حقانی در گفت‌وگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان؛

صرف 1/4نقدینگی کشور به ساخت و ساز در کلانشهرها

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: نقدینگی موسسات بانکی غیر مجاز در ساخت و ساز کلانشهرها صرف می‌شود که ناهنجاری و رشد بی رویه جمعیت را به همراه داشته است.

محمد حقانی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از صرف نقدینگی موسسات مالی غیر مجاز در ساخت و ساز کلانشهرها اظهار کرد: وظیفه و نقدینگی بانک‌ها باید تبیین شود که در کدام حوزه‌ها به مصرف ‌مقصد برسد تا خساراتی برای شهر به دنبال نداشته باشد.

وی افزود: برخی از خسارات قابل ارزیابی نیستند به طوریکه خسارت وارده از قطع درختانی با قدمت 70 ساله و جایگزینی درختان جدید قابل برآورد نیست و باید طرح جامع و تفضیلی در شهر رعایت شود تا زیان عمده به شهر وارد نشود.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر ادامه داد: بازگشت به شرایط اولیه در شهر غیر ممکن است و باید برنامه‌ ریزی‌های دقیق در محیط زیست، آب داشته باشیم به طوریکه آب در وضعیت بحرانی است و سفره‌های آب زیر زمینی تجدید ناپذیر هستند که کشور در صورت عدم رعایت موارد ضروری با بحران‌های جدی رو به رو می‌شود. البته ساخت و سازهای بی رویه و گود برداری‌ها نقش عمده‌ای در تخریب محیط زیست دارد.

عضو پارلمان شهری گفت: فضای سبز تهران در 2 بخش بلوارها، کمربند سبز و در بخش دیگر در باغات تعریف می‌شود که متاسفانه ساخت و سازها در این بخش دوم افزایش چشمگیری پیدا کرده است که همین امر موجب از بین رفتن 5 هزار هکتار از باغات شده است و از همین رو زنگ خطر باغات کن نیز به صدا در آمده است.

حقانی تاکید کرد: بانک‌ها محل جمع آوری وجوه مردم برای سرمایه گذاری اثر گذار در زیر ساخت‌های کشور هستند. اما متاسفانه 1/4نقدینگی کشور در اختیار موسسات پولی و بانکی غیر مجاز است که همین نقدینگی در ساخت و ساز کلانشهرها و بخصوص تهران هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت صرف نقدینگی در صنعت و اشتغال تاکید کرد: نقدینگی باید در زیر ساخت‌هایی از جمله صنعت اشتغال و دیگر موارد زیر بنایی به کار رود که متاسفانه در ساخت و ساز هزینه می‌شود و همین امر مهاجرت پذیری بیشتر را به تهران رقم زده است.

 عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: سرمایه گذاری موسسات بانکی در زمینه مسکن  غیر قانونی است و همین امر افزایش بی رویه جمعیت را در پی داشته است.

حقانی در پایان گفت: بانک مسکن مسئولیت سرمایه گذاری در بخش مسکن را به عهده دارد که بعد از تصویب بودجه کشور سرمایه گذاری در این زمینه را آغاز می‌کند که  همین امر برنامه ریزی دقیق از رشد بی رویه جمعیت و ناهنجاری‌ها  جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار