نگاهی به فعالیت‌های طلاب و روحانیون در فضای مجازی؛

روحانیون در شبکه‌های اجتماعی چه می‌کنند؟

شاید بتوان روحانیون را در شبکه های اجتماعی به دو دسته تقسیم کرد: روحانیونی که تلاش میکنند شکل مردم شوند، روحانیونی که میخواهند شبیه روحانیون باقی بمانند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تجربه‌های تبلیغی فضای مجازی تقریبا این بحث منسوخ شده است که آیا روحانی در فضای مجازی باشد یا نه،‌ اما این نکته که طلاب و روحانیون در شبکه های اجتماعی چه مقدار فعالیت داشته اند؟ آیا این لقب برای روحانی نیکوست یا خیر؟ بازتاب و تاثیر فایل های ورودی روحانیون در فضای مجازی چقدر است را باید با تحلیل و تفحص به دست آورد. هر چند که این پاسخ اجمالا توصط ذهن آماده و آشنا به فضای مجازی داده می شود.

آخوندهای اینترنتی چند دسته اند؟
 
شاید بتوان روحانیون را در شبکه های اجتماعی به دو دسته تقسیم کرد:
 
۱. روحانیونی که تلاش میکنند شکل مردم شوند
۲. روحانیونی که میخواهند شبیه روحانیون باقی بمانند
 
همین دو نگرش ساده که بسته به نوع و شرایط تحصیلی طلبه تغییر میکند مشخص کننده مسیر و خط مشی طلاب در شبکه های اجتماعی است. هر دسته از این طلبه ها مخاطبین خاص خودشان را دارند و هر بار هم که به حریم هم وارد میشوند خبرساز تر خواهند شد.
 
معمولا روحانیونی که تلاش می کنند تا شکل مردم باشند دست به جسارت بیشتری در فضای مجازی می زنند و از شخصیت های محبوب تری برخورداند هرچند شاید در مساله جریان سازی نیاز است گاهی همچون روحانیون دسته دوم حرکت کنند.
 
دسته بندی ریزتر
 
در دسته بندی ریزتر باید با توجه به نوع فعالیت روحانیون در فضای مجازی،‌ عمده مطلبی که آنان در صفحه خود به اشتراک می گذارند را تقسیم بندی کرد. از جمله این دسته ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
۱. منبر مجازی
۲. دفتر مجازی اطلاع رسانی
۳. پاسخ به سوالات شرعی
۴. ترویج سبک زندگی اسلامی
۵. معرفی زندگی روحانیون
۶. مسائل متفرقه
 
 
۱. منبر مجازی
 
خیلی از طلاب و روحانیون از فضای شبکه های اجتماعی استفاده کرده و از همان متنی که در تحقیقات خود برای منابر استفاده می کنند در این شبکه ها استفاده می کنند. مثلا حجت الاسلام عباس مولایی یکی از این روحانیون است که از صفحه اش به نحوی برای منبر و وعظ استفاده می کند،‌ حدیث می نویسد و به مناسبت های مختلف آن را با بقیه در میان می گذارد.
 
خوبی این نوع منبر رفتن در فضای مجازی این است که در کامنت ها به سوالات احتمالی پاسخ داده می شود. بحث شکل می گیرد و این همان هدفی است که اکثر روحانیون به دنبال آنند و آن نزدیکی روحانیون با مردم است.
 
 آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند!
 
۲. دفتر مجازی اطلاع رسانی
 
خیلی از روحانیون مطرح تقریبا صفحه شخصی شان در شبکه های اجتماعی چنین شکلی به خود می گیرد. ‌به طوری که اطلاع رسانی از برنامه های خود را در اولویت قرار می دهند،‌ که این صفحات دو نوع اند، ‌آنان که روابط عمومی محورند یا آنان که ارتباط محور. مثلا صفحه شخصی حجت الاسلام شهاب مرادی یکی از این صفحه هاست که در آن به این مهم پرداخته می شود:
 
 آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند!
 
این گونه صفحات جدای بحث دفتر گونه بودن در برنامه ریزی ها برای اینکه چه جلسه ای برگزار شود نیز از مخاطبین سوال می کند و نظرات مخاطبین برای تشکیل جلسه بعدی بسیار مهم خواهد بود.
 
 
۳. پاسخ به سوالات شرعی
 
حوزه های علمیه همواره این نکته را به طلاب آموزش میدادند که قبل از سخنرانی، ‌حین سخنرانی و ‌انتهای سخنرانی بهانه ای جور شود برای بیان احکام دین. زیرا فروعات هستند که شاخ و برگ اصولند و درخت بدون شاخ و برگ هیچ است.
 
آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند!

برای همین بعضی صفحات مشخصا به همین مساله یعنی بیان احکام شرعی پرداخته اند. حجت الاسلام هادی فلاح یکی از همین طلبه هاست. طلبه ای که البته بیشتر صفحه اش بهانه ایست برای پاسخ به احکام شرعی و این شیوه جواب هم داده است.
 
 
۴. ترویج سبک زندگی اسلامی
 
لایف استایل یا سبک زندگی،‌ مساله ای است که غرب با همه توان برای تغییر آن در کشورهای هدف به نفع خود، هزینه می کند، از دخالت در وضع قوانین که به نحوی در زندگی مردم اثر میگذارد گرفته تا تولید بازی ها، فیلم ها و انیمیشن هایی که مستقیما سبک زندگی نوجوانان و جوانان ما را هدف گرفته اند.
 
آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند!

شبکه های اجتماعی این بستر را دارد که بتواند بر روی سبک زندگی افراد اثر بگذارد. در این میان صفحه های شخصی طلاب اگر ساده و صمیمی زندگی یک روحانی را به نمایش بگذارد بهترین و ساده ترین شیوه برای ترویج سبک زندگی شیرین اسلامی است. خیلی از طلاب با به نمایش گذاشتن از عکس های ساده زندگی شان مثل مسافرت،‌ سفره غذا،‌ فضای خانه و نوع لباس پوشیدن فرزندانشان این کار را به نحو احسن انجام می دهند.
 
صفحات زیادی از طلاب شامل این بخش است و بازخوردهای خوبی نیز داشته است که همین امر سبب می شود کاربران بسیاری بتوانند راحت و بدون تکلف با آنان ارتباط گرفته و از حضور طلاب برای رفع مشکلات و شبهات خود استفاده کنند.
 
سید کمیل باقرزاده یکی از آن طلبه هاست که با زبانی ساده سکانس هایی از زندگی اش را به اشتراک می گذارد، از حرم رفتن یا مزار شهدا یا هر چیزی ممکن در مسیر زندگی اش باشد.
 
 
۵. معرفی زندگی روحانیون
 
یک دسته از صفحه ها در فضای مجازی برای بیان شیوه زندگی روحانیون است که با همان هدف متعالی نزدیکی بین حوزه و مردم شکل می گیرد. این صفحه ها متعلق به طلبه خاصی نیست و بیشتر مطالبی که طلاب در فاضی مجازی مطرح میکنند را بازنشر می کند.
 
آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند! 

۶. فعالیت های متفرقه
 
خیلی از طلاب و روحانیون از شبکه های اجتماعی برای بیان گرایش های سیاسی خود استفاده می کنند و به مسائل اجتماعی روز واکنش نشان می دهند. این گونه صفحات اگر از طرف افراد سرشناس باشد معمولا هم جریان ساز است هم محل بحث و گفت‌وگوهای بسیاری بین کاربران.
 
 آخوندها در شبکه های اجتماعی چه می کنند!
 
اما اگر از طرف طلبه های عادی یا غیرسرشناس باشد معمولا بیشتر در همان هدف نزدیکی مردم به روحانیت است،‌ نزدیکی به تفکر طلبگی و حتی خود طلبه. ‌زیرا بحث هایی که ذیل مطالب شکل میگیرد بسته به برخورد طلاب جاذبه یا دافعه خواهند داشت. محمد مهدی طاهری یکی از همین طلبه هاست.




منبع: گرداب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار