رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر کشور گفت:حضور در شبکه های اجتماعی تلفن همراه اگر جز به ضرورت و ماموریت باشد،خسران مطلق است.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ وحید یامین پور در هفتمین پاتوق فعالان هنری، ادبی و رسانه‌ای خراسان رضوی که عصر دیروزکه در ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد برگزار شد؛با بیان اینکه همه دنیا در برابر محیط ها و شبکه های مجازی بلاتکلیف هستند، اظهار کرد:غربی ها فعالیت شبکه های اجتماعی مجازی را در مسیر تحقق دموکراسی و جهانی سازی می دانند در صورتی که منظور از جهانی سازی، غربی سازی است.

وی افزود: بسیاری از نهضت های افراط گرایانه تحت همین شبکه های اجتماعی موبایلی دوباره سازماندهی شده و روی کار آمده اند.

این فعال رسانه ای ادامه داد: تقویت جریان های سلفی اسلامی و جشن‌های آزادی خواه و استقلال طلب نیز از دیگر معضلاتی است که توسط این شبکه های اجتماعی بوجود آمده است.

یامین پوربا تاکید بر اینکه جنس تاثیرگذاری رسانه های جدید و نوین با جنس رسانه های قدیم متفاوت است، گفت: اوایل عده ای معتقد بودند رسانه ها مانند آمپول عمل کرده و پیام را به مخاطب تزریق می کند در صورتی که ابن رهبران افکار هستند که در لابلای مردم سبب تاثیرگذاری موردنظر خود روی مخاطب می شوند.

وی با بیان اینکه مخاطبان در برابر دریافت پیام ها منفصل نیستند، گفت: رسانه های رقیب کارشان رمز گشایی جدید و خوانش جدید از پیام‌هاست و وظیفه اصلی رسانه ما فراهم کردن زمینه هایی برای رمزگشایی تقابلی با این رسانه ها است که متاسفانه با تاخیر از کنار این‌ها عبور می کنیم.

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر تصریح کرد: اکثر پیام هایی که ما روزانه در محیط های مجازی شاهدهمه گیرشدن آنها هستیم بر اساس یک منطق رسانه ای قوی و دقیق تدوین شده است ،

یامین پور با بیان اینکه رسانه های رقیب به دنبال کاشتن بذر نگاه متفاوت در ذهن مخاطب هستند، ادامه داد: چارچوب جنگ روانی در رسانه های رقیب حول محور خوانش تقابلی شکل می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید رسانه های ما نباید در این مارپیچ سکوت کم بیاورند، گفت:متاسفانه در این سالها با وجود فعال شدن گروه هایی حزب اللهی در شبکه های اجتماعی شاهد روند فرسایشی بیشتری هستیم که این به دلیل همین سانسور کردن ها و عقب کشیدن هاست.

این فعال رسانه ای با ابراز تاسف از تغییرجهت گیری بسیاری از سایت های معروف نیز گفت: فضای رسانه ای بسیاری از سایت ها روزانه با فضای انتشار کامنتهایی که روزانه بطور سیلابی همه گیر می شود تغییر می کند.

یامین پور خاطرنشان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم شبکه های اجتماعی تلفن همراه ذاتا در مقابل وحدت در هویت هستند و هویت واحد جمعی تولید نمی کنند.

وی افزایش فرقه های های مختلف دینی و پایین آوردن سطح شعور همگانی را از دیگر تهدیدهای افزایش استفاده از این فضاها عنوان کرد و افزود: عده ای بر این باورند زیاد شدن کابران اینترنت و شبکه‌های موبایلی ناشی از بالارفتن سطح سواد فرهنگی است؛ در صورتی که این محیط ها فقط بلاهت را عمود کرده و تودهای تر می کنند.

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر تصریح کرد: عده‌ای بر این باورند با ایجاد چند اکانت با چندهزار دنبال کننده می توانند جهاد فرهنگی کنند در صورتی که سخت در اشتباهند؛ مبنای این محیط ها جز تهدید چیز دیگری نیست و حضور در آنها اگر جز به ضرورت و با ماموریت باشد فقط و فقط خسران مطلق است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.