یزد؛

مراحل پایانی عملیات مرمت قلعه حسن خان ابرکوه

عمليات بازسازي و مرمت قلعه حسن خان شهرستان ابرکوه مراحل پایانی خود را طی می کند.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ ذاکری نیا سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: قلعه حسن خان، نقشه ای چهارگوش دارد که چهار برج در گوشه های آن احداث شده است.

برج مدور سه طبقه اي نيز در وسط قلعه ايجاد شده است. بر روي پشت بام چهار بادگير رو به چهار سمت قرار دارد.

واحدهای مسکوني داخل قلعه مورد استفاده رعيت بوده اما در جبهه شمال شرقي قلعه، خانه اي با معماري برتر به چشم مي خورد که به خان اختصاص داشته است.

حصار و برج ها که واحدهاي مسکوني را در برگرفته به صورت چينه اي است و نه چینه دارد. ورودي قلعه در ضلع جنوبي مي باشد و مصالح بکار رفته در بنا خشت و گل است.

ذاکری نیا عنوان کرد: اثر تاريخي، فرهنگي قلعه حسن خان، در شهرستان ابرکوه، بخش بهمن، روستاي مهرآباد واقع گرديده است و باتوجه به نوع مصالح ساختماني و نقشه بنا، قدمت قلعه احتمالا به دوره زنديه مربوط است و نام قلعه متاثر از اسم باني بنا مي باشد.

وی بیان کرد: این مجموعه تاریخی، در سال 1384 به شماره 13704 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزدافزود: عمليات مرمت و ساماندهي قلعه مذکور با اعتباري معادل دویست و شصت میلیون ريال در حال انجام و رو به اتمام است که این عملیات شامل: اجراي طاق ضربي با خشت و گچ، ‌اجراي ديوارچيني با خشت خام، ‌اجراي اندود کاهگل، اجراي شرفي، ‌تراشيدن اندودهاي فرسوده و کاهگل بر روي بدنه ها،‌ اجراي آجرفرش کف، ‌اجراي اندود کاهگل بدنه، ‌اجراي سفيدکاري بر روي سطوح و سقف و موارد دیگر می باشد.

انتهای پیام/س
برچسب ها: مرمت ، قلعه ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.