گلایه‌های آزادگان از بنیاد شهید

قائم مقام مؤسسه پیام آزادگان گفت: بازگویی گلایه‌ آزادگان از باب طلبکاری نیست و قوانین متناسب با دردهای اسرا در نظر گرفته نشده، تبصره‌هایی برای رفع نیاز آن‌ها وجود دارد که یا اجرایی نیست یا جامعه هدف به قدری بالاست که پاسخگوی همه نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازتسنیم، نشست خبری گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور با حضور فریبرز خوب‌نژاد جانشین مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان و اهالی رسانه امروز شنبه 24 مردادماه برگزار شد.

وی در ابتدای نشست خبری با اشاره به اینکه 26 مردادماه یعنی سالروز ورود آزادگان به کشور یکی از نقاط عطف تاریخ ما در دفاع مقدس محسوب می‌شود گفت: این روز پازل پیروزی انقلاب اسلامی را در دفاع مقدس کامل می‌کند. با وجود آنکه ما بعد از 8 سال دفاع مقدس به پیروزی دست یافتیم، اما بعد از اتمام جنگ هنوز موضوعی لاینحل باقی مانده بوده و ذهن مسئولان، ملت و خانواده‌ها را آزار می‌داد و آن در اسارت بودن 40 هزار رزمنده بود. در آن ایام رفتار صدام اصلاً قابل پیش‌بینی نبود و شما می‌توانید رفتار رژیم بعث را الآن از رفتار وقیحانه نیروهای داعش حدس بزنید.

نامه صدام به رئیس جمهور ما سند پیروزی ایران از زبان دشمن بود

جانشین مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان ادامه داد: حدود 900 نفر از اسرا از سال 62 تا مرداد سال 69 در طول جنگ از طریق مرزهای ترکیه مبادله شدند. بعد از پایان جنگ هم تعداد مبادله شوندگان ادامه داشت تا اینکه به نامه صدام خطاب به رئیس جمهور کشورمان می‌رسیم. نامه صدام مبنی بر آزادی اسرا به هاشمی رفسنجانی سند پیروزی ایران از زبان رئیس جمهور و دشمن بود که در آن نوشته شد «به هرچه خواستید رسیدید» با اینکه مسئولان خیلی نمی‌توانستند حرف صدام را باور کنند اما این اتفاق در 26 مردادماه آغاز و تا یک ماه آزادی اسرا طول کشید.

استقبال مردمی از آزادگان یک فاز مثبت فراگیر در کشور بود

خوب‌نژاد وضعیت اجتماعی کشور را در زمان ورود آزادگان ارزیابی کرد و گفت: وقتی جنگ تمام شد نوبت سازندگی بود. کشور با یک فضای روحی و روانی به هم ریخته‌ای از سوی مردم روبرو بود. بعد از اتمام جنگ و ارتحال امام خمینی(ره) شرایط روانی جامعه مساعد نبود اما با ورود آزادگان تغییر کرد و استقبال مردمی از آزادگان یک فاز مثبت فراگیر در کل کشور بود.

گلایه‌ آزادگان از باب طلبکاری نیست؛ آن‌ها نه طلبکار مردم‌اند نه نظام نه کشور

وی اظهار داشت: میان مردم، مسئولان و رزمندگان وظیفه‌ای وجود داشت که همه آن را به نحو احسن انجام دادند. رزمندگان تا جایی که جان در بدن داشتند از کشور خود دفاع کرده و مردم نیز از خانواده شهدا،جانبازان علی الخصوص اسرا بهترین استقبال را انجام دادند که این نشاندهنده قدردانی ملت ایران بود اما با این وجود گلایه‌هایی هم هست. بازگویی این گلایه‌ها از باب طلبکاری نیست. آزادگان نه طلبکار مردم، نه طلبکار نظام و نه طلبکار کشورند. اما با در نظر گرفتن حفظ منافع ملی آنها توقعاتی دارند.

قوانین متناسب با دردهای اسرا نیست

جانشین مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان ادامه داد: کسانی که برای دفاع از نظام و جمهوری اسلامی جان فشانی کرده‌اند باید مورد تکریم واقع شوند.در این صورت اگر تکریمی اتفاق بیفتد دیگران نیز برای رزمندگی رغبت خواهند داشت تا در شرایط بحرانی از کشور خود دفاع کنند. اما تکریم‌ها اصلاً چشم‌گیر نیست. قوانین متناسب با دردهای اسرا نیست. گرچه برای همین مقدار نیز باید قدردان بود اما با درنظر گرفتن منافع ملی کافی نیست به خصوص در مورد بحث درمان آزادگان.

جامعه پزشکی بنیاد شهید بعد از 22 سال، آزادگان را یک بار هم پایش سلامتی نکرده است

خوب‌نژاد تصریح کرد: خیلی بد است که آزاده‌ای به دنبال مراحل درمانی دردهای ناشی از اسارت در بیمارستان‌ها سرگردان باشد. جامعه پزشکی بنیاد شهید بعد از 22 سال حتی یک بار هم آزادگان پایش سلامتی نکرده است. به لحاظ درمانی، پزشکی و شیوع بیماری‌ها در میان آزادگان با وضعیت مناسبی روبرو نیستیم. در میان درخواست‌هایی که آزادگان مطرح می‌کنند بحث درمان مهمترین است.

تبصره‌هایی برای رفع نیاز آزادگان وجود دارد اما اجرایی نیست

وی با اشاره به اینکه آزادگان جامعه پویایی بوده اما از استعدادهای آنها به قدر کافی بهره گیری نشده است، گفت: رزمندگان ما در سنین پایین اسیر شده و وقتی بازگشته‌اند تازه درس خواندن را آغاز کردند. اغلب آنها با فارغ التحصیلی به سن بازنشستگی رسیدند که این باعث تأسف است و جامعه در این حالت از علم و استعداد آنها محروم می‌ماند. همچنین وقتی آزادگان به بازنشستگی می‌رسند و بیماری‌ها در میان آنها شیوع پیدا می‌کند در سنینی قرار دارند که فرزندان آنها تازه به سن ازدواج رسیده‌اند و آزادگان باید هزینه ازدواج و مسکن فرزندان خود را تأمین کنند که رفع این نیازها با وضعیت آزادگان همخوانی ندارد. تبصره‌هایی وجود دارد اما یا امکان اجرای آنها فراهم نیست یا تعداد جامعه هدف به قدری بالا است که بنیاد شهید نمی‌تواند همه را پاسخ دهد.

مسئولان نظام و نمایندگان مجلس مشکلات را رفع کنند/آزادگان هویت مستقل ملی ندارند

جانشین مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان با اشاره به اینکه نظام باید نهاد خدمت رسانی به ایثارگران و آزادگان یعنی بنیاد شهید را یاری رساند افزود: در بودجه‌های سنواتی اگر نخواهیم به دنبال رفع مشکلات باشیم با آثار جبران ناپذیری روبرو خواهیم شد. این مشکلات را شناسایی و برطرف کند. نکته دیگری که در این میان مطرح می‌شود این است که آزادگان هویت مستقلی ندارند. آزادگان رغبت نمی‌کنند کارت‌های ایثارگری که به آنها تحویل می‌‌دهند را دریافت کنند زیرا برای مثال بلیت نیم‌بهایی که هواپیمایی که به ایثارگران می‌دهند به آزادگان تعلق نمی‌گیرد و این یعنی در صورت جانباز بودن به آنها تعلق می‌گیرد و هویتی ملی و ارزشی برای آنها وجود ندارد.

فردا؛ کنگره ملی تجلیل از آزادگان

خوب‌نژاد در پایان سخنانش به کنگره ملی تجلیل از آزادگان اشاره کرد و گفت: این مراسم فردا 25 مردادماه با حضور هزار آزاده و سخنرانی علی لاریجانی از ساعت 10 تا 12 ظهر در تالار وحدت برگزار می‌شود. 7 آزاده شاخص در رشته‌های مختلف نیز در این مراسم تجلیل می‌شوند. خدیجه میرشکار، داوود میقانی، محمدرضا داعی‌زاده، والی‌نژاد، شمسی بهرامی، غلامحسین جوزیان و... از جمله آزادگانی هستند که در این مراسم تجلیل می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار