ساری؛

خشکسالی بلای جان شالیزارهای مازندران

فصل، فصل تلاش و کوشش شالیکاران است و اکنون بعد از 5 ماه تلاش که باید ساقه های برنج خوشه های نو رسیده را به دوش بکشد، با کابوس تلخ خشکسالی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از ساری ، عدم رعایت الگوی کشت، کمبود شدید منابع آبی و آب بر بودن برنج به تدریج شالیزارهای مازندران را به شوره زار تبدیل کرده است.

یک کشاورز مازندرانی اهل روستای سرخ ولیک از توابع چهاردانگه ساری، با بیان اینکه شالیزارش به علت خشکسالی از بین رفت، گفت: از فروردین تاکنون در زمین هایمان زحمت کشیدیم و هزینه بالایی برای آن خرج کردیم ولی همه محصولمان به علت خشکسالی از بین رفت.

فضلی افزود: هزینه سم و کود، هزینه کارگر و مشکل تامین آب برای شالیکاران از مشکلات پیش روی ما است.

یک کشاورز دیگر که 30 سال شالیکار است، می گوید: در حال حاضر نه تنها زمین های برنج من، بلکه زمین های همه اهالی روستا به علت کم آبی خشک شده است.

جعفری با اشاره به اینکه چاه کشاوری در زمین های آن ها وجود ندارد، افزود: 40 هکتار از زمین های شالیزاری ما خشک شده و علت اصلی آن لایروبی نشدن آب بندان است.

یک کشاورز جوان هم در گفتگو با ما گفت: کانال های آب روستای ما بتنی نیست و به همین علت آب زیادی به هدر می رود.

سرخ ولیکی افزود: من به عنوان یک جوان دیگر رغبت کشت برنج را ندارم چون با توجه به هزینه های بالایی که انجام دادم ضرر کردم.

به گفته این کشاورز جوان؛ از مسئولان می خواهم به داد کشاورزان برسند و چاره ای برای مشکل کم آبی ما بیندیشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی برای مقابله با خشکسالی گفت: به دلیل کمبود ذخیره آب در سد شهید رجایی 600 هکتار از اراضی کشت شده و نشا شده بر اثر خشکسالی از بین رفت.

حیدرپور افزود: در حال حاضر هم حدود 18 هزار هکتار از اراضی زیر کشت برنج به علت کم آبی دچار استرس و تنش آبی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه برای سال های آینده باید برای جلوگیری از خشکسالی و صدمات ناشی از آن، مخازن خود را افزایش دهیم، یادآور شد:

به گفته وی؛ سدهای گله ورد، هراز، البرز سدهایی هستند که عملیات اجرایی آن ها در حال انجام است و امیدواریم با افزایش اعتبارات آب منطقه ای در بخش طرح های عمرانی و تکمیلی، سدهای هراز و گله ورد بتوانیم ذخیره خوبی را در استان داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان توصیه کرد زمین هایی که منابع آبی کافی در اختیار دارند و محدودیتی در تامین آب ندارند در حالیکه کمک به شور شدن آب سطحی و زیرزمینی نکند محدودیتی در نشا مجدد وجود ندارد.

حیدرپور افزود: تجهیز چاه های حفر شده، مرمت و بازسازی سردهنه ها، لایروبی کانال های آبیاری، حفر و تجهیز چاه های کشاورزی، مدیریت بهتر خروجی آب سدها، رها سازی آب سد هراز در زمین های کشاورزی، برق دار کردن چاه های کشاورزی و ایستگاه های پمپاژ از جمله اقدامات صورت گرفته برای مقابله با خشکسالی شالیزارهای مازندران بوده است.

عضو کمیسون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود بحران خشکسالی انتظار داریم در اسرع وقت ستاد مدیریت بحران در استان به منظور هماهنگی های لازم برای تامین اعتبار برای حفر و تجهیز چاه ها شکل بگیرد.

نیازآذری افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با استاندار مازندران مقرر شد به منظور نجات بخش کشاورزی از همه ظرفیت ها استفاده شود.

به منظور جلوگیری از افزایش خشکسالی در شالیزارها ی مازندران باید حفر و تجهیز چاه ها انجام شود.

به گفته عضو کمیسون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی حدود 44 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند و اگر به خشکسالی توجه جدی نشود مطمئنا ضربه سنگینی بر امنیت غذایی وارد می شود.

نیازآذری افزود: طبق مصوبه تبصره 11 قانون بودجه در مجلس، اعتبارات لازم برای یکپارچه سازی، تجهیز و نوسازی اراضی ، لایروبی، احداث آب بندان ها ، ایجاد کانال ها و برق دار کردن چاه های کشاورزی در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد: طبق مصوبه تبصره 11 قانون بودجه در مجلس، 85 درصد هزینه را دولت به صورت بلاعوض پرداخت می کند و 15 درصد هم سهم کشاورز است و در مناطق محروم هم این 15 درصد بخشیده می شود.

عضو کمیسون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار داریم سازمان جهاد کشاورزی به اجرایی نمودن این تبصره قانونی مهم توجه کند.

مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه مقدار بارندگی و روان آب ها در استان 45 درصد کاهش داشته است، گفت: به منظور صرفه جویی آب، مدرن نمودن کانال ها و سردهنه هایی که به صورت سنتی هستند، ضروری است.

طوسی افزود: اعمال نوبت بندی ها در واحدهای مختلف کمک می کند تا در بخش صرفه جویی آب، کشاورزان ملزم به رعایت صرفه جویی شوند.

وی با اشاره به اینکه آب منطقه ای مازندران در بخش شبکه های انتقال و توزیع برنامه ریزی بسیار گسترده ای دارد، تصریح کرد: در حال حاضر متاسفانه به لحاظ کمبود اعتبارات در بخش طرح های عمرانی این برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای به طور کامل محقق نشده و با توجه به تخصیص اعتباراتی که انجام می شود، لایروبی و لاینینگ کانال های بتنی در دستور کار قرار می گیرد.

مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای مازندران خاطرنشان کرد: همچنین مرمت آب بندان ها چندین سال است که به شرکت آب منطقه ی محول شده و اعتبارات خوبی هم برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با بیان اینکه مازندران با سطح زیر کشت برنج در 210 هزار هکتار رتبه نخست کشور را دارد، گفت: یکی از راه های مقابله با کمبود آب آبیاری به شیوه نوین است و به مرزبندی ها و کنترل آب در مزرعه کمک می کند.

عنایتی افزود: احداث کانال های بتنی هم از هدر رفتن آب جلوگیری کرده و آب مصرفی در مزرعه را مدیریت می کند.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.