فناوری عدالت "آبی"را اجرا می کند

سیستم فناوری آبیاری خودکار مزارع که توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف طراحی شده می‌تواند حداقل ۱۳ درصد مصرف آب کشاورزی کشور را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛سامانه آبیاری خودکار مزارع، طراحی شده از سوی متخصصین دانشگاه صنعتی شریف، شامل شبکه‌ای از آبگیر‌های متعدد است که با دریچه‌هایی قابل کنترل به یکدیگر متصل شده‌اند و از آب پشت سد تغذیه می‌شوند. هر کدام از این آبگیر‌ها یک منطقه زراعی را پوشش می‌دهند و آب آنها بنا به درخواست کشاورزان تخصیص می‌یابد. هر دریچه به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که سطح آب آبگیر پایین دست خود را ثابت نگاه دارد؛ بنابراین با کاهش آب در یک آبگیر، دریچه بالا دستی آن باز شده و این سلسله تا سد ادامه می‌یابد. بدین‌ ترتیب آب، دقیقا به میزانی که مورد نیاز است به صورت کنترل شده در اختیار کشاورزان در هر بخش از شبکه آبیاری قرار می‌گیرد.

هم‌اکنون برای تامین آب مزارع پایین دست، میراب بر اساس تخمین خود از میزان مصرف، آب را از سد رها می‌کند و از آنجا که دقت تخمین بالا نیست، همواره برای جبران خطای احتمالی میزانی بیشتری آب از مقدار تخمین زده شده رها می‌شود که قسمتی از آن استفاده نشده و از انتهای شبکه آبیاری به صورت سر ریز خارج می‌شود.

بنا به گفته متخصصان کشورمان، هم اکنون حدودا ۱۳ درصد منابع آب پشت سدهای کشاورزی به همین دلیل تلف می‌شود که در شبکه‌های پر آب کشور این میزان به 30 درصد هم می‌رسد. علاوه بر اینن ،در روش سنتی آب به صورتی غیر یکنواخت توزیع شده و زمین‌های بالادست  بیش از زمین‌های پایین دست سیراب می‌شوند.اما در روش خودکار می‌توان میزان آبیاری زمین‌ها را با دقت و عادلانه کنترل کرد.

دکتر علیرضا فرهادی، استادیار دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف چندین سال تجربه طراحی و توسعه سامانه‌های آبیاری خودکار را در کشور استرالیا داشته است.وی هم‌ اکنون تلاش دارد تا این طرح را در ایران نیز به اجرا درآورد.

تخمین زده می‌شود که برای توسعه سامانه‌های آبیاری خودکار به هزینه‌ای معادل یک بیستم توسعه سامانه‌های آبیاری تحت فشار نیاز باشد. این در حالی است که اجرای آن تا حد قابل توجهی از مصرف آب کشاورزی کاسته و زمینه را برای توسعه سامانه‌های گرانتر آبیاری تحت فشار آماده می‌کند.

طرح سامانه آبیاری خودکار دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از طرح‌های برگزیده جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست در خردادماه امسال انتخاب شد که در همین راستا مذاکراتی نیز با وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو جهت اجرایی کردن این طرح صورت گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.