ریزش مو دارید؟ طب سنتی را دریابید

اگر ریزش مو دارید می‌توانید این بار براساس توصیه‌های طب سنتی از تركیبات شیمیایی فاصله بگیرید و برای تقویت موهای‌تان سراغ طب سنتی بروید تا با استفاده از گیاهان دارویی موهایی بدون ریزش مو و زیبا داشته باشید.

به گزارش خبرنگار كلينيك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها بازار استفاده از گیاهان مختلف برای تقویت موی سر و پیشگیری از ریزش مو حسابی داغ است. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از انواع لوسیون‌ها و شامپوهایی كه درست نمی‌دانند از چه مواد شیمیایی تشكیل شده سراغ گیاهانی بروند كه صدها سال است خواص مفید آن بر موی سر به اثبات رسیده است.

كدام‌یك از شما حداقل برای یك‌بار هم كه شده توصیه به استفاده از حنا را از یكی از بزرگ‌ترهای فامیل نشنیده‌اید؟ حتما دور و برتان مادربزرگ‌ یا بزرگی از فامیل را دارید كه خودش همیشه موهایش را با گیاهان طبیعی تقویت كرده و با حنایی كه به سر زده موهای قرمز و بافته‌اش جلوه‌ای دیگر پیدا كرده است. از این رو می‌توانید این بار براساس توصیه‌های طب سنتی از تركیبات شیمیایی فاصله بگیرید و برای تقویت موهای‌تان سراغ طب سنتی بروید.
 
اول باید علت ریزش مو را پیدا كرد
 از آنجا كه طب سنتی یك طب كل‌نگر است درباره ریزش مو به دنبال علت‌های بروز این مشكل می‌گردد و دقیقا براساس تشخیص درمان‌های متفاوتی اعمال می‌كند. یكی از عواملی كه از دیدگاه طب سنتی در رویش مو اهمیت دارد، تغذیه است. به همین دلیل غذاهایی مانند پروتئین و گوشت كه از دیدگاه طب سنتی گرم هستند و از نظر تغذیه ارزش بالایی دارند، باید مورد استفاده قرار گیرد. اصلاح رژیم غذایی می‌تواند در رویش و استحكام مو موثر باشد. یكی دیگر از عواملی كه ممكن است ریزش مو را موجب شود، استرس و حالات روحی- روانی فرد است. اما پیش از هر چیز باید وضعیت كلی بدن بررسی شود تا مشخص شود این مشكل به دلیل بیماری خاصی بروز كرده است یا اختلال در پوست و مو باعث ریزش مو شده است.
 
 
برای پیشگیری از ریزش مو سرتان را شیرین كنید
 شاید باورتان نشود اما عسل خواص فراوانی در جلوگیری از ریزش مو دارد. قندی كه در عسل وجود دارد آب مو را نگه داشته و باعث حفظ رطوبت مو می‌شود. می‌توانید قبل از استحمام مقداری عسل را با روغن زیتون مخلوط كرده و نیم‌ساعت روی موها بمالید. همچنین می‌توانید روغن بادام تلخ و عسل را با هم مخلوط كنید و روی سرتان بمالید. به این ترتیب موهای‌تان پرپشت می‌شود.
 
 
این گیاه را مثل آب نبات بخورید تا از ریزش مو در امان بمانید
 هلیله سیاه، گیاهی است معروف به اكسیر طول عمر كه بومی كشور هند است و برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله ریزش مو استفاده می‌شود. این گیاه مانع از سفید شدن موها هم می‌شود. می‌توانید یك دانه هلیله كابلی را زیر زبان گذاشته و مانند آب نبات آن را استفاده كنید. روغن هلیله را هم می‌توان روی موها مالید و بعد استحمام كرد.
 
 
سرتان را گرم کنید تا ریزش مو نگیرید
 یكی از گیاهانی كه در كتب طب سنتی به تاثیر آن در پیشگیری از ریزش مو اشاره شده، مصطكی است. این گیاه برای تقویت مو بسیار خوب است. از نظر طبیعت این صمغ گرم و خشك، محلل و مقوی است. می‌توانید پودر مصطكی را با مورد یا حنا مخلوط كرده و روی سر استفاده كنید. مصطكی روغن‌هایی هم دارد كه می‌توان روی سر گذاشت و بعد از چند ساعت سر را شست. علاوه بر این گیاه، پوسته سبز گردو را هم می‌توان به‌تنهایی و هم داخل حنا یا مورد استفاده كرد. جالب اینجاست كه پوسته گردو، گاهی اوقات رنگ مشكی هم به مو می‌دهد. كافی است پودر آن را با آب مخلوط كنید و روی سر قرار دهید.
 
 
برای پیشگیری از ریزش مو ریشه را سفت كنید

 برای جلوگیری از ریزش مو می‌توان از تركیب حنا، مورد و سدر استفاده كرد كه ریشه مو را محكم می‌كند. حنا، مورد و سدر را به صورت تركیبی می‌توان استفاده كرد اما برای اینكه حنا به سر رنگ ندهد بهتر است 50 گرم حنا را با 150 گرم سدر و 150 گرم مورد ترکیب کرد. به این ترتیب در صورتی كه موهای سفید داشته باشید این میزان استفاده از حنا آنها را قرمز نمی‌كند. این سه گیاه اثر ضدالتهابی دارند و از آنجا كه افرادی كه ریزش مو دارند معمولا پوست سرشان ملتهب است، این گیاهان در كاهش این التهاب موثر است.
 
 
حنا در پیشگیری از ریزش مو معجزه می‌كند
حنا و روغن حنا از جمله مواد گیاهی است كه می‌تواند در تقویت مو بسیار موثر باشد. برگ‌های این گیاه خنك و تقویت‌كننده مو و پوست است. حنا ریشه مو را سفت می‌كند. روش استفاده از حنا به صورت موضعی است البته هنگام استفاده از حنا باید به جنس مو توجه شود چون ممكن است این ماده گیاهی مو را خشك كند. برای جلوگیری از خشكی مو می‌توان آن را با مواد دیگری مانند روغن بنفشه و روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط كرد. بسته به‌شدت و ضعف و خشكی و چربی مو می‌توان حنا را هفته‌ای یك تا دو بار استفاده كرد.
 
 
برای مبارزه با ریزش مو از هندی‌ها کمک بگیرید
آمله یا آملا گیاهی هندی است كه خواص بی‌شماری دارد. این میوه به صورت خوراكی هم موجود است و از مربای آن می‌توان استفاده کنید. اگر آمله را به ریشه موها بمالید پیاز مو تقویت شده و تار موها سالم می‌ماند، ضمن آنكه از زود سفید شدن موها هم جلوگیری می‌كند. می‌توانید پودر آمله را با حنا مخلوط کنید و پس از خیساندن در حمام روی موها بمالید و بعد از چند ساعت بشویید. آملا به صورت شامپو هم در بازار وجود دارد و می توانید به راحتی آن را تهیه کنید.
 
 
مورد بزنید تا ریزش مو نگیرید
مورد یكی دیگر از گیاهانی است كه می‌توان برای جلوگیری از ریزش مو استفاده كرد. دانه مورد را هم می‌توان پودر و با مواد دیگری مانند حنا مخلوط كرد و به شكل موضعی استفاده كرد. یكی دیگر از روش‌های استفاده از مورد، مصرف روغن آن همراه حناست. به نسبت مساوی می‌توان مورد را پودر كرده و داخل روغن كنجد ریخت تا حالت خمیری به دست بیاید. قبل از استحمام می‌تو‌ان این خمیر را چند ساعت روی سر نگه داشت و بعد استحمام كرد.

سیمرغ
برچسب ها: مو ، ریزش ، حنا ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۵:۲۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
حنا واسه موی دکلره که اسیب دیده وریزش داره مفیده
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۵:۱۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
سلام من ریزش مو دارم چه دارویی باید استفاده کنم اگه بگید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
اشرف
۰۰:۴۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
چگونه وارد سایت شوم
Iran (Islamic Republic of)
mona
۱۲:۰۱ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
ترکیبب پوسته بلوط و حنا برای تقویت کردن ریشه و پیاز مو مفید یا نه ممنون میشم نظرتونو بگین ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حدیثه
۰۱:۴۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶
باسلام ، میخواستم بدونم آیا روغن بنفشه برای سفید ی مو مناسب است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
سلام من مشکل ریزش مو دارم وپوست سرم التهاب داره باید چی کار کنم ممنون میشم اگر جواب بویید
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۲:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
سلام وقت بخیر.ممنون برا مطالب خیلی با ارزش و مفید بودند,یک سوال دارم خدمتتون:فقط ممنون میشم جوابشو به ایمیلم بفرستید ممنون.من برا ریزش مو وتقویت مو سرم سه تا روغن گیاهی که حاوی(روغن بادام تلخ,روغن سیاه دانه و روغن کرچک هست)گرفتم.میخواستم بدونم آیا میشه با هم استفارشون کنم یعنی مخلوط؟؟اگه میشه روششو برام یبفرستید ممنون از راهکارهاتون و مطالبتون.
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۰۲:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
سلام وقت بخیر.ممنون برا مطالب خیلی با ارزش و مفید بودند,یک سوال دارم خدمتتون:فقط ممنون میشم جوابشو به ایمیلم بفرستید ممنون.من برا ریزش مو وتقویت مو سرم سه تا روغن گیاهی که حاوی(روغن بادام تلخ,روغن سیاه دانه و روغن کرچک هست)گرفتم.میخواستم بدونم آیا میشه با هم استفارشون کنم یعنی مخلوط؟؟اگه میشه روششو برام یبفرستید ممنون از راهکارهاتون و مطالبتون.
Iran (Islamic Republic of)
دکتر
۰۸:۰۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
بهترین درمان ریزش مو استفاده ار عسل طبیعی السدرالعربی کوهستان یا همان عسل طبیعی کنار کوهستان است.