ساخت نمونه خشت‌های بزرگ دوره قاجار

برای نخستین بار در کشور نمونه خشت‌های بزرگ دوره قاجار در پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سعید سالکی هنرمند و پژوهشگر کارگاه پژوهشی سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی امروز دوشنبه با اعلام این خبر تصریح کرد که به دلیل پیچیدگی فرمول و فرایند ساخت خشت‌های بزرگ دوره قاجار تا به حال کسی به دنبال ساخت آن نرفته بود.

وی افزود: این طرح به منظور نمونه‌سازی از خشت‌های مورد نظر و افزایش کیفیت آنها انجام شد.

این پژوهشگر بزرگی ابعاد، سالم از کوره بیرون آمدن، ترک نخوردن، جذب لعاب بالا و مقاومت بالا را از ویژگی‌های نمونه خشت ساخته شده اعلام کرد.

وی افزود: در ساخت این نمونه سعی می‌کنیم خشت را در دمای پایین، 950درجه پخت و لعاب دهیم تا کیفیت خشت بالا رود زیرا در حرارت پایین و حفظ شرایط نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

این پژوهشگر خاطر نشان ساخت که یکی از تفاوت‌های این خشت با خشت دوره قاجار در این است که در گذشته سازنده‌ها از خمیر شیشه به دلیل مقاومت بالا استفاده می‌کردند و خشت را در دمای 1050حرارت می‌دادند.

سالکی گفت: اما در حال حاضر ما با دستیابی به فناوری جدید و استفاده از گل رس توانسته ایم خشتی را بسازیم که از لحاظ وزنی نیز خیلی سبکتر از نمونه‌های قدیمی است.

وی در گفتگو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir)، با بیان اینکه نمونه این خشت‌های بزرگ را می‌توان در خانه رجال دوره قاجار مشاهده کرد اظهار داشت: نمونه‌هایی از با کیفیت‌ترین خشت‌های دوره قاجار در تالار آیینه کاخ گلستان قرار دارد.

به گفته این پژوهشگر یکی از ویژگی‌های این خشت این است که نسبت به نمونه‌های قبلی جذب لعاب بالاتر و طول عمر بالاتری دارد و مقاوم‌تر است بطوریکه 700 تا 800 سال عمر می‌کند.

او اندازه این خشت را 60 در 80ا علام کرد و افزود: همکاران با اجرای طراحی سنتی دقیق تمامی نقایص طرح اولیه خشت را نیز مرتفع کرده‌اند تا کار از هر جهت با کیفیت‌تر و بهتر شود.
سالکی با بیان اینکه قصد ما مولاژ سازی نیست تصریح کرد که هدف ما در اصل ارایه یک کار با کیفیت‌تر است.

او با اشاره به ویژگی بصری که این نمونه برای هویت بخشی دارد تصریح کرد از این خشت‌ها می‌توان در مبلمان و نماهای شهری استفاده کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار