ساری؛

هندوانه به شرط ضرر

زحمت شش ماهه هندوانه کاران روستای حسین آباد شهرستان بهشهر با بازار نابسامان و کاهش قیمت بی نتیجه ماند .

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با شروع فصل تابستان یکی از محصولات کشاورزی که در بازار مصرف مشتری پروپاقرصی دارد هندوانه است ؛ عضو شورای روستای حسین آباد، با بیان اینکه کشاورز بذر هندوانه را بسته به نوع آن از کیلویی 500 هزار تا 2 میلیون تومان می خرد گفت:اما حالا بعد از این همه هزینه وزحمت دلالها سر زمین کیلویی 100 تومان محصول آنها را می‌‌خرند .

دارخال افزود:این منطقه به دلیل خاک مرغوب ،شرایط آب وهویی مناسب هندوانه های تا 20 کیلو نیز رشد می کنداما به دلیل قیمت پایین واینکه هندوانه های ترکمن زودتر وارد بازار می شود صرفه اقتصادی ندارد ولی مردم روستا طبق سنت این محصول را کشت می کنند.

بگفته وی از 6 هزار هکتار زمین منطقه 200 هکتار آن امسال هندوانه کشت شد.

حمید پارسا یکی از کشاورزان روستای حسین آباد که این روزها در این هوای گرم کنار خیابان مشغول فروش هندوانه است درباره وضعیت محصولش میگه :دو هکتار زمین را با محصول، 18 میلیون اجاره کردم ،بعد از شش ماه زحمت الان به دلیل قیمت پایین محصول مجبورم خودم کنار خیابون هندونه بفروشم.

پارسا افزود:6 میلیون برای خرید کود وسم وآبیاری قطره ای هزینه کردم به امید اینکه بعد از فروش چند برابر هزینه ای که کردم را بدست می آورم.

بگفته وی، زمینش 50 تن محصول داد که اگه کیلویی هزار تومان می خریدند 50 میلیون پولش می شد، ولی الان کیلویی 100 تومان سر زمین ازآنها می خرند که اصلا نمی صرفه یعنی یک نیسان هندوانه را 200 هزار تومان از کشاورز می خرند.

این کشاورزمیگه:10 روزه خونه نرفتم وتا حالا6 ونیم میلیون از فروش هندونه کیلوی 400 تومان عایدم شد.

بگفته وی ،5 میلیون پول درمان مادرش را که تومور مغزی دارد برای محصولش خرج کرد به امید اینکه چند برابر آن را بدست می آورد وپول عمل مادرش جور می شودکه با این وضعیت قیمت وفروش کم مجبورقرض یا وام بگیره .

رستمی یکی دیگر از کشاورزان منطقه میگه، یک هکتار ونیم زمین دارم که بعد از شش ماه تلاش و3 میلیون هزینه ای که تا الان کردم به دلیل قیمت پایین هندوانه ودستمزد بالای کارگر مجبورم خودم بچینم وبرم کنار خیابون بفروشم.

این کشاورز میگه اگه فقط کیلویی هزار تومان می خریدند زمینم 30 تن محصول داد می تونستم با پولش قرضم رو بدم،ولی الان میدون بارکیلویی 200 تومان از ما می خرند که همه به ضرر ما است به همین دلیل می خوام زمین را با محصولش شیار کنم ومحصول دیگه ای کشت کنم .

دهبندی و خانمش توی زمینشون دکه ای درست کردند وهمانجا زندگی می کنند

دو هکتار زمین شریکی گرفتن که هرچی محصول داد با صاحبش تقسیم کنند،واز پولش برای دخترشان جهیزیه بخرند اما حالابا توجه به کم آبی وخشک شدن کانال آب،آب را تانکری می خرند 5 میلیون هزینه کردندحتی هزینه ای که کردند و هم در نیاوردند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: هندوانه ، شرط ، ضرر ، بهشهر ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.