باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

بیشترین آمار مرگ و میر‌ مربوط به بیماری‌های غیر‌واگیر‌ است

آمارها نشان می‌دهد که خطر بیماری‌های غیر‌ واگیردار به نسبت نوع واگیر‌دار آن بسیار خطرناک‌تر بوده و جان افراد را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها باید بیشتر از بیماری‌های غیر‌ واگیردار ترسید تا بیماری‌های واگیر‌دار. متاسفانه بر اساس آمارهای بدست رسیده بیماری‌های غیر‌واگیردار مهمترین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود که نسبت به نوع واگیر‌دار آن خطرناک‌تر است.

باید گفت که این بیماری در دنیای ماشینی امروز در هر نقطه از دنیا مانند قارچ در حال رشد بوده و "قاتل جان مردم" بهترین نامی است که می‌توان بر آن گذاشت.

گفتنی است که با بالا رفتن کیفیت ابزارهای تشخیص این بیماری‌ها میزان آمارهای مرگ و میر ناشی از آنها نیز به مراتب بالا رفته است.

بیماری‌های غیر‌واگیر ریشه در کجا دارند؟
دکتر هوشنگ ساغری متخصص عفونی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: بیماری‌های غیرواگیر به سه بخش مهم بیماریهای قلبی-ریوی، مسئله تصادفات و سرطان‌ها تقسیم می‌گردد که هر کدام بسته به شرایطی خطرساز می‌شوند.

وی گفت: در راس بیماری‌های غیر‌واگیر، بیماری‌های قلبی-ریوی قرار دارند که به دلایل متعددی چون نداشتن فعالیت ورزشی، پرخوری، بد خوری، غذاهای ناسالم، مصرف سیگار و مشروبات الکلی و تغییر در سبک زندگی بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

ساغری ادامه داد: مسئله تصادفات نیز یکی دیگر از عوامل تشکیل دهنده بیماری‌های غیر‌واگیر است که میزان مرگ ناشی از آن آمار بالایی را در سطح کشور دارد.
بی‌توجهی رانندگان، تخلف رانندگی، سبقت و سرعت غیرمجاز، خواب آلودگی، استاندارد نبودن وسایل نقلیه همگی عواملی هستند که دست در دست هم داده و جان افراد را به خطر می‌اندازند.

این متخصص سرطان را سومین بخش مهم بیماری‌های غیر‌واگیر‌ دانست و افزود: این دست بیماری‌ها که به علت وضع جغرافیایی، آلودگی هوا، نا‌سالمی محیط زیست و همچنین مواد‌غذایی غیر‌بهداشتی و نا‌سالم شیوع چشمگیری را در بین افراد داشته، باعث بالارفتن میزان مرگ و میر در کشور شده است.

گفتنی است که سرطان در آقایان بیشتر از نوع روده بزرگ، پروستات و مری بوده و در زنان نیز سه نوع سرطان زنان، سرطان سینه و سرطان کولون (روده بزرگ) بیشتر شایع است.

زمینه‌های ارثی این بیماری را کشنده کرده است
ساغری با اشاره به بیماری فشار‌خون خاطرنشان کرد: این بیماری که زمینه‌های ارثی و خانوادگی داشته  و عوامل دیگری چون مصرف چربی بالا، نداشتن فعالیت ورزشی و کم تحرکی در بروز آن دخیل هستند، پس از سه گروه مهم بیماری‌های غیر‌واگیر‌ مهمترین عامل مرگ و میر در افراد محسوب می‌گردد.

متاسفانه فشار‌خون بالا در میان ایرانی‌ها بسیار شایع بوده و افزایش بی‌رویه آن عامل خطر عمده در سکته مغزی، قلبی و نارسایی آن می‌شود.

دانش‌آموزان مدرسه بیشتر با بیماری‌های واگیر سر و کار دارند
دکتر ساغری خطر بیماری‌های واگیردار را نسبت به نوع غیر‌واگیری کمتر دانست و گفت: این نوع بیماری‌ها غالبا توسط واکسن کنترل شده و برخی از انواع آن نیز بطور‌کلی ریشه کن شده است.
گفتنی است که از انواع این نوع بیماری‌ها می‌توان به مالاریا، سل، ابولا، آنفولانزای پرندگان، هپاتیت، HIV و.. اشاره کرد.

البته بیماری واگیر‌داری چون سل که برخی از انواع آن مقاوم به دارو هستند در آفریقا و آسیای شرقی شایع‌تر است.

وی در پایان افزود: دانش‌آموزان به دلیل کم‌بودن مقاومت بدنی بیشتر در معرض خطر بیماری‌های واگیردار قرار دارند که از جمله انواع شایع آن می‌توان به سرماخوردگی، گلودرد‌های چرکی، بیماری‌های اسهالی، آبله مرغان و سرخک اشاره داشت. این بیماری‌ها از طریق تماس مستقیم، با قطرات ریز مجاری تنفسی قابل انتقال است. برای حفظ سلامت اطرافیان لازم است که فرد گرفتار به بیماری‌های واگیردار در منزل مانده و استراحت کند.

گزارش از الهام رضایی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار