 ساعت یا 80 کیلومتر از محیط زندگی خود فاصله دارد، و تلفیق صنعت گردشگری بعنوان یک صنایع مهم و قدرمتمند جهان به شمار می‌آید.
این انجمن در سال 1384 بر طبق مصوبه سازمان تربیت‌ بدنی بعنوان متولی در حوزه گردشگری ورزشی تأسیس شد.

*ورزش روزانه یا صبح‌گاهی
ورزش روزانه یا صبح‌گاهی به ورزشی گفته می‌شود کهن صبح‌ها انجام شده و با توجه به سن و سال با حرکات کششی ورزشی همراه است.

*انجمن نهادها و سازمان‌ها
این انجمن از سال 1388 فعالیش را آغاز نمود که امروزه، ورزش در سازمان‌ها به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده و با توجه به ویژگی منحصر به فردی که از خود بروز داده از جمله جذابیت این رشته ورزشی همه اقشار جامعه از کارمند تا کارگر و دانشجو را به خود جذب نموده و کهنسالان بیش از جوانان به این رشته ورزشی نیاز دارند،‌ از نظر سیاسی هم عامل صلح و دوستی محسوب می‌شود.

*یوگا
رشته ورزشی است که حدود 10 سال است وارد کشور شده  کاملاً وارداتی است و ورزشی است که جسم و ذهن را کاملاً در اختیار خود می‌گیرد و بین آن‌ها تعادل لازم را ایجاد می‌کند و شال تمرینات اخلاقی، بدنی، تنفسی، آرام‌شی، تمرکزی، تأملی است و در این رشته ورزشی مسابقه‌ای به صورت گروهی و انفرادی نیز برگزار می‌شود.

*انجمن پرواز کایت
پرواز کایت در حقیقت همان پرواز بادبادک‌ها است که از قدیم در کشورمان رواج دارد و در بین مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است ضمن ایجاد شادابی و نشاط در بین مردم به ویژه کودکان و خانواده‌های آن‌ها اوقات فراغت خوبی را فراهم می‌آورد.

*چوگو
یکی از رشته‌های ورزشی است که بسیار سنتی و قدیمی است و نیازمند قدرت، سرعت و تحرک زیاد است و کسی که در این رشته ورزشی فعالیت می‌کند باید از آمادگی جسمانی بالا، دوندگی و چابکی و سرعت عمل بالا برخوردار باشد.

*انجمن پیلاتس
این انجمن در فروردین ماه 85 توسط بهاره عطری و همکاری فدراسیون ورز‌ش‌های همگانی فعالیتش را آغاز کرد و در این مدت موفق به جذب علاقه‌مندان زیادی شد.
رشته ورزشی پیلاتس، تمرینات تخصصی دارد و این رشته ورزشی قدرت و استقامت برای بالا برده و حرکت بدن را متعادل می‌کند.
این ورزش هم در فضای باز و آزاد و هم در اتقا معمولی قابل اجرا است.

* انجمن ماهیگیری

این انجمن از سال 1384 زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی با هدف ترویج ورزش ماهیگیری به ویژ در نوجوانان و جوانان ایجاد و هدف اصلی این انجمن ایجاد لحظاتی خوش برای همه است.

* انجمن طناب‌زنی

این انجمن در سال 1382 توسط اروحی تأسیسی شد و این ورزش به شیوه جدید از تایلند و در جریان مسابقات آسیایی وارد ایران شد و با رشته طناب‌زنی که از قدیم در ایران وجود داشت کاملاً متفاوت است.
این رشته ورزشی به دلیل اینکه هم به صورت گروهی و هم انفرادی انجام می‌شود باعث جذابیت بسیار زیاد این رشته شده است و این امر باعث حمایت فدراسیون ورزش‌های همگانی و عضویت در فدراسیون آسیایی و جهانی این شده است.

* انجمن فریزبی
این رشته ورزشی کاملاً وارداتی و ایجاد آن دهه 50 به فکر والتر فدریک مورسیون رسد، نام این ورزش الهام گرفته از وسیله‌ای است که در آن استفاده می‌شود که در بازارهای محلی به عنوان اساب بازی می‌فروختند.
این وسیله به سرعت بین بچه‌ها و بزرگترها محبوبیت پیدا کرد و همه اقشار و جامعه دانشگاهیان و دانشجویان به سمت این رشته ورزشی جذب شدند.

*داژبال
داژبال، یکی از ورزش‌های سنتی ایران است که از قدیم در کشورمان بوده ویک بازی پرنشاط است که از قدیم در کشورمان بوده و یک بازی پر نشاط و مفرح محسوب می‌شود و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است، در سطح بین‌امللی با نام‌های مختلف مانند وسط بازی، وسطی، وسط وسط و غیره در دنیا مرسوم است.
رضا خوش‌سرور با تنظیم قوانین در این رشته جانی تازه به آن‌ها بخشید و قوانین آن را متحد‌الشکل کرد و تمام فعالیت‌های این رشته پس از کارشناسی در سال 87 با عنوان داژبال زیر نظر قدراسیون ورزش‌های همگانی انجام شد.

* انجمن وزش‌های آبی
این ورزش از قدیم در ایران وجود داشته، پس از تمرینات، بدن به گونه‌ای با این ورزش درگیر می‌شود و قدرت انعطاف‌پذیری را بالا می‌برد و شخص توانایی پیدا می‌کند که فعالیت‌های روزانه را بدن خستگی انجام می‌دهد و باعث هماهنگی بین اعصاب و عضله می‌شود و کارآیی اندام را بالا می‌برد.

*انجمن بازی‌های کودکان

این انجمن در 16 مهر سال 86 و همزمان با روز مبانی کودک و بر اساس نیاز کودکان به ورزش‌های خاص در قالب بازی شکل گرفت و کودکان تا سن 7 سال را در بر می‌گیرد تندرستی و شادابی  اصل مهم وجدا نشدنی در این رشته ورزشی است،‌و تاکنون سازمان‌های خاص متولی این انجمن نبوده و تحت نظارت هیچ ارگانی قرار ندارد.

*پینتبال
این رشته ورزشی پر رشدترین ورزش‌ جهانی در 20 سال گذشته به حساب می‌آمده و در سال 1381 زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی تأسیس شد و در فدراسیون جهانی UPBF عضویت دارد و هدفش رشد این ورزش در تمام کشور است.

*انجمن برای تونیک 
این رشته ورزشی در سال 91 به رسمیت شناخته شد و مؤسس آن معیدی است و در سال 92 به عنوان یک انجمن مستقل زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیتش را ادامه داد.
هرکسی با  هر وضعیت جسمی می‌تواند در این رشته ورزشی فعالیت کند و کاملاً ایرانی است.

*انجمن بهکاپ
این ورزش در سال 1390 توسط بهنام آزاد ابداع شد و کاملاً ایرانی است و در تیر 1391 با تأکید وزارت ورزش و جوانان زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی فعالیتش را آغاز نمود و همانند گلف در سطح کوچک است و بسیار مفرح و با تحک و هیجان‌آور و کم هزینه و خرج است.

*بازی‌های فکری
این رشته کاملاً ایرانی و از قدیم در کشورمان وجود داشته اما به شکل انجمن حدود 5 سال فعالیتش را آغاز کرد و تمام افراد در هر سنی می‌توانند در این رشته فعالت کرده و این رشته قوه ذهن و فکر بچه‌ها را رشد داد و خلاق می‌کند و در تمام مدارس در حال گسترش است.

*انجمن آتش‌نشانان
این ورزش حدود 5 سال است که فعالیتش را زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی آغاز نموده است،‌ وبه منظور آمادگی بدنی بیشتر در عملیت‌ها، این ورش کاربرد زیاد دارد.

خبرنگار ما با رئیس هر یک از این انجمن‌ها به گفتگو نشست که بیشتر آن‌ها در یک پاسخ هم عقیده بودند: وزارت وزش و جوانان برای تبدیل شدن انجمن ما به فدراسیون مانع‌ تراشی می‌کند!

حضور در مسابقات بین‌المللی و عملکرد قابل قبول در این پیکارها از جمله شرایطی است که وزارت ورزش و جوانان برای فدراسیون شدن انجمن‌ها اعلام کرده است، در حالی که برخی از این انجمن‌ها از 2 شرط برخوردار هستند.

مجدآرا، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی در این باره به یک جمله بسنده کرد: گویا فدراسیون شدن انجمن‌ها زود است !

این گفته رئیس سازمان فدراسیون را می‌توان فصل‌الخطاب بحث دانست که آقای رئیس محترمانه به تک تک  انجمن‌ها اعلام کرد. حالا حالاها منتظر فدراسیون شدن باشید!


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار