مرگ ژاپنی با بمب آمریکایی؛ پسر کوچک 10 کیلومتر را ذوب کرد+تصاویر

تنها مورد استفادهٔ جنگی از سلاح اتمی در طول تاریخ در شهر هیروشیما و ناگازاکی در حالی رقم خورد که همه شرمنده هیروشیما شد اما امریکا نه.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها مورد استفادهٔ جنگی از سلاح اتمی در طول تاریخ در شهر هیروشیما رقم خورد.
 
ساعت 8:15 جهنم به روی زمین آمد
 
تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر

ساعت ۸:۱۵ صبح روز ۶ اوت ۱۹۴۵ به وقت محلی شهر هیروشیما کسانی که در حومه شهر و در فاصله دورتری از مرکز انفجاری ناشناخته قرار داشتند، نوری پرقدرت‌تر از تابش خورشید را شاهد بودند. بعد از انفجار اولین بمب اتمی که تا آن روز ناشناخته بود، شهر هیروشیما با خاک یکسان شد و با این حمله عصر هسته‌ای جهان آغاز گشت و لکه سیاهی در تاریخ بشریت ثبت شد.

ایالات متحده آمریکا که به طور مخفیانه به سلاح اتمی دست پیدا کرده و از قدرت تخریب وحشتناك این سلاح جدید مطلع بود اما دست به آزمایش زد! آزمایشی به قیمت ذوب و کباب شدن 80 هزار نفر پس از انفجار همچنین 70 هزار نفر مجروح شد که اغلب اندكی بعد جان خود را از دست دادند.
 
نکته جالب این است که "هری ترومن" رییس جمهور وقت آمریكا تصمیم به بمباران اتمی هیروشیما گرفت دستور داد بمباران این شهر متوقف شود تا آثار مخرب بمب اتمی كاملا مشهود باشد چراکه در آن زمان تمام شهرهای بزرگ ژاپن آماج بمباران های هوایی آمریكا بودند.
 
  
چرا بمب‌های اتم انداخته شد؟
 
توجیح آمریکایی اینگونه مطرح شد که این بمب برای پایان جنگ جهانی دوم و جلوگیری از کشتار غیر نظامیان انداخته شد و این در حالی بود که عده زیادی معتقد بودند ژاپنی‌ها به زودی تسلیم می‌شدند.
 
بسیاری از نیروهای آمریکایی دخیل در جنگ هم چنین باوری داشتند، "ژنرال دوایت آیزنهاور" رئیس جمهور بعدی آمریکا و فرمانده عالی همه نیروهای متفق گفت: ژاپنی‌ها آماده تسلیم شدن بودند و هیچ ضرورتی نداشت که با چنین افتضاحی به آن‌ها ضربه بزنیم.
 
  تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر
 
از سوی دیگر دریاسالار "ویلیام هلی" بالارتبه‌ترین نظامی ارتش آمریکا از 1942 تا 1949، نیز اذعان داشت: به نظر من، به‌کارگیری این سلاح وحشتناک، در هیروشیما و ناکازاکی هیچ کمک مادی به نبرد ما برابر ژاپن نکرد.
 
"پسر کوچک" و فعل و انفعالات چندین میلیون سانتی‌گرادی!

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر
 
 بمب اتمی اول به نام به نام پسر کوچک توسط  یک هواپیمای بمب افکن به نام انولا گی بر روی هیروشیما انداخته شد. برای تاثیر تخریبی بیشتر، بمب به نحوی تنظیم شده بود که 576 متر بالای سطح زمین منفجر شود انرژی تولید شده توسط این بمب با انرژی حاصل از ۱۵ کیلوتن تی‌ان‌تی فعل و انفعالات اتمی در مرکز این بمب باعث گرمائی حدود چندین میلیون درجه سانتیگراد شد.

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر
 
این گرمای عظیم هر چیزی را تا شعاع یک و نیم کیلومتری مرکز اصابت بمب بطور کلی ذوب نمود.

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر 

دو سوم ساختمان‌های هیروشیما از جمله کارخانه‌های فولادسازی و صنعتی چون میتسوبیشی در اثر این بمباران نابود شدند تنها چیزی که از شهر باقی‌ماند ساختمان تالار ترویج صنعتی استانی هیروشیما بود که انفجار، بالای گنبد این بنا رخ می‌دهد و به خاطر قرار گرفتن در کانون مرکزی انفجار، کاملاً ویران نشد.

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر
 
تنها فردی در هواپیما كه از ماهیت بمب 4.5 تنی با خبر بود

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر
 
خلبان تیبتس تنها فردی در این هواپیما بود كه از ماهیت بمب 4.5 تنی به نام «لیتل بوی» كه حمل می كرد ، باخبر بود. در ساعت 8 و 9 دقیقه شهر هیروشیما از ورای ابرها پدیدار می شود.
 
در ساعت 8 و 15 دقیقه و 17 ثانیه بمب رها می شود.
 
در این روز تابستانی بسیاری از مردم شهرهای نزدیك به هیروشیما آمده بودند تا به پاكسازی ویرانی های ناشی از بمباران چند روز پیش بپردازند.
 
جمعیت شهر در آن روز حدود 350000 نفر تخمین زده می شد ، با این كه تابستان بود و دانشگاه ها و مدارس تعطیل بودند، اما هیچ یك از دانشجویان یا دانش آموزان به تعطیلات نرفته بودند.
 
دانش آموزان دختر و پسر به دلیل جنگ هر روز در كارخانه های نظامی كار می كردند ، یا به پاكسازی ویرانی های ناشی از بمباران ها می پرداختند. آنها از همه جا بی خبر نمی دانستند كه تا ثانیه هایی دیگر چه فاجعه ای در انتظارشان است.
 
خلبان تیبتس پس از رهاكردن بمب اتمی به سرعت از محل دور شد و از فاصله ای دور از لحظه انفجار عكس گرفت و به پایگاه خود بازگشت.

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر
 
نمایان شدن 3 تاثیر ویرانگر پس از انفجار
 

در نخستین میلیونیم ثانیه انرژی حرارتی در فضا آزاد شده و هوا در محوطه ای به شعاع یك كیلومتر به گلوله آتش مبدل می شود و حرارتی معادل چند میلیون درجه برای چند ثانیه برفراز هیروشیما آسمان را به آتش می كشد.
 
در زمین هنگام رسیدن هرم گرما درجه حرارت چندین هزار درجه سانتی گراد است. در شعاع یك كیلومتری ناگهان همه چیز بخار شده و به خاكستر تبدیل می شوند.
 
در محوطه ای به شعاع 4 كیلومتر ساختمان ها و انسان ها ناگهان آتش می گیرند و در شعاع 8 كیلومتری مردم دچار سوختگی های شدید درجه 3 می شوند.
 
پس از حرارت ، نوبت موج انفجار است كه تاثیر ویرانگر خود را نشان دهد به دلیل آزاد شدن گازهای بسیار گرم موج انفجار با سرعت 1000 كیلومتر در ساعت مشابه یك دیوار جامد هوا است كه در شعاع 2 كیلومتر همه چیز را به غبار تبدیل می كند.
 
از مجموع 90 هزار ساختمان شهر هیروشیما 62 هزار ساختمان به كلی از میان می روند.
 
سپس نوبت تاثیر سوم انفجار اتمی می رسد كه در سال 1945 میلادی هنوز چندان شناخته شده نبود ، در حالیكه شاخصه ویژه انفجار هسته ای است ، تاثیر تشعشعات رادیواكتیو كه موجب انواع سرطان ها ، بیماری های خونی و... می شود. این یكی از همه وحشتناك تر است زیرا آثار آن روزها ، ماه ها و حتی سال ها پس از انفجار خود را نشان می دهند.
 
مشاهدات عینی
 
 مردمی که از دور دست انفجار "پسر کوچک" را در آسمان هیروشیما مشاهده کردند می‌گفتند که خورشید دیگری را در آسمان دیده‌اند.

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر
 
 سرهنگ پل تیبت که بهترین خلبان نیروی هوایی آمریکا در جنگ جهانی دوم خوانده می‌شود، به خاطر هدایت هواپیمای بوئینگ B-29 با نام انولاگی در تاریخ ماندگار شد وی در باره  چگونگی انفجار این بمب می گوید:
 
همه جور ابر قارچ‌گونه را می‌توان دید، اما به نسبت بمب‌های مختلف، شکل قارچ‌ها هم متفاوت است. بمب هیروشیما، ابر قارچ‌گونه نساخت. چیزی بود که به یک خبرنگار محلی گفتم. فقط بالا می‌آمد. مثل جهنم سیاه بود و نور و رنگ هم داشت، درونش سفید بود و خاکستری و بالایش شبیه درخت کریسمس بود.
 
همچنین این خلبان در پاسخ به این سوال  که می‌دانستید آن پایین چه اتفاقی داشت می‌افتاد؟ گفت: دوزخ! فکر می‌کنم یک مورخ بهترین جمله را در این مورد گفته بود: «در یک هزارم ثانیه، شهر هیروشیما دیگر وجود نداشت.
 

وقتی همکلاسی‌های «میشیکو کودوما» ی هفت ساله در محوطه بیرون مدرسه در حال بازی بودند، او وارد کلاس درس چوبی‌اش شد تا روی نیمکت منظر ورودهمکلاسی‌هایش باشد که ناگهان نوری در آسمان توجهش را جلب کرد.  «یک انفجار نورانی را دیدم و بعد رنگهای زرد، نقره‌ای، نارنجی و رنگهای دیگری که با زبان قابل وصف نیستند. رنگ‌ها به ما حمله می‌کردند که ناگهان تیرهای چوبی کلاس و شیشه‌های قاب پنجره تکه‌تکه شدند و به بیرون پرتاب شدند».

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر
 
درد اتمی همچنان ادامه دارد
 
پس از این فاجعه ابتلا به بیماری سرطان خون (لوکمیا) به شکل چشمگیری افزایش یافت، در سال های اخیر بیماری تازه ای به نام ˈنشانگان مایلودیسپلاستیکˈ (myelodysplastic syndrome) در میان کسانی که در آن زمان حدود 10 سال سن داشتند، در حال شیوع است. سلاح های اتمی را سلاح هایی نامید که ˈژنˈها را هدف می گیرند و باعث بیماری ها و اختلال های همیشگی در انسان می شوند.
 
تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر

بورشت از قول دکترهای ژاپنی در مورد افرادی که توسط بمبهای اتمی زخمی  شده بودند چنین می نویسد: در وحله اول ما بیمارانی که قسمتهائی از بدنشان سوخته شده بود را طبق معمول مداوا می کردیم، ولی مداوای ما هیچگونه اثری نداشت و بیماران جلوی چشمان ما از بین می رفتند. بعد ما شاهد مرگ افرادی بودیم و هستیم که حتی هیچ گونه جراحتی بر روی بدن انها دیده نمی شد و موارد زیادی حتی این افراد هنگام بمباران در محل حضور نداشتند. همه انها بلا استثنا اشتهای خود را از دست داده اند، موهایشان به شدت شروع به ریختن کرده، لکه های ابی رنگی روی بدن انها نمایان می شد و متعاقبا بعد از خونریزی از دماغ، دهان و چشمها جلوی چشمان ما از بین می رفتند...... هیچ کدام حتی یکی از بیماران جان سالم بدر نبردند..... ولی ما هیچ گونه کاری برای انها نمی توانستیم انجام دهیم.

وی ادامه می دهد:  انها کفتند که ما اول فکر می کردیم علائم موجود روی بدن بیماران نتیجه سستی معمول است و بهمین خاطر به انها سوزن ویتامین آ تزریق نمودیم. اما نتایج وحشتناکی داشت بدین طریق که گوشت اطراف سوراخ محل امپول گندیده و فاسد شده و شروع به ریختن نمود. و در تمام موارد بیماران جان سالم بدر نبردند. 

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر
 
 "بورشت" عکسهای زیادی از اثرات مخربی که بمب اتمی در هیروشیما ایجاد کرده بود تهیه نموده بود ولی ارتش امریکا همه عکسها و دوربین او را مصادره می کند ولی او موفق می شود که گزارشات خود را به لندن توسط تلکس خود که از ارتش امریکا قایم نموده بود، مخابره نماید. بخشی از مشاهدات او برای اولین بار درتاریخ 5 سپتامبر1945 در لندن دیلی اکسپرس به چاپ می رسد و بدین طریق اخبار این جنایت عظیم و کشته شدن مردم بخاطر اشعه رادیواکتیو ایجاد شده از بمب اتمی علیرغم سانسور شدید و تبلیغات عظیم دولت وقت امریکا در دسترس جهانیان قرار می گیرد. پخش خبر کشته شدن مردم توسط اشعه تولید شده از بمب اتمی دولت امریکا را وادار به عکس العمل نمود و ضمن رد این خبر و تکذیب این که هیچ فردی توسط اشعه رادیواکتیو کشته نشده است،  اعلام نمود که این تبلیغات دروغ ژاپنی هاست.
 
آزمايش سلاح هاي هسته اي نه فقط بر زمين و دريا ها تاثير نامطلوبي به جاي مي گذارد بلکه لايه هاي زيرين زمين نيز از آن بي تاثير نيست و آثار مخرب رادیواکتیو همچنان بین نسلهای بعدی در این کشور قربانی می‌گیرد.
 
ناگازاکی هم  بلای ساخته دست بشر را تجربه کرد
 
سه روز بعد، در روز 9 اوت سال 1945 میلادی نوبت شهر ناگازاكی ژاپن می شود تا این بلای ساخته دست بشر را تجربه كند. مخوف ترین سلاح جهان تاثیرات مخرب خود را در هیروشیما و سپس در ناگازاكی نشان می دهد.

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر

گفته می شود با اینکه بمب پلوتونیومی(مرد چاق) به کار گرفته شده در ناکازاکی قدرتی بیشتر از بمب هیروشیما داشت، ولی ویرانی و تلفات در آنجا از هیروشیما کمتر بود. هیروشیما یک شهر مسطح است که انفجار بالای مرکز آن رخ داده بود، اما در ناکازاکی تپه‌ای بزرگ ، شهر را به دو بخش که در دو دره واقع شده‌اند تقسیم می‌کند.

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر

 انفجار در بالای یکی از آن دو رخ داده بود. در این دره آسیب‌ها شدید بود اما ضمن این که بخشی از انرژی در بخشهای خالی از سکنه تپه تلف شده بود، این تپه مانند سپری تا اندازه زیادی از بخشهای دیگر محافظت کرده بود. بنا بر آمارهای رسمی در اثر انفجار این بمب 11574 خانه سوخت ، 1326 خانه کاملا ویران شد ، 5509 خانه به شدت آسیب دید و غیر از قربانیان سالهای بعد 73884نفر کشته و 74909 نفر مجروح بر جای گذاشت.
 
اظهار ندامت، هرگز!

تاول‌های ماندگار، سرطان و انقراض یک نسل؛ هیروشیما از نگاهی دیگر +تصاویر
 
بلافاصله پس از انفجار بمب اتمی ، كاخ سفید در چند كلمه خبر بمباران هیروشیما را به مردم آمریكا اطلاع داد: ما هم اكنون بمبی را روی هیروشیما در ژاپن رها كردیم كه قدرت خورشید در آن نهفته است ، ما موفق به مهار انرژی عظیم عالم شده ایم.

آمریکایی‌ها تا مدت‌ها حاضر به عذرخواهی از انجام این جنایت جنگی نبودند. اما در سال 2009، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، عملکردی متفاوت را در پیش گرفت.

تصمیم واشنگتن برای اعزام "جان روث"، سفیر آمریکا به ژاپن به شصت و پنجمین سالگرد انفجار بمب هسته‌ای در هیروشیما (سال 1389) از سوی برخی از تحلیلگران سیاسی به عنوان اقدامی جهت هموار کردن سفر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به هیروشیما در نظر گرفته شد.

 هنگامی که رسانه‌ها همه جا را از نوعی تغییر در عملکرد ریاست جمهوری آمریکا نسبت به ژاپن در بوق و کرنا کرده بودند، ترومی تاناکا، رئیس کنفدراسیون سازمان‌های مربوط به زیان‌دیدگان از بمب‌های اتمی ژاپن گفت: ما از بازدید استقبال می‌کنیم اما این پذیرش، بدون عذرخواهی برای ما دشوار است.

وی ادامه داد: ما به دنبال گرفتن غرامت نیستیم. ما خیلی ساده می‌خواهیم که ایالات متحد عذرخواهی کند و از زرادخانه هسته‌ای خود خلاص شود.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۴۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا ودوستانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
مرگ برآمریکا
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۲۳:۴۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
خدا لعنتشون کنه ....مگه میشه آدم همچین کاری رو بکنه با اون همه آدم بی گناه ...خدا لعنتشون کنه فقط همین
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۷:۵۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
مرگ بر آمریکای جنایتكار
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۷:۵۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
آمریکا باید بداند که اینکارراانجام داده ودنیا میداند
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۱۷:۲۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
براي هميشه مرگ بر شيطان بزرگ آمريکا
براي هميشه مرگ بر شيطان بزرگ آمريکا
براي هميشه مرگ بر شيطان بزرگ آمريکا
براي هميشه مرگ بر شيطان بزرگ آمريکا
................
Iran (Islamic Republic of)
محمدم
۱۵:۵۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
آیا اتفاقی که به آن نام هولوکاست گذاشتند از این کشتار آمریکایی ها بزرگتر بود؟؟
چرا آمریکا با این هولوکاست بزرگ هنوز هم دارد به سلاح هسته ای خودش می نازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
خدا نادون هارو عاقل كنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
امریکا دشمن و قاتل بشریت هست ، مرگ بر شیطان بزرگ و خونخوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
خدا انشا الله ریشه ی آمریکا رو بسوزونه وکاخ سیاه شونو رو سر شون خراب کنه. آمین یا رب العا لمین مرگ بر آمریکای خونخوار
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
الآن ژاپن یکی از دوست های بسیار نزدیک و همپیمان آریکاست و بیشتر از عربستان و قطر مطیع اراده او هستند و از فرهنگ غنی و کهنشون چیزی نمونده و مدگرایی و تجدد خواهی در سطح بالایی قرار دارد جوری که خیلی ها رو را یکی از ایلات آریکا می دانند...اینجاست که به معنی کلمه آریا یعنی اصیل پی می بریم چرا که با غیرت و شجاع ترین کشور در حال حاظریم و خدا رو شکر دیگر کشور های اسلامی رو هم از خواب غفلت بیدار کردیم
Germany
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
کاش میشد فهمید هر کدوم از شما که می میرید چطور مجازات میشید. تنها با عدالت خداوند میشه به جزای اعمالتون برسید.

امریکا چی داره که بهش افتخار کنه.

شهرهایی زیبا؟!!!!!
تکنولوژی؟!!!!!!
انرژی عظیم عالم؟!!!!!!

چقدر پوچ!
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۰:۱۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
وقتی عقیده وغیرت نباشد ژاپن زخم خورده می شود پیرو کشور آمریکا و از او اطاعت می کند و به خیال خودشان از این کار بهره می برند
مرگ بر بی غیرتی ...
درود بر مردم با غیرت ایران
Iran (Islamic Republic of)
msg313
۱۰:۰۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
این گزارش سندی هست از این که ما همیشه باید بگیم مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
جاسم
۲۳:۱۹ ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
بوگو مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار