نيويورک تايمز: آمريکا و متحدانش در برابر ايران شکست خوردند

نیویورک تایمز با اشاره به توافق هسته ای نوشت آمریکا و متحدانش در جنگ علیه ایران را شکست خورده‌اند و به هیچ یک از اهداف خود نرسیده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دستاورد جنگ ها، چه نظامی، چه اقتصادی، با این معیار سنجیده می شوند که چقدر به اهداف اعلام شده خود رسیده اند. با این استدلال، آمریکا و متحدانش جنگ علیه ایران را باخته اند و در مقابل ایران فقط پیروزی خود را با تاخیر به دست می آورد. 

در این مطلب آمده است، هدف از جنگ این است که دشمن شما وادار شود کاری را انجام دهد که در غیر این صورت آن را انجام نمی داد. در چند سال گذشته آمریکا و دیگر قدرت های غربی در یک جنگ اقتصادی و سیاسی علیه ایران شرکت داشته اند تا این کشور را وادار کنند از برنامه هسته ای اش دست بکشد. 

در این مدت سیاستگذاران آمریکایی بسیار درباره اهدافشان صریح بوده اند که در صدر آنها جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای بوده است و در وهله دوم واداشتن این کشور به برچیدن بخش عمده ای از زیرساخت هسته ای خود، و سومین هدف گرفتن قدرت آن برای غنی سازی اورانیوم. 

هدف چهارم بستن فردو و هدف پنجم نیز، واداشتن ایران به روشن کردن فعالیت های هسته ای گذشته اش که نظامیان این کشور آن را انجام داده اند. هدف ششم تعطیل کردن برنامه موشک های بالستیک ایران است و هدف هفتم داشتن دسترسی هر زمان هر جا در هر 24 ساعت درهفته به تاسیسات هسته ای این کشور است. هدف هشتم  این است که تحریم ها برداشته نشوند تا زمانی که توانمندی های ایران در ساخت بمب هسته ای پایان یابد.

در ادامه این گزارش آمده است: اما چنانچه گزارش فارن پالیسی نشان می دهد، آمریکا تا کنون به هیچ یک از این اهداف به طور کامل نرسیده است. 

دستاورد جنگ ها، چه نظامی، چه اقتصادی، با این معیار سنجیده می شوند که چقدر به اهداف اعلام شده خود رسیده اند. با این استدلال، آمریکا و متحدانش جنگ علیه ایران را باخته اند و در مقابل ایران فقط پیروزی خود را با تاخیر به دست می آورد.

 آمریکا تا کنون سه شکست راهبردی بزرگ در چند دهه گذشته داشته است: ویتنام، عراق و اکنون ایران. 

سوال اساسی این است که چرا ما جنگ را باختیم؟ اولین پاسخ عمده این است که ایرانی ها بیش از ما خواهان پیروزی بودند. آنها آماده بودند در برابر مجازاتی که ما در نظر گرفته بودیم، بایستند.

علاوه بر این، ایرانی ها به قدرت خود اطمینان داشتند، در حالیکه دولت اوباما بر محدودیت های توانایی آمریکا برای نفوذ بر دیگر کشورها تاکید می کرد. 

اوباما خیلی زود نتیجه گیری کرد ایران روی مسائل اساسی باج نمی دهد. رئیس جمهور امیدوار بود این معامله ماهیت رژیم ایران را تغییر دهد.

نویسنده ابن مطلب در ادامه مدعی شد:" این کشور بی تردید این توافق را نقض خواهد کرد. ایران مسلح به پول و تسلیحات بالستیک، و در نهایت با عبور از آستانه هسته ای، رفتاری گستاخانه تر خواهد داشت. با پایان مدت اعتبار این توافق هسته ای، رئیس جمهور چهل و پنجم یا چهل و ششم آمریکا باید درباره اقدامی که در خصوص ایران صورت گیرد، تصمیم گیری کند. "

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار