رکن‌آبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بعید بودن همراهی حماس با عربستان بر اساس میثاق ملی این جنبش

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان سعودی در راستای نزدیک کردن اخوان‌المسلمین یمن و کشورهای حامی این جنبش به خصوص قطر و ترکیه به خود، برای رویارویی با مشکلات به وجود آمده در یمن، قصد دارد جنبش حماس را نیز به خود نزدیک کند.

غضنفر رکن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه‌ خبرنگاران‌ جوان، درباره دیدار اخیر خالد مشعل رئیس‌ دفتر‌ سیاسی‌ جنبش‌ حماس با سران عربستان‌سعودی و از جمله پادشاه این کشور اظهار داشت: با توجه به تحولات اخیر منطقه و به ویژه آن‌چه که در صحنه یمن در جریان است، شاهد تحرک جدید عربستان برای یارگیری بیشتر در مجموعه‌ای موسوم به اعتلاف‌ ضد‌یمن هستیم. در این راستا عربستان فعالیت‌های خود را در چند جهت آغاز کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: از موارد اختلافی فراوان بین عربستان و مجموعه‌های اخوان‌المسلمین در کشورهای مختلف، در راس آن می‌توان به تحولات مصر اشاره کرد که طی آن حمایت های عربستان و آمریکا منجر به برکناری محمد مرسی از قدرت در مصر شد.

وی افزود: این موضوع باعث بروز اختلافات شدیدی میان عربستان و مجموعه‌ کشورهایی شد که حامی جریان اخوان‌المسلمین در منطقه بودند که از میان آن‌ها می توان به طور خاص به ترکیه و قطر اشاره کرد.

رکن‌آبادی ادامه داد: با توجه به تحولات یمن، عربستان در تلاش است که مجموعه گروه‌های اخوان‌المسلمین را به خود نزدیک کند بدین منظور و علیرغم مشکلاتی که به صورت اساسی با این جنبش در مصر داشت، تلاش می‌کند تا این گام را ابتدا از داخل یمن شروع کند و در همین راستا به برگزاری جلسات گفت‌وگو و مذاکره با اخوان المسلمین یمن مبادرت می‌ورزد تا به تبع آن بتواند این نزدیکی روابط را به کشورهای دیگر حامی این جنبش از جمله قطر و ترکیه تعمیم بدهد که این روند را می‌توان در ضمن سفرهای مقامات قطر و ترکیه به ریاض و گفت‌وگوهای صورت گرفته مشاهده کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: رابطه بین حماس و عربستان سعودی رابطه‌ای دیرینه است، اما با توجه به تحولات صورت گرفته در مصر، این رابطه دستخوش تحولاتی گردیده و تیره شد. بعد از این مرحله مشاهده می‌کنیم که عربستان سعودی گام جدیدی در جهت بهبودی این رابطه با حماس به عنوان یک جنبش مبارز فلسطینی که ماهیت ضد اشغالگری رژیم صهیونیستی دارد برداشته و این روابط با توجه به وجود آن در گذشته، در این مرحله از سوی عربستان از سر گرفته شد.

رکن‌آبادی در ادامه افزود: آنچه در این تحولات قابل تفسیر و ارزیابی است،‌ این است که عربستان سعودی در راستای نزدیک کردن اخوان المسلمین یمن و کشورهای حامی این جنبش بخصوص قطر و ترکیه به خود، برای رویارویی با مشکلات به وجود آمده در یمن، قصد دارد جنبش حماس را نیز به خود نزدیک کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در تحلیل این موضوع که آیا عربستان می‌تواند به نوعی حماس را با خود همراه کند،‌ گفت: این موضوع به مواردی که بین دو طرف مطرح می‌شود، بستگی دارد اما اساساً حماس یک جنبش اسلامی ضدصهیونیستی است که میثاق‌ملی‌حماس مسئولیت آن را مشخص کرده است.

وی ادامه داد: بین آن چه که در میثاق ملی حماس آمده و آنچه که مورد توجه و اهتمام عربستان سعودی است، اختلافات زیادی وجود دارد و بنابراین می‌توان گفت که بر اساس مواد وارده در این میثاق و مبارزه با صهیونیست‌ها، بسیار دشوار است که ما شاهد یک همراهی کامل از سوی حماس با عربستان سعودی باشیم.

رکن‌آبادی تصریح کرد: بر اساس نظریه جهانی نظام سلطه که آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کنند، هیچ کشوری حق در اختیار قرار دادن کمک‌های تسلیحاتی و حتی یک فشنگ را به جنبش‌های مبارز ضدصهیونیستی ندارد، لذا این مسئله با مأموریت حماس و میثاق ملی این جنبش در تضاد و ناسازگاری قرار دارد، بنابراین اگر بخواهیم رابطه بین حماس و عربستان را از جنبه‌های ریشه‌ای و استحکام آن بسنجیم، باید سریعاً در بندهای میثاق ملی حماس متمرکز شویم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان افزود: بندهای میثاق ملی حماس بر استمرار مبارزه ضدصهیونیستی تأکید داشته و اولین اولویت آن تحریر و آزادسازی اراضی اشغال شده فلسطین است که باید به آن توجه کامل داشته باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: فلسطین ، حماس ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار