امشب؛

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها

آسمان شب های کودکی خیلی از ما پر بود از شهاب که با عبور هر کدام آرزویی در زیر لب زمزمه می شد؛ امشب نیز به یاد کودکی آرزوهایتان را زمزمه کنید.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیشتر شهاب‌هایی که در آسمان دیده می‌شوند از نقطه خاصی در فضا نمی‌آیند، بلکه از ذرات ریز بین ستاره‌ای به وجود آمده و به طور پراکنده در فضا پخش شده‌اند. رصد اینگونه شهاب‌ها کاملا تصادفی است و زمان وقوع آنها نیز قابل پیش بینی نیست.

 زمانی که زمین ار میان توده‌ای از ذرات فضایی عبور کند، بارش شهابی رخ می‌دهد و چون در اثر این عبور ذرات زیادی با جو زمین برخورد می‌کنند، در زمانی کوتاه، تعداد زیادی شهاب قابل مشاهده است.

 این ذرات در مدارهای موازی و نزدیک به هم دور خورشید می‌گردند و با عبور زمین از میان آنها و برخورد آنها با جو زمین، ما تصور می‌کنیم که آنها از یک نقطه سرچشمه می‌گیرند. این نقطه را کانون بارش یا نقطه نور باران می نامند.

 نامگذاری شهاب باران‌ها بر اساس مکان کانونی آنها صورت می‌گیرد. به عنوان مثال: شهاب باران اسدی، بارش شهابی برساوشی و ...
 شروع بارش، زمان ورود زمین به توده ذرات، اوج بارش، زمان رسیدن زمین به بخش متراکم شهاب‌ها و زمان پایان بارش هم هنگام خروج زمین از توده ذرات است.

بابک مشمولی کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهارداشت: امشب آسمان ایران شهاب باران می شود و ماه در تاریکی آسمان بیست و یکم گرمترین ماه فصل تا بستان می توانم شاهد عبود 60 تا 90 شهاب در ساعت باشیم. زیرا بارش شهابی برساووشی به اوج خود می رسد.

چگونه بارش شهابی رخ می دهد؟

زمانی که زمین از میان توده ذرات به جا مانده از تكه هاى جداشده اجرام آسمانى مانند دنباله دار ها عبور می کند به علت برخورد این ذرات با جو زمین این اجرام سوخته و در اثر همین اتفاق ما آنها را به صورت اجرامى نورانى می بينيم که به آن بارش شهابی می گوییم.

وی تاکید کرد: معمولا بارش های شهابی چندین روز متوالی در آسمان فعالیت دارند و در زمان مشخصی بیشترین شهاب را می توانیم در حال عبور از آسمان ببینیم که به آن لحظه زمان اوج بارش شهابی می گویند.

مشمولی افزود : همه بارش های شهابی از یک نقطه مشخص از آسمان که به آن کانون بارش می گویند فعالیت خود را آغاز می کنند که این نقاط در یکی از صورت فلکی هایی که پهنه آسمان را در برگرفته می باشد و با استفاده از همین ثورت های فلکی است که  ستاره شناسان بارش های شهابی را نام گذاری می کنند.

منشاء بسیاری از بارش های شهابی، دنباله دارها هستند. این صخره‌های یخی با حرکت خود ذرات ریزی به جا می‌گذارند. با نزدیک شدن دنباله دار به خورشید تعداد ذرات به جا مانده افزایش می‌یابد. بنابراین مدار دنباله دار مملو از ذراتی می‌شود که با همان سرعت دنباله دار و تقریبا" در همان مدار به دور خورشید می‌گردند.

به دلیل حرکت متناوب زمین به دور خورشید، سیاره ما در زمان مشخصی از سال به نزدیکی مدار دنباله دار می‌رسد و با برخورد به این ذرات بارش شهابی رخ می‌دهد.

بارش‌های شهابی هر سال تکرار می‌شوند. مثلا، هر سال در بیستم مرداد، زمین از میان توده‌ای از ذرات، که از دنباله دار سویفت-تاتل به جای مانده عبور می‌کند و بارش شهابی بر ساوشی رخ می‌دهد. بارش برساوشی زیباترین و غنی‌ترین بارش شهابی است.

از بارش شهابی برساوشی چه می دانید؟

وی در خصوص این بارش شهابی گفت: بارش برساوشی يکی از معروف ترين بارش های شهابی است که هر سال در همين  تاریخ از سال رخ می دهد.

کانون این بارش در صورت فلکی ذات الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌ است، ولی در گذشته که اندازه‌ گیری و سنجش دقیق مکان نور باران بارش‌های شهابی امکان نداشت اخترشناسان مکان کانون این بارش را برساوش معرفی کرده اند به همین دلیل آن را بارش شهابی برساوشی نام‌گذاری کردند. به دلیل سنّت پابرجایی نام‌ها در اخترشناسی، این نام نیز همچون بسیاری موارد دیگر تا به امروز حفظ ‌شده و باقی مانده‌است.

مشمولی تاکید کرد: هر بارش شهابى در يك يا چندين شب به اوج خود مى رسد يعنى در هر بارش یک و چند شب ما می توانیم شاهد عبور بيشترين مقدار بارش از آسمان باشیم که بارش های برساوشی نیز در روز بیست و دوم مرداد به اوج خود می رسد و بهترین زمان برای رصد آن در شامگاه چهارشنبه از ساعت 22:45 تا 1:15 بامداد پنجشنبه است در این زمان ما می توانیم شاهد عبور 60 تا 90 شهاب در هر ساعت باشیم.

بارش شهابی برساوشی چه زمانی پایان می یابد

بارش شهابی برساوشی که در بیست و یکم مرداد به اوج خود می رسد تا اول شهریور ادامه خواهد داشت و در دوم شهریور با دور شدن زمین از توده‌ بارش به پایان می رسد. کانون بارش برساووشی در این شب و در نیمه شمالی ایران بالای افق است که رصدگران مکان مناسب برای رصد این بارش را نگاه کردن فاصله 20 تا 40 درجه ای از کانون بارش در ارتفاع 50 تا 70 درجه از افق دانسته اند.

اینگونه راحتتر رصدکنید!

 یافتن مکان رصدی مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا داخل شهرهای بزرگ علاوه بر آلودگی هوا، نورهای مزاحم بسیاری وجود دارند که موجب می شوند قدر یا روشنایی اجرام آسمان به 4.5+ برسد و با مقدار ایده آل که 6.5+ است فاصله بسیار زیادی داشته باشد.
- رصد شهاب های بارش شهابی برساوش را از زمانی آغاز کنید که ارتفاع کانون بارش از افق به حدود 20 درجه رسیده باشد. زیرا تا قبل از آن، تعداد شهاب‌ها آن قدر نیست.

شرایط رصدی مناسب یعنی چه؟

وی یکی از شرایط مناسب برای رصد شهاب های آسمان را قرار گیری در مکانی کاملا تاریک با افقی باز دانست و عنوان کرد: این مکان تاریک باید حداقل دارای قدر یا روشنایی حدود 6/5 باشد برای رصد آن هرچه مکان تاریک تر باشد شهاب های بیشتری را می توانید در هنگام عبور رصد کنید و رصد را از زمانی شروع کنید که ارتفاع کانون بارش به حداقل ۱۵ درجه رسیده باشد.

لازم به ذکر است در عکاسی نجومی، زمان نوردهی بسیار بالاتر از عکاسی در روز است و شاتر دوربین باید به مدت 15 تا 20 دقیقه باز بماند تا بتوانید چند شهاب پرنور و زیبا را تصویر برداری کند و همچنین با استفاده از سه پایه می توان از تکان هایی که دوربین در طول مدت عکاسی می خورد جلو گیری کرد و سیم دکلانشور برای آن لازم است که شاتر دوربین قفل شود.

در هر سال چندین بارش شهابی رخ می‌دهد که هر کدام در قسمت خاصی اتفاق می‌افتد.

 *برخی بارش‌های شهابی مشهور عبارت‌اند از:
بارش شهابی اسدی (26 آبان)
بارش شهابی جباری (30 مهر)
بارش شهابی جوزائی (23 آذر)
بارش شهابی برساوشی (20 مرداد)
بارش شهابی ثوری شمالی (22 آبان)
بارش شهابی شلیاقی ( 2 اردیبهشت)
بارش شهابی دب اصغری (2 دی)
بارش شهابی ربعی (13 دی)
بارش شهابی اتا دلوی (15 اردیبهشت)
و در آخر تصاویر بارش شهابی سال گذشته :

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها...!

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها...!

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها...!

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها...!

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها...!

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها...!

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها...!

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها...!

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها...!

حمله شهاب‌ها به آسمان ایران یا شب آرزوها...!



انتهای پیام/
برچسب ها: شهاب ، برساووشی ، بارش ، آسمان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
ای بابا میخواستم برم پشت بوم نیگا کنما
الهی خراب شه این تهران با چراغاش