گرگان؛

رسوم مردم ترکمن در روز عید سعید فطر

برپایی نماز عید فطر، ادای فطریه و فرستادن بایرم رمضانی به خانه عروس از رسوم مردم ترکمن در روز عید سعید فطر می باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از عید سعید فطر در ایران اسلامی روز واحدی است که شیعه و سنی با برادری و اتحاد آن عید بزرگ را در کنار هم با مهربانی و صداقت جشن می گیرند.

در این روز مردم ترکمن رسوم خاص خودشان را دارند که یکی از رسوم ترکمن های گلستان پیش از رؤیت هلال ماه شوال و فرا رسیدن عید فطر تکبیر گفتن است که از غروب آفتاب آخرین روز ماه مبارک رمضان تا شروع نماز عید فطر مردان و زنان  شروع به گفتن  این ذکر،الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله، الله اکبر الله اکبر، ولله الحمد می کنند.

یکی دیگر از آداب و سنن اقوم ترکمن در استان گلستان این است که با اتمام ماه مبارک رمضان و روز عید فطر، برادران اهل سنت این منطقه علاوه بر اینکه اقدام به دادن فطریه خود با تعیین مبلغی از سوی ریش سفیدان ترکمن که میزان مبلغ آن نیز براساس گندم تعیین می کنند به افراد نیازمند و سالخورده پرداخت می کنند.

در این دیارمردم اهل سنت این خطه با استحمام وپوشیدن لباس های آراسته و برداشتن سجاده های نماز به سمت عیدگاه محل خود برای برپایی هرچه باشکوه نماز عید فطر می روند.

 و بعد از اتمام نماز عید سعید فطر در حین برگشتن از نماز ، خانوده هایی که عروس عقد کرده دارند به برداشتن بقچه ای که درداخل بقچه ای (شیرینی، شکلات، قند،فطیر و... تزیین شده است) برای شادباش به منزل عروس خود می برند و درباره نحوه برگزاری مراسم عروسی به پای صحبت می نشینند و روز عید فطر را قدر می دانند و حمد و سپاس ایزد منان را به خاطر این روز ها به جای می آورند.

در روز عید فطر سفره های غذا در تمام منازل اهل تسنن پهن بوده و درب این خانه ها نیز به روی همه باز است و هر که به در این خانه ها آید بدون این که نام و نشانش پرسند به داخل دعوتش می کنند و از طعامی که بر روی سفره چیده شده؛ به او نیز می دهند.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: گلستان ، رسوم ، عید ، سعید ، فطر ، ترکمن ، اهل ، تسنن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.