سمنان؛

تولید بیش از 170تن عسل از زنبورستان استان سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از تولید بیش از 170تن عسل دراستان خبرداد و گفت: در استان سمنان 39 هزار کلونی زنبور عسل وجود دارد و 700 نفر به زنبورداری اشتغال دارند.

تولید بیش از 170تن عسل از زنبورستان استان سمنانبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، سیدحسن میرعماد در خصوص تولیدات عسل در سال گذشته افزود: سال 93 پنج هزار تن عسل تولیدی استان سمنان نیز از این استان صادر و به طور میانگین از هر کندو 6.8 کیلو عسل برداشت شده است.  وی با یادآوری آغاز برداشت عسل از نیمه مردادماه از کندوهای مرتعی استان سمنان، گفت: این محصول علاوه بر تامین نیاز داخلی، به تهران و مازندران ارسال می شود.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه گفت : از اين كندوها به طور دقيق، 170 هزار و 357 كيلوگرم عسل برداشت شده است. میرعماد علاوه بر تولید عسل، فعالیت در زمینه پرورش ملکه زنبور عسل، گرده گل، موم، زهر و ژله رویال را نیز خبر داد.

 وی کیفیت تولید عسل در استان را مطلوب ارزیابی کرد وتصریح کرد : به دلیل وجود گونه های گیاهی گون، زنیان، آفتابگردان و خارشتر در مراتع این استان، عسل تولیدی در استان سمنان کیفیت مطلوبی دارد.

 سرپرست معاونت بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان در خصوص میزان نرخ تولید عسل را در شهرستان ها افزود: از اين ميزان، 14 هزار و 933 كيلوگرم از 2 هزار و 831 كندو در سمنان و 50 هزار و 147 كيلوگرم از 8 هزار و 43 كندو در مهديشهر و شهميرزاد توليد شده است.

 وی در ادامه  گفت : همچنين 39 هزار و 131 كيلوگرم عسل از 8 هزار و 123 كندو در شاهرود، 60 هزار و 616 كيلوگرم از 8 هزار و 671 كندو در دامغان و 5 هزار و 530 كيلوگرم از يك هزار و 889 كندو در گرمسار برداشت شده است.

 وي  بحران خشکسالی را یکی مشکلات زنبورداران عنوان کرد و افزود: اين عامل در سال گذشته سبب افت توليد شد اما در سال جاري روند توليد افزايش يافته است. سرپرست معاونت بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان به مواردي مثل مصرف بهينه و جلوگيري از مصرف بي‌رويه دارو تحت نظر كارشناسان و فراهم شدن مقدمات صادرات عسل اشاره كرد.‌

 شاه حسینی از رشد 2 برابری تعداد زنبورستان در استان خبر داد و گفت : زنبورداران بايد به مديريت استفاده از كندوهاي مدرن آگاهي داشته باشند و شرايطي فراهم شود تا از عسل فر‌آورده‌هاي زيادي به دست آيد. سرپرست معاونت بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان اظهار داشت: در استان‌هاي كم‌باران ممكن است توليد كمتر باشد ولي كيفيت عسل آنها بسيار بالاست.

 شاه حسيني ادامه داد: با توجه به تشكيل اتحاديه زنبورداران در اين استان و همكاري اداره كل منابع طبيعي، براي زنبورداران پروانه بهره‌برداري از مراتع صادر مي‌شود. سرپرست معاونت بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان اظهار داشت: براي اصلاح نژاد زنبور عسل در استان سمنان نيز اقداماتي انجام مي‌شود.  

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.