50 درصد از پیوندهای کلیه، از مرگ مغزی انجام می‌شود

عضو هیئت امناء و معاونت ارتباطات امور بین‌الملل انجمن خیریه بیماران کلیوی گفت: حدود نیمی از پیوندهای کلیه از مرگ مغزی انجام می‌شود و به همین دلیل در اغلب گروه‌های خونی لیست انتظار نداریم.

داریوش آرمان عضو هیئت امناء و معاونت ارتباطات امور بین‌الملل انجمن خیریه بیماران کلیوی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص موفقیت‌های به دست آمده توسط این انجمن گفت: بر اساس آمارهای رسمی در حدود 50 درصد از پیوندهای کلیه بر اثر مرگ مغزی انجام می‌شود که این موضوع دستاورد بزرگی برای ما به حساب می‌آید. 

وی در ادامه افزود: با توجه به این که سالیانه 10 هزار مرگ مغزی در کشور ما به ثبت می‌رسد، اگر مردم عزیز میزان ایثار و از خودگذشتگی خود را افزایش دهند دیگر نیازی نیست اهدای عضو از افراد زنده به زنده داشته باشیم.

داریوش آرمان عنوان کرد: با توجه به اینکه در طول سال حداقل 4 تا 5 هزار نفر به افراد دیالیزی اضافه می‌شود باید 3 تا 4 هزار پیوند کلیه انجام دهیم. 

وی اضافه کرد: در تهران که مهم‌ترین و پر تعداد‌ترین مرکز پیوند کلیه شناخته شده است، در اغلب گروه‌های خونی لیست انتظار نداریم و بیماران به روز به مراکز پیوند معرفی می‌شوند. حتی در برخی گروه‌های خونی متقاضی داریم اما اهدا کننده نداریم. 

عضو هیئت امناء و معاونت ارتباطات امور بین‌الملل انجمن خیریه بیماران کلیوی اظهار کرد: چند عامل مهم در ارتقا وضعیت اهدای عضو در کشور نقش داشته‌اند، از جمله اطلاع رسانی گسترده‌ی رسانه ها و فرهنگ‌سازی از سوی آن‌ها و رشد فزاینده فرهنگ اهدای عضو در افراد . 

وی با اشاره به این که یکی از دغدغه‌های اصلی سال های گذشته اهدای عضو به بیماران بوده است، اذعان کرد: تا 20 سال گذشته به طور عمده بیماران از طریق افراد زنده، عضو دریافت می کردند. طی برنامه ریزی‌های انجام شده توسط انجمن حمایت از بیماران کلیوی، وزارت بهداشت و سایر نهادهای مربوطه هدف این بود که لیست انتظار برای پیوند کلیه نداشته باشیم و اهدای عضو از افراد زنده به زنده به حداقل ممکن برسد و این از جمله دستاوردهای بزرگ به دست آمده از این حوزه به شمار می‌آید زیرا نیمی از پیوندهای کلیه در کشور بر اثر مرگ مغزی انجام می شود. 



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار