ساری؛

اواخر تیرماه تا اوایل مهرماه زمان مناسب برای تهیه آزمون برگ

مدیرجهاد کشاوزرزی شهرستان ساری در شانزدهمین جلسه پروژه مشارکتی مدرسه در مزرعه مرکبات با عنوان آزمون خاک در روستای تلوباغ شهرستان ساری که با حضور 22 فراگیر برگزار شد، گفت: از اواخر تیرماه تا اوایل مهرماه زمان مناسب برای تهیه آزمون برگ است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛  طهمورث قاسم نژاد افزود: برای هر هکتار از 25 درخت که برگ های آن سالم و آلودگی ندارد 4 نمونه از هر درخت می توان انتخاب کرد که تعداد نمونه ها به 100 برگ می رسد.

وی با بیان اینکه برای گرفتن برگ ها در ختان باید از چهار جهت شمال، جنوب، شرق و غرب انتخاب شوند، گفت: نمونه برگی باید از شاخه بهاره که از عمر آن 4 تا 5 ماه گذشته است و از وسط شاخه گرفته شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری درباره نمونه گیری برای بیماری تریستیزا تصریح کرد: برای گرفتن نمونه از سرشاخه های درخت چهار نمونه گرفته و درختان آلوده به بیماری علامت گذاری شود و در صورت مثبت بودن درخت باید قطع شود.

قاسم نژاد با بیان اینکه برای آزمون برگ نمی توان میزان اسیدیته خاک، بافت خاک و مواد آلی خاک را مشخص کرد، افزود: زمان مناسب نمونه گیری اواخر آذر ماه است و مناسب ترین جای نمونه برداری خاک کمی از آبچکان درخت به سمت بیرون است که از عمق 0 تا 30 و از 30 تا60 سانتی متری نمونه تهیه می شود، تمام خاک ها یا نمونه هایی که از عمق 0 تا 30 تهیه شده اند در یک کیسه و نمونه هایی که از عمق 30 تا 60 تهیه شده اند در کیسه دیگر ریخته می شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: ساری ، اواخر ، تیر ، مهر ، آزمون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.