ضرورت تامین نیاز خونی تهران توسط استان‌های کشور

استان‌های معین تهران باید بطور مستمر و برنامه‌ریزی شده در تامین خون موردنیاز پایتخت وارد عمل شوند.

ضرورت تامین نیاز خونی تهران توسط استان‌های کشورعلی‌اکبر پور‌فتح‌الله مدیر عامل انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مدیریت اهداکنندگان خون و توزیع آن در مراکز درمانی کشور، در قالب شبکه به هم مرتبط خونرسانی توسط سازمان انتقال خون صورت می‌گیرد تا توزیع خون عادلانه در تمامی نقاط کشور حفظ شود.

وی افزود: استان‌های معین تهران باید بطور مستقر و برنامه‌ریزی شده در تامین خون موردنیاز پایتخت وارد عمل شوند پایتخت کشور بار درمانی و جراحی‌های سایر استان‌های مجاور را بر عهده دارد، بنابراین استان‌های مجاور هم باید در تامین خون موردنیاز بیماران بستری در این استان همکاری کنند. کشور را باید مانند پیکری در نظر گرفت که تمامی اعضا و اندام‌های آن باید در خدمت یک کل و یک هدف واحد باشند تا سلامتی در آن جاری شود. ناگفته نماند که چه در وضعیت نیاز استان‌ها و چه در وضعیت نیاز پایتخت باید نگاه ملی داشته باشیم در حالی که باید هویت منطقه‌ای خود را نیز حفظ کنیم.

پورفتح‌الله اذعان داشت: در حالی که در تهران سالیانه 350 هزار اهدای خون صورت می‌گیرد، نیاز تهران در شرایط فعلی حداقل 500 هزار واحد است که باید توسط شبکه ملی انتقال خون بطور منظم تامین شود. در بعضی از استان‌ها زیرساخت لازم، ظرفیت مناسب و بیشتر از نیاز استان وجود دارد، به عنوان نمونه استان سمنان که در شهرهای شاهرود، سمنان و دامغان مراکز اهدای خون مستقر است و ظرفیت و امکانات استان برای اهدای خون طوری است که می‌تواند چند برابر نیاز استان را پاسخگو باشد. همچنان که به علت تمایل و استقبال بیماران دیگر استان‌ها برای بهره‌مندی از امکانات درمانی تهران، شاهد مصرف حجم بالای خون و فرآورده‌های خونی در این شهر هستیم، نیاز خونی تهران هم باید توسط دیگر استان‌ها تامین شود. هم اکنون استان تهران در میان تمامی استان‌های کشور، از پایین‌ترین تعداد پرسنل نسبت به آمار اهدا برخوردار است و به این ترتیب بیشترین تعداد اهداکننده در مقابل هر خونگیر وجود دارد و کارکنان فشار کار زیادی را تحمل می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار