رمزگشایی از طومارهای دریای مرده پس از نیم قرن

محققان پس از 58 سال موفق به خواندن طومارهای دریای مرده شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرت میلی آخرین روشهای علمی برای نخستین بار به محققان این امکان را داد تا بتواند از قدیمی‌ترین طومارهای کشف شده در دریای مرده (بحرالمیت) درسرزمین‌های اشغالی رمز گشایی کنند.

این طومار نیمسوز که به قرن ششم پس از میلاد تعلق دارد در سال 1970 در بین خاکستر باقیمانده از یک کنیسه سوخته در سواحل دریای مرده کشف شده ولی تاکنون محققان قادر به خواندن آن نبودند.

اخیرا باستان شناسی با به کارگیری فن‌آوری‌های پیشرفته جدید موفق به خواندن طومار فوق شدند که نتایج به دست آمده نشان می‌دهد این طومار بخشی از توراتی است که حدود هزار و پانصد سال قبل از نوشته شده است.

این طومار هفت سانتی‌متر که به خاطر سوختگی بیشتر به زغال شباهت دارد هشت آیه از کتاب قدیمی سفر لاویان یکی از نسخه‌های تورات در عهد عتیق در خصوص طهارت و اخلاق را شامل می‌َشود.

برای رمزگشایی از این طومار پس از انجام اسکن‌های سه بعدی، این تصاویر توسط نرم‌افزاری به صفحه‌های قابل خواندن مبدل شدند به گفته مدیر این گروه تحقیقاتی این طومار خلاء تاریخی موجود بین طومارهای دریای مرده (نوشته شده در بیش از دو هزار سال قبل) و انجیل خطی کشف شده در حلب (متعلق به قرن دهم) را پر کرده و اطلاعات مفیدی به باستان شناسان ارایه می‌کند.

در سال 1947 میلادی در منطقه قمران در کرانه باختری طومارهایی کشف شد که در پژوهش‌های مربوط به آیین یهود و مسیحیت اهمیت به سزایی داشت.

چوپانی از قبائل بومی ساکن این منطقه بز گله‌اش را گم می‌کند و هنگام جستجو جهت یافتن آن به غاری می‌رسد او سنگی را در این غار می‌اندازد که در این هنگام صدای برخورد این سنگ با ظرفی سفالین باعث کنجکاوی او می‌شود. پس از ورود  به این غار‌، خمره‌ای در این غار می‌یابد که درون آن طومارهایی قدیمی وجود داشت. این سرآغاز کشفیات طومارهای دریای مرده بود.
 
پس از این که مسئولان محلی پی به وجود این طومار می‌برند، عملیات باستان‌شناسی در این منطقه آغاز و تا سال 1957 کل طومارهایی که در یازده غار از غارهای این منطقه قرار داشت (حدود 870 طومار) کشف شدند قدیمی‌ترین آنها به قرن سوم پیش از میلاد و جدیدترین‌شان به سال 70 پس از میلاد بازمی‌گردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار