اخبار حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات در هفته گذشته؛

از توقف فروش اینترنت اپراتور های متخلف تا جشن سالروز ورود سیم کارت به ایران

توقف فروش اینترنت برخی شرکت های اینترنتی بمنظور جلوگیری از کم فروشی اینترنت از جمله اخبار هفته گذشته بود.

از توقف فروش اینترنت اپراتور های متخلف تا جشن سالروز ورود سیم کارت به ایرانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛توقف فروش اینترنت برخی شرکت های اینترنتی و برخورد رگولاتوری با کم فروشی اینترنت ها وهمچنین برگزاری سالروز 21 سالگی اپراتور اول تلفن همراه از جمله مهمترین عناوین خبری هفته گذشته بود که در ادامه نگاهی گذرا به آنها خواهیم داشت.

فروش اينترنت اپراتورهای متخلف متوقف می شود

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری از اخطار توقف فروش به برخي از اپراتورهای ارائه‌دهنده اينترنت پرسرعت خبر داد.

غلامرضا داداش‎‌زاده معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری گفت: با توجه به نظارت‌های انجام شده سه اپراتور PAP شامل ندا گستر صبا، داده گستر عصر نوين (های وب) و آريا رسانه تدبير (شاتل) به دليل عدم تناسب ميزان پهنای باند با تعداد مشتركان و اپراتور وايمكس ايرانسل به دليل عدم نصب سامانه سنجش كيفيت اينترنت اخطار توقف فروش دريافت كرده‌اند.

وی افزود: از بين شش شركت مخابرات استانی كه به دليل وضعيت نامطلوب پهنای باند اينترنت اخطار توقف فروش دريافت كرده بودند ۴ استان آذربايجان شرقی، خراسان رضوی، همدان و كرمان مشكل پهنای باند را حل كرده اما ۲ استان اصفهان و مركزی به دليل عدم بهبود وضعيت پهنای باند ضمن اعمال مقررات مندرج در پروانه به سازمان تعزيرات حكومتی نيز معرفی می شوند.

داداش‌زاده تصریح كرد: شركت پيشگامان توسعه ارتباطات به دليل عدم رعايت مصوبه ۱۸۱ كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات و گرانفروشی علاوه بر معرفی به سازمان تعزيرات حكومتی، مكلف شده است ۱۳ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان به مشتركان خود پرداخت كند.

سیم کارت در ایران ۲۱ ساله شد

هفته گذشته دوشنبه ۱۹مرداد ماه ۱۳۹۴،در چنین روزی (۱۹ مرداد ۱۳۷۳) با واگذاری ۴ سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران رسماً آغاز شد.

بهره برداری از اولين فاز شبكه تلفن همراه كشور، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ سایت BTS و با ظرفيت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد. به دنبال استقبال غيرمنتظره و بی نظیر مردم از اين پديده، شركت مخابرات ايران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به كل كشور بر آمد. بنابراين با توجه به نياز و تقاضای مردم به اين پديده، فعاليت هايی متناسب با جهت گيری جهانی برای توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالی مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت.

در ادامه این برنامه هيئت وزيـــران بنا بــه پيشنهــاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شركت ارتباطات سيار را با سرمايه ۲۰۰۰ميليارد ريال تصويب كرد و کليه وظايف امور ارتباطات سيار شرکت مخابرات ايران به شرکت ارتباطات سيارایران واگذار شد.

با جدی شدن خصوصی سازی صنعت مخابرات كشور و اهميت حضور در بازار رقابت تجاری، اين شركت از سال ۱۳۸۶، دارای"نام(همراه اول)"، "نشان(دو حلقه)"، "رنگ(فیروزه ای و نارنجی)" و"شعار(هیچکس تنها نیست)"تجاری وي‍ژه خود شد. همچنین در سال ۱۳۸۹ پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

هم اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران با بيش از ۷۳ میلیون مشترک در ۱۲۴۲ شهر و بیش از ۷۰هزار کیلومتر از جاده های کشور پوشش دارد. ضریب نفوذ این اپراتور ۸۱ درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۶۵ اپراتور در ۱۱۰ کشور جهان برقرار است. همراه اول، علاوه بر این که پیشتاز عرضه سیم کارت در کشور بوده است، با نوسازی مداوم شبکه خود، به روزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را نیز داراست.

همچنین همراه اول پس از دریافت مجوز ارتقاء پروانه ارائه خدمات تلفن همراه به نسل ۳ و نسل های بالاتر در تاریخ ۴ شهریورماه۱۳۹۳، در کمتر از یکسال با نصب بیش از ۴۰۰۰ سایت در ۲۵۷ شهر بیشترین آنتن نسل ۳ را در کشور نصب کرده است که این اقدامات با محدودیت های زمانی و تحریم کم نظیر است.

برترين اپراتور تلفن همراه ايران مشخص شد

همچنین بر اساس ارزيابی های به عمل آمده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شد که همراه اول امسال هم برترين اپراتور تلفن همراه كشور شد و رتبه اول را كسب كرد.

داداش زاده معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با اعلام خبر برگزيده شدن همراه اول به عنوان برترين اپراتور تلفن همراه كشور، با اشاره به اينكه اين ارزيابی براساس هشت معيار رهبری و استراتژی، نتايج جامعه، منابع و مشاركت ها، فرآيندهای سازمانی، نتايج مشتری، نتايج كاركنان منابع انسانی و نتايج كليدی و ۲۶ زيرمعيار انجام شده است، اظهارکرد:در بخش تلفن سيار سراسری، اپراتورهای همراه اول و ايرانسل به ترتيب ۴۶۶ و ۴۵۱ امتياز را كسب كرده و مطابق با الگوی ارزيابی، سطح تقديرنامه ۴ ستاره را به دست آوردند.

اپراتور اول ضمن استقبال از حسن تقارن، بیست و یکمین سال آغاز فعالیت خود با اعلام خبر اول شدنش در بین اپراتورهای تلفن همراه کشور و با تأکید دوباره بر شعار "با شما هميشه اول هستيم"، كسب اين موفقيت را به خانواده بزرگ همراه اول تبريك گفته و از همراهی آنها قدردانی كرده است.

برخورد جدی با متخلفان انتقال ترافیک غیرمجاز دیتا و صوت

 علی‌اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با اشاره به اینکه ترافیک دیتا و صوت که از مسیر قانونی دروازه‌های بین‌المللی زیرساخت عبور نمی‌کند مصداق ترافیک غیرمجاز است،اظهارکرد: این کمیته به ریاست رگولاتوری و با حضور نمایندگان تام‌الاختیار فنی و حقوقی تمامی اپراتورهای ثابت و سیار،شرکت ارتباطات زیرساخت و نهادهای مرتبط تشکیل شده است.

وی افزود: رصد تعرفه‌های انتقال ترافیک داخل کشور و بین‌الملل، متعادل‌کردن تعرفه‌های بین‌الملل براساس شرایط و وضعیت انتقال ترافیک در کشورهای مقصد و ترافیک داخل کشور، ساماندهی فروش سیم‌کارت‌های شبکه سیار و تشکیل پایگاه داده مشترکین اپراتورها، ساماندهی خطوط دور شوال (یکطرفه و دوطرفه)، تولید CDRهای متمرکز استانی و کشوری، بررسی و ایجاد سامانه‌های لازم به منظور تشخیص ترافیک غیرمجاز و مقابله با آن، ساماندهی اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات تلفن اینترنتی (VOIP) از اهداف دیگر تشکیل کمیته رصد انتقال ترافیک داخلی و بین‌الملل در رگولاتوری است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه فلسفه پروانه‌های صادر شده در این حوزه برای ارائه خدمت به مردم است، درباره نحوه برخورد با اشخاص حقیقی یا حقوقی و اپراتورهائی که اقدام به انتقال ترافیک غیرمجاز می‌کنند، گفت: انتقال ترافیک غیرمجاز باعث تضییع حقوق مردم و بیت‌المال می‌شود به همین دلیل از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای برخورد موثر و بازدارنده با این موضوع استفاده می‌شود. در حال حاضر براساس مصوبه ۱۹۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای برخورد با اشخاص حقیقی یا حقوقی متخلف در حوزه انتقال ترافیک غیرمجاز، دریافت جریمه و معرفی به مراجع قضائی و در مورد اپراتورهای متخلف، دریافت جریمه، تعلیق و لغو پروانه پیش‌بینی شده است.

استفاده 7 میلیون نفر در لحظه از سرویس های اپراتور اول تلفن همراه

هفته گذشته وحید صدوقی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار در مراسم بیست‌ویکمین سالگرد ورود تلفن همراه به ایران اظهار کرد: طی سال‌های گذشته شبکه‌های اجتماعی رشد بسیار خوبی داشته‌اند و در بازار نیز حضور فعالی دارند از سوی دیگر بحث ورود اپراتورهای مجازی (MVNO) مطرح شده و قرار برآن است که حداقل شش اپراتور مجازی در کشور به فعالیت بپردازند.حال تمام این موارد در کنار یکدیگر فضای رقابتی را تشدید می‌کند و ما نیز تلاش داریم از این رقابت جا نمانده و سهم خود را در بازار محفوظ نگاه داریم.

وی بابیان اینکه طی یکسال گذشته موفق به نصب 4200 سایت 3G در کشور شده‌ایم افزود:اکنون پس از یک دوره شش ساله مدتی است انحصار ارائه‌ی خدمات نسل سه برداشته شده، اما به هرحال برای ارائه‌ی این خدمات و تامین تجهیزات گاه تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند که به هر شکل ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا توسعه و نوسازی لازم صورت گرفته و در حفظ کیفیت و ارائه‌ی خدمات نیز خللی وارد نشود.

راه اندازی نسل چهارم تلفن همراه در سه استان کشور

شبکه‌ی نسل چهارم تلفن همراه 4G/LTE بعنوان سریع‌ترین شبکه‌ی اینترنت همراه کشور در شهرهای تبریز، ارومیه و اردبیل به صورت رسمی راه‌اندازی شد.

براساس این گزارش تا پیش از این در استان آذربایجان شرقی، شهرهای تبریز، میانه، مرند، مراغه، جلفا، اهر، آذرشهر،  شهر جدید سهند، در استان آذربایجان غربی شهرهای ارومیه، خوی، میاندوآب، بوکان، مهاباد، سلماس، پیرانشهر و نقده و در استان اردبیل شهرهای اردبیل، سرعین و خلخال تحت پوشش نسل سوم اینترنت همراه( 3G )  قرار داشته‌اند که با بهره برداری از آخرین نسل اینترنت همراه (4G / LTE) در شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل و سرعین این شهرها به عنوان مراکز استان‌های خود، علاوه بر نسل سوم، برای نخستین بار تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه نیز قرار گرفتند.

پس از اخذ پروانه رسمی ارتقای شبکه به نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه و ارائه موفقیت‌آمیز خدمات 3G  باند پهن همراه در بیش از 410 شهر و دهستان کشور و در تمامی استان‌های ایران توسط ایرانسل، شبکه  4G/LTEبه‌عنوان آخرین نسل فناوری ارتباطی حال حاضر دنیا، برای نخستین بار در ایران و توسط ایرانسل در آخرین روز آبان ماه ۹۳ در مشهد مقدس راه‌اندازی شد و با توسعه شبکه، در این هفنه در شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل و سرعین نیز به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

وعده مخابرات به متقاضیان ADSL

سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت:در صورت نبود امکانات تعویض خطوط فیبر نوری به خطوط مسی متقاضیان ADSL از مخابرات اینترنت دریافت کنند.

وی با اشاره به وضعیت حذف خطوط pcm و واگذاری خطوط ADSL به مشتر‌کان اظهار‌کرد: در حال حاضر در ایران نزدیک به 30میلیون مشترک تلفن ثابت وجود دارد و از این تعداد کمتر از یک میلیون مشترک از سیستم Pcm قدیم یا فیبر نوری استفاده می کنند.

زارعیان با اشاره به خدمت سیستم Pcm خطوط مخابرات کشور افزود:تعداد درخواست ها برای حذف این شبکه بسیار کم است ومخابر‌ات به دنبال تعویض سیستم آنها است و اگر مشتر‌کین با این مشخصات درخواست ADSL داشته باشد تنها از شرکت مخابرت‌ ایران،می تواند این سیستم را دریافت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه تحویل ADSL به مشتر‌کانی که دارای خط  Pcm‌هستند توان مخابرات است، تصریح کرد:شرکت های پپ (PAP) قادر به ایجاد سیم مسی نیستند و یا نمی‌توانند شبکه را تغییر دهند،بنابراین مشتر‌کان یا متقاضیان اینترنت خانگی با چنین مشخصا‌تی باید از مخابرات ADSL دریافت کنند.

زارعیان عنوان کرد:در صورتی که ما امکانات تغییر خط مشتر‌کان و متقاضیان ADSL که دارای خط فیبر‌نوری هستند را نداشته باشیم هیچ شرکتی نمی‌تواند به آن ها ADSL بدهد،بنابر‌این این مشتر‌کان می توانند برای دریافت ADSL به امور مشتر‌کان مخابرات در سراسر کشور مراجعه کنند.

جایگزین مسابقات مازراتی چه خواهد شد

از طرف مسئولان دستگاه قضایی توقف مسابقات جایزه دار اپراتورهای تلفن همراه صادر شده است. 

احتمالا برای شما هم پیش آمده در هنگام انجام کاری مهم صدای پیامکی از تلفن همراهتان بلند می شود وباتوجه به اینکه این روزها به این تکنولوژی عادت کرده ایم ناخواسته به سمت تلفن همراه خود می رویم اما با پیامک های تبلیغاتی مواجه می شویم که چند سالی است میهمان ناخوانده تلفن های همراه ما شده است.

صرف نظر از اینکه این پیامک ها هم از شرکت های مختلف با معنا ومفهوم متفاوت برایمان ارسال می شوند،اپراتورهای تلفن همراه نیز با ارسال پیامک های ارزش افزوده وگذاشتن جوایز برای آنها مشترکان را خواسته وناخواسته وسوسه شرکت در این مسابقات می کنند.

*شما برنده مازراتی شده اید!

مشترکان اپراتورها حتی بدون آنکه بدانند به جوایز این مسابقات که اغلب آنها سکه ،بنز مرسدس ومازراتی و... است می رسند یا خیر ، در آن شرکت می کنند شاید اغلب افراد رسیدن به این هدف را در آرزوی خود بدانند وسعی می کنند لااقل باشرکت در این مسابقات شانس خود را امتحان کنند.

اما گویا چند وقتی است مسئولان قضایی دستور توقف مسابقات جایزه دار اپراتور های تلفن همراه را صادر کرده اند تا بدین صورت ، شبهات شرعی وقانونی آن مشخص شود.

سوهانیان مدیرکل خدمات ارزش افزوده همراه اول در این خصوص می گوید : دستور توقف ارائه جوایز در حالی صادر شده که در سال‌های قبل، مجوزهای لازم برای برگزاری این مسابقات از مراجع قانونی اخذ شده بود و مرکز رسانه‌های دیجیتال نیز احکام شرعی این مسابقات را طی استفتائاتی جویا شده است که درنهایت با در نظر گرفتن عدم ایراد قانونی و شرعی مجوز برگزاری مسابقات و اعطای جایزه به اپراتورها داده شده بود.

وی می افزاید: در نتیجه دستور قضایی برای توقف مسابقات و جوایز، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارزش افزوده موبایلی (VAS) متحمل خسارت شده‌اند؛ زیرا برخی شرکت‌ها سرویس‌ها و مسابقاتی را طراحی کردند که به محض شروع نخستین اقدامات برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ، دستور منع برگزاری مسابقات صادر شد و تعهدات اعطای جوایزی برای شرکت باقی مانده است که باید جوایز متعهد شده حتی بدون کسب درآمد از سرویس بپردازند.

گفتنی است با توجه به پیگیری های انجام شده از میان اپراتور های مختلف تلفن همراه ظاهرا تاکنون اپراتور اول تلفن همراه دستور قضایی برای توقف برگزاری مسابقات و جوایز را اجرا کرده است وحال باید منتظر بمانیم و ببینیم که این موضوع تا چه اندازه اجرایی می شود و آیاچیزی را جایگزین جایزه های میلیاردی خود می کند.

ماموریت های پست بانک مطابق با سیاست های دولت یازدهم

وزیر ارتباطات و فناوری واطلاعات گفت: دولت یازدهم به مناطق محروم، مرزی، کمتر توسعه یافته و روستاها توجه ویژه ای دارد که پست بانک نیز برای آنها تاسیس شده است.

واعظی وزیرارتباطات وفناوری اطلاعات با استقبال از پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی در زمینه تمایز بین ماموریت های بانک ها، اظهار کرد: با مشخص شدن ماموریت بانک ها بر اساس نیاز کشور، پست بانک به عنوان بانک تخصصی در حوزه خرده بانکداری، شناسایی می شود.

وزیر ارتباطات با ابراز امیدواری نسبت به کمک وزارت اقتصاد و دارایی در تعیین مالکیت پست بانک، افزود: انشاالله دوستان کمک کنند تا نهالی که در گذشته بوجود آمده و به آرامی رشد می کند، به درخت تنومندی تبدیل شود و بتواند در آینده به عنوان بانک تخصصی در حوزه خرده بانکداری در مناطق محروم ارائه خدمت کند.

 واعظی در عین حال از مسئولان پست بانک خواست سیاست های خود را با سیاست های بانک مرکزی همسو کرده و ارتباط نزدیکی با معاونت بانکی و بیمه ای وزارت اقتصاد داشته باشند.

وی با بیان این که تمام امکانات این وزراتخانه در خدمت پست بانک است، تصریح کرد:  پست و پست بانک در بسیاری از کشورها همزاد یکدیگر هستند و در دو سال گذشته جلسات مشترک بسیاری جهت استفاده از امکانات مجموعه وزارت در سراسر کشور جهت خدمت رسانی پست بانک برگزار شده است.

واعظی بهره مندی از این امکانات را از مزیت های پست بانک برشمرد و گفت: با این امکانات تحولی در جهت خدمت رسانی بیشتر در روستاها و مناطق دور افتاده ایجاد می شود.

تمرکز شورای راهبری جویشگر بومی شناسایی الگوی اقتصادی توسعه است

هفته گذشته خسرو سلجوقی رئیس شورای راهبری جویشگر بومی، با اشاره به حمایت از جویشگر بومی اظهار کرد: در روند سلسله جلسات شورای راهبری جویشگر بومی و در جلسات شورای راهبری جویشگر بومی، ابتدا واژه گزینی مناسب انجام شد و به جای موتور جستجو مفهوم جویشگر بومی به توافق رسید.

وی با بیان اینکه دریافت حمایت برنامه کسب و کار به معنای سوددهی دست اندرکاران جویشگر بومی از همان زمان های ابتدایی نیست، افزود: رشد جویشگر بومی از لحاظ علمی و اجرایی منوط به مصرف کاربران است.

سلجوقی با بیان اینکه همواره این سوال مطرح است که اگر از لحاظ سخت افزار، نرم افزار و زیرساخت ها به سطح گوگل برسیم، چه فعالیتی برای ارائه داریم، ادامه داد: گوگل برای هر لحظه خود برنامه ی اقتصادی کسب و کار دارد ، بیش از 70 خدمت ارائه می دهد و در یک فرآیند زمانی به موفقیت رسیده است.

سلجوقی با اشاره به اینکه تبیین مدل مفهومی کمک می کند تا مشخص شود ذینفعان مختلف در چه جایگاهی نقش ایفا می کنند، افزود: دولت نیزدرقالب منابع ریالی، قوانین و دستورالعمل  نقش آفرین است و لازم است در بخش سخت افزار نیز با بخش خصوصی همراهی کند.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات بر توجه نظام آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی به موضوع جویشگرهای بومی تاکید کرد و ادامه داد: برای اینکه برنامه های تحقیقاتی و آموزشی بر این موضوع متمرکز شود، پیشنهاد شده است تا از پایان نامه های دوره دکترا و ارشد، با محوریت جویشگر بومی به صورت مادی و معنوی حمایت شود.

سلجوقی تصریح کرد: بخش دیگری که نباید از آنها غافل شویم، مردم به  عنوان کاربران و صاحبان اصلی جویشگرها هستند و در مدل مفهومی، به آن اشاره شده است، چرا که رشد جویشگر بومی منوط به استفاده  کاربران است.

وی با بیان اینکه ارق استفاده از کالاهای و جویشگر داخلی، نیازمند فرهنگ سازی از سوی رسانه ها است، افزود: در کشورهایی چون کره، روسیه و چین، مردم تمایل بیشتری به استفاده از کالا یا تولید داخلی دارند.

سلجوقی ادامه داد: تمرکز شورای راهبری آن است که الگوی مناسب اقتصادی برای تولید جویشگر بومی را فراهم آورد و اگر جویشگرها بتواند خدمات مناسب را ارائه دهند؛ مردم نیز استقبال خواهند کرد.

افزایش حجم مبادلات ایران با آذربایجان

 مهدی محتشمی مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به افزایش حجم مبادلات ایران با آذربایجان اظهار کرد:با توجه به توافق اخیر هسته‌ای و بهبود روابط ایران با کشورهای مختلف انتظار می‌رود در سریع‌ترین زمان شاهد گسترش و توسعه روابط ایران با آذربایجان و کشورهای همسایه باشیم.

وی افزود:به عنوان نماینده وزیر به شمال استان اردبیل سفر کردم تا بیشتر در جریان موانع و مشکلات توسعه تجارت خارجی در گمرک بیله‌سوار قرار گیرم.

محتشمی ادامه داد: قطعاً توانمندی‌های این بازار زمینه رغبت و علاقه‌مندی بیشتری را فراهم خواهد کرد و بستر توسعه و تعامل ارتباطات تجاری و اقتصادی ایران با آذربایجان را مهیا می‌کند.

مشاور وزیر ارتباطات در مورد 24 ساعته شدن گمرک بیله‌سوار تصریح کرد: مسئولان کشور آذربایجان و طرف ایرانی هر دو قول داده‌اند که به سرعت موانع و مشکلات این امر را برطرف کنند تا گمرک بیله‌سوار به صورت شبانه‌روزی فعالیت کرده و امکان تردد اتباع دو کشور فراهم آید.

وزیر ارتباطات به استان های خراسان شمالی سفر کرد

 محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در سفر به استان خراسان شمالی زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)، حضور در گلزار شهدای  بجنورد، شرکت در جلسه شورای اداری در استانداری خراسان شمالی و افتتاح پروژه های ارتباطی استان ، از جمله برنامه های اولین روز این سفر استانی بود.

وی شنبه 24 مرداد نیز به همراه معاونان خود، به استان خراسان جنوبی سفرمی کند و با حضور در مزار گلزار شهدای این استان، با آرمان های شهیدان، تجدید میثاق خواهدکرد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار