آینده نسل دیجیتال به کجا خواهد رسید؟

اعتیاد کودکان به انواع گجت ها تاثیر منفی بر روی آینده اجتماعی‌شان دارد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  سر و صدای بچه ها تا چندی پیش در گوشه و کنار خانواده ها به گوش می رسید. اما اکنون آن شور و حال و سر صدا جای خود را به صدای کلیک کردن روی تبلت ها و گوشی های هوشمند داده است.

شاید والدین از این که گجت ها می توانند فرزندانشان را برای مدتی به خود  مشغول کرده و به آنها فرصتی برای استراحت بوجود آورند خوشحال شوند اما این امر صحیح نیست و واقعیت داستان این است که کودکان در سنین پایین باید تحرک و سر و صدا داشته باشند.


نسل دیجیتال / در حال کار

این موضوع تنها در خیره شدن کودکان به صفحه نمایشگر ها نیست. چرا که اگر به گونه ای دیگر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که این امر در طولانی مدت ممکن است تبعات زیان باری برای آینده اجتماعی آنها داشته باشد. 

اگر به نسل گذشته و سرگرمی های کودکان نگاه کنیم خواهیم دید که بازی ها مضامین کار گروهی و خلاقیت را در خود داشتند، ولی حالا دنیای امروزی کودکان در خیره شدن به صفحه نمایشگر ها خلاصه شده است و حتی با وجود تنوع بازی های فکری در انواع گجت ها سبب افزایش خلاقیت آنها نمی شود. 


نسل دیجیتال / در حال کار
 

فاطمه رنجبری پور روانشناس، در گفتگو با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعتیاد کودکان به تبلت و گوشی های هوشمند را یک مسئله مهم دانست و گفت: تا زمانی که کودک به تعادل جسمی و ذهنی نرسد استفاده از گوشی و تبلت  توصیه نمی شود.

وی همچنین میزان استفاده در روز را نهایتا یک ساعت دانست چرا که استفاده بیش از حد از آن، به آینده اجتماعی کودک آسیب می رساند و موجب منزوی شدنش می شود.همچنین عدم تحرک و تغذیه نامناسب از عوامل جانبی این موضوع محسوب می شود.

رنجبری پور با بیان اینکه این کودکان دچار بلوغ زودرس می شوند گفت:کودکانی که وابستگی بیش از حد به استفاده از تبلت و تلفن همراه و ....دارند در آینده برای برقراری ارتباط با دوستانشان به با مشکلات جدی بر می خورند. 

وی در پایان افزود:بهترین راه برای جلوگیری این مسئله فرستادن کودک به مهد است چرا که با شرکت آنها در برنامه های گروهی به تحرک کودکان کمک کرده و وابستگی آنها به وسایل ارتباطی را کاهش می دهد.   

و در این خصوص خبر جالبی در فضای مجازی منتشر شد. سالانه در آمریکا 11 میلیون خانواده فرزندان خود را  به اردو های تابستانی می فرستند.  ولی در این بین کودکی پیدا شده است که به نظر می رسد از از اجبار خانواده  اش برای رفتن به این اردو ممانعت کرده است . و برای والدینش نامه ای پرخاشگرایانه نوشته تا میزان خشونت خود را نشان دهد.  این موضوع می تواند نشان دهنده افزایش ویروس اعتیاد به تبلت ها و گوش های همرا باشد که باعث تنبل شدن کودکان بی میل بودن آنها به شرکت در برنامه های گروهی و عدم تحرک آنهاست. 

اما با وجود همه این اوصاف امروزه تقریبا در همه خانه ها می توان تلوزیون , گوشی و تبلت یافت. بنابراین کودک به راحتی می تواند بین گزینه های فراوان موجود یکی را انتخاب کند. پس بهتر است والدین با کنترل بهتر و آموزش های مناسب کودک را از وابستگی به این وسایل دور کند چرا که کودک  به طرف بنگرد یک نمایشگر خواهد دید.  

گزارش:مروارید شیرخدایی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار