بینی‌هایی که به جای زیبا شدن چهره در نقاب خاک می‌کشند

می‌گویند هر کسی پیشانیش بلند‌تر باشد خوش شانس‌تر است اما از آنجایی که ایرانی‌ها اغلب بینی بزرگی دارند برای کوچک کردن آن به سراغ جراحی‌های زیبایی می‌روند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالانه صدها نفر خودشان را به تیغ جراحی‌های پلاستیک می سپارند برای این که زیبا‌تر جلوه کنند تا حدی که کشور ما به عنوان پایتخت بینی در جهان شناخته شده است. هر چند كه این رتبه در هیچ جدول و فهرستی ثبت نشده و هیچ یك از متخصصان جراحی زیبایی بینی هم قادر به اثبات این واقعیت نیستند، اما ارقام فرضی و تخمین‌های نزدیك به یقین از تعداد جراحی‌های زیبایی بینی كه از سوی انجمن‌های تخصصی فعال در این زمینه با احتیاط اعلام شده، گویای آن است كه سالانه 100 الی 200 هزار عمل جراحی زیبایی بینی در كشور انجام می‌شود.

آمار قربانیان جراحی‌های زیبایی تا کجا پیش می‌رود؟
مدت ها پیش دختر 25 ساله‌ای در پی جراحی بینی به علت مسدود شدن رگ بینی دچار خونریزی مغزی شده و مرد، البته مواردی از این دست را کم نشنیده ایم.

اما نکته مهم آنجاست که هر روز با بالاتر رفتن تب زیبایی آمار قربانیان این جراحی‌ها نیز زیادتر شده است. هر از گاهی به گوشمان می‌رسد که این اعمال جراحی قربانی گرفته است. مدتی هم رسانه‌ها و سایر مردم به آن واکنش نشان می‌هند اما ظاهراٌ همه این‌ها باعث نمی‌شود افراد دست از سر جراحی‌های زیبایی بردارند.

انگار این روز‌ها کسی از شکل و شمایل بینی خود راضی نیست! چرا که علاوه بر زنان عمل جراحی بینی، بین مردان نیز بازتاب زیادی داشته و روز به روز نیز پر رنگ‌تر می شود. این را چهره هایی که هر روز در خیابان‌ها می بینیم حکایت می‌کنند.

زیبایی با چاشنی مرگ 
چندی پیش خبرها حاکی از آن بود که  دختر 20 ساله‌ای به نام آرمیتا حین جراحی زیبایی بینی دچار ایست قلبی شده است.

در مصاحبه‌ای که با مادر آرمیتا داشتیم متوجه شدیم او دختری بیست ساله و دانشجوی رشته  علوم ارتباطات دانشگاه و از نفرات برتر کنکور بوده است.

مادر آرمیتا می‌گوید: قبل از عمل پس از آماده شدن آرمیتا در نهایت شادی دو تا عکس انداختم، بعد از آن در انتظار پایان عمل دخترم بودم که متوجه اتفاقات عجیبی شدم.

تکنسین برق را به اتاق عمل پیج کردند و او با عجله به طرف اتاق عمل رفت. در این میان کسی من را صدا کرد و پرسید آیا دخترت ناراحتی قلبی داشته است؟ من در جواب گفتم آرمیتا هیچ مشکلی نداشت. در نهایت به من اطلاع دادند که آرمیتا حین عمل ایست قلبی کرده است.

وی ادامه داد :حین عمل حرارت بدن دخترم بالا رفته و منجر به ایست قلبی شده. این را یکی از تکنسین‌های اتاق عمل به خواهرم گفته بود.

خلیلی قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص این پرونده می گوید:پس از این که مطلع شدیم برای حفظ کیان و قداست جامعه پزشکی هر چه سریع تر موضوع را از طریق معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران پیگیری کردیم و خواستیم تا نتیجه را به نظام پزشکی بفرستند. همچنین درخواست کردیم تا این پرونده در خارج از نوبت در کمیسیون تخصصی مربوطه بررسی شود تا در هیات انتظامی رای صادر گردد.

وی راجع به لزوم مراجعه به متخصصین قلب قبل عمل بینی عنوان کرد: اگر فرد جوان باشد و سابقه بیماری خاصی نداشته باشد لزومی برای مراجعه به متخصص قلب وجود ندارد و تنها تایید تکنسین بیهوشی کافی است.

درباره‌ی خطرات جراحی‌های غیر ضروری زیبایی به ویژه عمل بینی مطالب زیادی گفته شده است و حتی متخصصین این رشته هر از گاهی که تب آن بالا می‌گیرد هشدارهایی در این خصوص می دهند اما نا آگاهی‌ها باز هم جان افراد مختلفی را به خطر می اندازد.

خیلی ها هم معتقدند تحت هیچ شرایطی از خیر بینی خودشان نخواهند گذشت حتی اگر خر خر های شبانه آنها را آزار دهد.

تصمیم گیری برای انجام جراحی زیبایی امری شخصی و آگاهانه است. معمولا افرادی که به جراحی بینی مبادرت می‌کنند این کار را برای زیباتر شدن و افزایش اعتماد به نفس خود انجام می دهند. اما باید در نظر داشت که جراحی‌های زیبایی در هر حالت بی خطر نیستند و همیشه افراد با چهره زیبا و شاد از اتاق عمل  بیرون نمی آیند بنابراین عقل سلیم حکم می‌کند تا حد امکان از انجام این عمل‌ها پرهیز شود. 


گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۱۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
خانم هایی که دماغ رو عمل میکنن بدونن پسرها دنبال بینی نیستن دنبال یک خانم با ایمان و اهله زندگی هستن
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۱۷:۴۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
با سلام خدمت همه دوستان
به نظرم اونايي ك اينكارو ميكنن ( جراحي بيني ) در خودشون كمبودي حس كرده و چيزي ندارن ك بهش افتخار كنن . من بينيم بزرگه و بهش افتخار ميكنم . چون خدا آفريده كه خود زيباست و زيبايي رو دوست دارد . من هرگز دوس ندارم تو كار خدا دخالت كنم و اونقدي اعتماد به نفس دارم كه با همين بيني بزرگم جايگاه خوبي در جامعه دارم
خدايا شكرت ...
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۱۶:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
وقتی من متولد شدم گفتند مادری دماغی زاییده که یک بچه بهش چسبیده.45 ساله که به این دماغ چسبیدم هرگز بهش اجازه نمیدم ازم جدابشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
من دماغ بزرگی دارم اما به چهر هام میاد وعمرا عملش کنم