ویلیام برنز: یک سال نخست اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران سرنوشت‌ساز است

قائم مقام اسبق وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است چگونگی اجرا شدن توافق هسته‌ای ایران در یک سال نخست دارای اهمیتی حیاتی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  المانیتور؛ "ویلیام برنز،" قائم مقام اسبق وزیر امور خارجه آمریکا که در مذاکرات ایران و 1+5 نیز حضوری فعال داشته است، اعلام کرد: باید دید در یک سال نخست از امضای توافقنامه هسته‌ای ایران، مفاد آن چگونه اجرا می شود. این موضوع در استمرار پایبندی دو طرف به توافقنامه هسته‌ای نقش حیاتی ایفا می‌کند.

"برنز" در ادامه افزود: ایرانی‌ها به طور غیرقابل اجتنابی تمهیدات این توافق را مورد سنجش قرار خواهند داد. همین موضوع نشان دهنده اهمیت بالای پایبندی مستحکم به اجرای این توافق، برای آمریکا و شرکای ما از همان ابتدای کار است. به نظر من طرف‌های توافق مجبور به ایجاد یک سابقه و روند مستحکم اجرایی هستند.

وی همچنین گفت: اگر در یک سال اول اجرای مستحکمی از توافق وجود داشته باشد و برای بازگردادن هرگونه نقض صورت گرفته و یا حل هر ابهامی، اقدامات سریعی درپیش گرفته شود، می‌تواند به ایجاد اعتماد میان دو طرف امیدوار بود. باید توافق را از سوءاستفاده‌کنندگان برای خارج کردن آن از مسیرش مصون نگه داریم. بهتر است سرمایه‌گذاری ذی‌نفعان را در این توافق، از جمله دولت جدید آمریکا که سال 2017 (1396) بر سر کار خواهد آمد، عمیق‌تر کنیم.

"برنز" همچنین  گفت: من بر اهمیت اجرای توافق تأکید دارم. هیچ جانشینی وجود ندارد. فقط در صورتی که اجرای توافق به خوبی به پیش برود، می‌تواند شکاف موجود برای گفتگوی بالقوه با ایرانی‌ها در موضوعات دیگر را کاهش دهد.

این مقام سابق آمریکایی در مورد گفتگوهای آتی با ایران در مورد موضوعات منطقه‌ای مانند سوریه و مقابله با داعش مدعی شد: ایالات متحده نیازمند مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز ایران در منطقه - مانند صادرات سلاح به حزب‌الله – است، در حالی که همزمان آمادگی خود را برای گفتگوهای سازنده نشان می‌دهد. این مدل از فشار به علاوه تعامل سازنده هم در مورد موضوع هسته‌ای ایران استفاده شده است و هم در مقابله با خصومت‌ورزی شوروی سابق.

برنامه جامع اقدام مشترک ایران و گروه 1+5 23 تیرماه (14 ژوئیه) به امضای ایران و 1+5 رسید. شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه گذشته قطعنامه 2231 را در تأیید برنامه جامع اقدام مشترک با اجماع آراء به تصویب رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار