تأثیر توافق هسته‌ای بر صادرات انرژی ایران چیست؟

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا در مقاله‌ای تأثیر توافق هسته‌ای بر صادرات نفت و گاز ایران را بررسی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا»، که دفتر مرکزی آن در واشینگتن قرار دارد، در مقاله‌ای به بررسی تآثیر لغو تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز و درآمدهای صادراتی ایران پرداخته است. 

«آنتونی اِچ کردسمن،» در ابتدای مقاله به آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای اشاره می‌کند. وی همچنین به اختلاف نظرها درباره میزان این دارایی‌ها پرداخته است و می‌نویسد: «درحالیکه برخی ارزش پول‌های بلوکه شده ایران را 150 میلیارد دلار عنوان می‌کنند، کارشناسان آمریکایی بر مبلغ 100 میلیارد دلار اصرار دارند.»

کردسمن در ادامه مقاله به موضوعات دیگری می‌پردازد و به بررسی تأثیر لغو تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز و درآمدهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. وی همچنین می‌افزاید توافق هسته‌ای رقابت استراتژیک میان ایران و عربستان و بحران‌های منطقه خاورمیانه را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. کردسمن در ادامه تأکید می‌کند در شرایط کنونی هیچ راهی برای پیش‌بینی تأثیر این تغییرات بر وضیعت «خاورمیانه بی‌ثبات» وجود ندارد. 

نویسنده مقاله با این وجود با بررسی اطلاعات ارائه شده بوسیله «بروک چر» در جلسه اخیر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا، وضعیت صادرات نفت و گاز ایران را پس از لغو تحریم‌ها بررسی کرده است. این اطلاعات بوسیله کارشناسان «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و «اداره اطلاعات انرژی آمریکا» گردآوری شده است.   
 
طبق این داده‌ها و اطلاعات، سطح صادرات نفت و گاز ایران به احتمال زیاد افزایش چشمگیری خواهد داشت، اما با توجه به بی‌ثباتی بازار جهانی نفت، پیش‌بینی میزان افزایش درآمدهای نفتی ایران امکان‌پذیر نیست.


انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۲۳:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
عجب مقاله کامل و جامعی است!!!!!!!!!
آخرین اخبار