گفت و گوی باشگاه خبرنگاران جوان با بنیان گذار شبکه تلفن همراه در ایران؛

عکس العمل جالب غرضی به یک شایعه قدیمی

21 سال پیش در چنین روزی تلفن های همراه با ورود به بازار ایران توانستند نحوه زندگی مردم را برای همیشه تغییر دهند.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین تلفن همراه جهان در سال 1973 میلادی توسط شرکت موتورلا رونمایی شد. زمانی که رییس این شرکت "مارتین کوپر" با استفاده از گوشی بی سیم خود تماسی را با مدیر شرکت رقیب موتورولا برقرار کرد.

اولین سیم کارت ایرانی

اولین تلفن همراه تولید انبوه توسط موتورولا تولید شد و "دایناتَک" نام داشت این دستگاه با وزن 2 کیلوگرمی می توانست به مدت 30 دقیقه به برقراری تماس بپردازد و ورود آن در سال 1983 توانست برای همیشه نحوه برقراری ارتباط در جهان را تغییر دهد.

این تلفن همراه در زمان خود قیمتی برابر با 4000 دلار داشت که با در نظر گرفتن تورم برابر با 10 هزار دلار امروزی می شد، موضوعی که باعث شد این دستگاه ها تا مدت زمان بسیاری از دسترس افراد عادی خارج باشد.

اولین گوشی موبایل در سال 1372 با حدود 20 سال تاخیر وارد ایران شد. درآن زمان گوشی ها هنوز توانایی ارسال پیامک را نداشتند و یک سال بعد بود که اولین پیام متنی با موبایل ارسال شد.

اولین سیم کارت ایرانی


در سال 1372 اولین سری ثبت نام گوشی های موبایل آغاز شد، قیمت 600 هزار تومانی آن ها باعث شد تا استقبال از آن ها به شدت محدود باشد و مخابرات ناچار شود روش های جدیدی را برای جذب مشتریان مورد استفاده قرار دهد.

شرکت مخابرات با بازاریابی و توزیع سیم کارت میان نمایندگان مجلس و سایر اشخاص سیاسی توانست شهرت موبایل ها را افزایش دهد، پس از این که شبکه های موبایل در سال 73 کار خود را آغاز کردند قیمت سیم کارت ها به 2 میلیون تومان افزایش یافت.

سال 1374 دور جدیدی از ثبت نام ها آغاز شد و صف های طولانی شکل گرفته خبر از آینده ای روشن برای گوشی های موبایل می داد.

اولین سیم کارت ایرانی

در آن زمان اشخاص مختلف برای خرید سیم کارت ها باید ساعت ها در صف می ایستادند و پس از اینکه برای تعداد سیم کارت های مورد نظر خود ثبت نام کردند چند ماهی منتظر می شدند تا این سیم کارت ها به دستشان برسد.


اولین سیم کارت ایرانی

در سال های بعد موبایل هایی با کدهای 1 به دلیل اینکه در میان اولین سری سیم کارت ها بودند توانستند شهرت بیشتری به دست آوردند، حتی این روزها هم که سیم کارت ها قیمت برابری دارند خط های قدیمی با رقم های ابتدایی پایین تر قیمت فروش بسیار بالاتری دارند.

اولین تلفن همراه وارد شده به ایران توسط نوکیا تولید شده بود، پس از ان شرکت های دیگری از جمله زیمنس و اریکسون نیز وارد ایران شدند.

گوشی های موبایل قدیمی با اندازه هایی بزرگ و عجیب به راحتی در جیب جا نمی گرفتند. آن ها به باطری های سنگینی مجهز بودند که تنها برای مدت زمان بسیار کوتاهی می توانستند به کار بپردازند.

در طول سال های بعدی شرکت های بسیاری وارد عرصه تولید تلفن همراه شدند و با افزایش رقابت سرعت پیشرفت این وسایل نیز افزایش پیدا کرد.

این روزها دیگر هر فردی چه کودکان و چه بزرگ سالان از تلفن های همراه استفاده می کنند و این وسایل را بخش بزرگی از زندگی روزمره شان می دانند.


ما به مناسبت سالگرد ورود تلفن همراه به کشور گفت و گویی  جالب و خواندنی داشتیم با مرد اول ارتباطات در کشور که توجه شما را به آن جلب می کنیم: 


خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان: چه شد که تلفن همراه وارد کشور شد؟


مهندس غرضی: جزئی از واجبات کشور بود که همراه توسعه ارتباطات در سطح جهان از سایر خدمات دهندگان دیگر عقب نمانیم و در همان دوره ای که تلفن همراه، فیبر نوری و سایر سیستم های دیگر ارتباطی بین شهری در حال گسترش بود با دریافت مجوز به سمت دریافت سیستم های پیشرفته رفتیم تا بتوانیم تولید داخلی آن ها راه آغاز کنیم. خوشبختانه در این بخش نیازمند تکنولوژی و سرمایه خارجی نشدیم و به سرعت توانستیم با حمایت مردم پیشرفت کنیم و امروز در غرب اسیا از تمامی کشورهای اطراف جلوتر باشیم.


ما تقریبآ با 20 سال اختلاف نسبت به سایر کشورهای جهان تلفن همراه را وارد کشور کردیم...


این حرف ها به هیچ وجه صحیح نیست، زمانی که آسیا و اروپا تصمیم گرفتند تلفن همراه را مورد استفاده قرار دهند ما هم حضور داشتیم. مشکل ما تاخیر در ورود به شبکه تلفن همراه نبود، بلکه عدم آمادگی بسیاری از سیستم های داخل شهری باعث شد تا چند سال زمان برای به روز رسانی آن ها صرف شود. این کار در سال 68 پایه گذاری شد و تا معرفی آن به مردم چند سال طول کشید.


یعنی از سال 1973 که این فناوری معرفی شد قدم ها برداشته شده بود؟


تمامی تولیداتی که در آن زمان در آمریکا و اروپا موجود بود به صورت به روز شده در ایران مورد استفاده قرار گرفت. این که می گویند ایران از تکنولوژی های روز دور است کمی بی انصافی در حق مسئولین و متخصصین است.


تصاویری از اولین تلفن های همراه وارد شده در ایران که در اختیار مسئولین نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت در فضای مجازی منتشر شده است...


این حرف نامربوطی است و عدم تبعیت از آیات قرآن کریم است. در قرآن ذکر شده است که "از کسانی که در جریان بودند بپرسید"، هنگامی که اولین بار موبایل معرفی شد 1600 نفر ثبت نام کردند و در ابتدا آن ها اولین موبایل ها را دریافت کردند. این صحبت که چند نفر در ریاست جمهوری اولین افراد بودند من درآوری است و احتمالآ با غرض های خاصی بیان شده است. من از شما خواهش می کنم مرجع این کار یا خبرنگار مسئول را پیدا کنید و با بیان این آیه قرآن برای او بگویید که خدا از سرتان نمی گذرد که مسئولین را متهم به حرف های از خود درآورده می کنید.


میشود خاطره ای از آن زمان برای ما تعریف کنید؟


من خاطره ای را برای شما تعریف می کنم، من عزیزی در آمریکا دارم که چند هفته پیش با من تماس گرفت و گفت که بنده با هرکسی که در ایران است تماس گرفتم تلفن همراه دارند و چون می دانست که من پایه گذار این موضوع هستم گفت تو چه کردی که این شبکه به این مقدار توسعه یافته؟ من جواب دادم مگر در آمریکا دست همه نیست؟ گفت نه گران است. گفتم یعنی چه؟ گفت من از یک شرکتی که خریداری کردم هر روز هزینه هاش رو افزایش داد و من ناچرا سه شرکت عوض کردم. پرسیدم هر ماه چقدر پرداخت می کنی؟ گفت فقط ماهیانه 50 دلار آبونمان پرداخت می کنم. گفتم یعنی 160 هزار تومان ماهیانه آبونمان پرداخت می کنی؟ من هر دو ماه در ایران ماهی 60 70 هزار تومان قبض موبایلم می آید. شما به نسل جوان ما بگویید که این خدمات را خدا آفرید ما تولید کردیم در اختیار شما قرار دادیم، به ارزان ترین قیمت در سطح جهانی با سرمایه خودتان.


عکس العمل جالب غرضی به یک شایعه قدیمی


خاطره ای از شوق و اشتیاق مردم در آن سال ها دارید؟ 


پیامبر گرامی میفرمایند اگر علم در ثریا باشد ایرانیان به آن دست پیدا می کنند و اشاره می کنند به حضرت سلمان. من به شما عرض کنم در 50 سالی که در این کشور خدمات رسانی می کنم هر وقت تکنولوژی پیشرفته در کشور معرفی شده مردم به سرعت در اطرافتان جمع می شوند. من در شبکه هایی که کار کردم، مهندس برق بودم، مخصوصا در دهه 40 که در اصفهان مشغول شده بودم، وقتی مردم فهمیدند که ما اهل عمل هستیم تمامی امکانتشان را در اختیار ما گذاشتند و ما شبکه های برق جدید بسیاری راه اندازی کردیم.

بعد که من وزیر نفت شدم در مورد رساندن شبکه گاز به مردم که در آن زمان زیر 100 هزار نفر مشترک داشت عرضه خدمات کردم، مردم تمامی نیاز های ما را برطرف کردند. شکر خدا امروز 25 میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد. به محض این که مردم تشخیص دادند یک خط تلفن بهتر است یک پیکان است آن ها رجوع کردند. 


خود شما به عنوان فردی که این فناوی را در کشور بنا کردید اولین تماستان را به چه کسی گرفتید؟


آقای مهندس شادکام که مسئول اجرای این کار بود دائمآ برای این که مرا قانع کند این تکنولوژی قابل استفاده است هرجایی که آنتنی را وصل می کرد با من تماس می گرفت.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
naser
۱۶:۲۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
سلام
ما فقط تو گوشی ها به روز هستیم نه خدمات نسل ۳ و ۴که تازه اومده به
آخرین اخبار